دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
نظرات: ۱
۰
-
زنان موتورسوار مسافرکش در پاکستان خبرساز شدند!

علی رغم مخالفت سنتی مردان، مشکلات اقتصادی شدید باعث شده تا زنان پاکستانی وارد بازار کارشوند.

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، «آمنه سهیل» از میان ترافیک سنگین ویراژ داده تا بتواند مسافر بعدی را سوار کند. این روزها دیدن زنی سوار بر موتور در حال مسافرکشی در کراچی تعجب همگان را برانگیخته اما آمنه روایتی دیگر دارد.

زن ۲۸ ساله اولین زن از خانواده خود است که وارد نیروی کار در جامعه‌ای شده است که معمولا زنان به دلایل سنتی کمتر کار  آنهم از این نوع را انجام می‌دهند. الگوی جدید، کار کردن زنان در بیرون از خانه است که خانواده‌های شهری را به دلیل فشار مالی فزاینده در پاکستان مجبور به حضور در بازار کار کرده است.

آمنه از ابتدای سال به سرویس محلی مسافرکشی ملحق شده و از دنیای خود می‌گوید که حین رانندگی در کوچه پس کوچه‌های خاکی با کسی حرف نمی‌زند، به متلک‌ها پاسخ نداده و فقط کار خودش را انجام می‌دهد.

وی می‌گوید قبلا گرسنه بودند اما حالا در کنار خانواده روزی دو تا سه وعده غذا می‌خورند. پاکستان در چرخه‌ای از بحران‌های سیاسی و اقتصادی گرفتار شده و به کمک صندوق بین المللی پول و وام کشورهای دوست تلاش دارد تا بدهی‌های سنگین خود را بپردازد.

تورم طولانی مدت قیمت مواد غذایی اساسی مانند گوجه فرنگی را ۱۰۰ درصد افزایش داده است. بر اساس آمار رسمی، قبوض برق و گاز نسبت به جولای سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

آمنه در آشپزی، نظافت و مراقبت از خواهر و برادر کوچکترش به مادرش کمک می کرد تا اینکه پدرش که تنها درآمد خانواده بود، بیمار شد.

او گفت: "فضای خانه استرس زا بود...آن موقع بود که فکر کردم باید کار کنم."

جالب اینجاست پاکستان اولین کشور مسلمانی بود که در ۱۹۸۰ توسط نخست وزیر زن رهبری شد و حالا زنان اگرچه در صفوف پلیس و ارتش در آمده‌اند اما نگاه سنتی مردان پاکستانی طوری است که زنان نیروی کار بیرون نیستند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، تنها ۲۱ درصد از زنان در نیروی کار پاکستان شرکت می‌کنند که بیشتر آنها در بخش غیررسمی و تقریبا نیمی در مناطق روستایی مشغول به کار در مزارع هستند. راه حل سنتی شوهر دادن دختران بوده اما این روزها مشکلات اقتصادی بر همه چیز فائق آمده است و دختران بیشتری را می‌بینیم که به عنوان نیروی کار در بیرون شروع به کسب درآمد برای خانواده خود کرده‌اند. به هر حال بحران اقتصادی و اجتماعی باعث شده است تا نگاه سنتی مردان پاکستانی به حضور زن در بازار کار کمی تغییر کند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب