یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
نظرات: ۰
۰
-
مافیای سینما از مافیای جهان هم بدتر است

علیرضا علیا معتقد است: بازیگری چه در سینما و چه در تلویزیون تنها به حضور تعدادی بازیگر خاص محدود شده که مدام تکرار می شوند؛ در حالی که این درست نیست و شمار زیادی از بازیگران خوب در خانه هایشان بیکار نشسته اند.

ایسنا نوشت: این بازیگر، مجری و گوینده در گفت‌وگویی درباره فعالیت‌هایش در حوزه هنر توضیحاتی ارائه داد و گفت: بیشترین فعالیتم این روزها در حوزه گویندگی، صداپیشگی و اجرای تلویزیونی است.

خودم را بیشتر بازیگر می‌دانم

او که از سال ۱۳۷۰ کار دوبله را شروع کرده است درباره کارهای تلویزیونی اش خاطرنشان کرد: آخرین برنامه تلویزیونی که اکنون دو سال است روی آنتن شبکه یک سیماست و هنوز هم مشغول آن هستم برنامه «تقویم تاریخ» است و آخرین سریالی هم که در آن حضور داشتم، «هفت سر اژدها» بود که در آن نقش دادستان تهران را بازی کردم. یک کتاب صوتی هم به تازگی در حوزه دفاع مقدس کار کردم که در آن کاراکترهای زیادی را با لهجه‌ها و صداهای مختلف گویندگی کردم. در حال حاضر هم یک مجموعه برنامه صوتی ۱۳ قسمتی داریم که محتوایی تاریخی با موضوع کشف حجاب در دوران رضا شاه را دارد.

بازیگر سریال‌های «ستارخان»، «پلیس جوان»، «معمای شاه»، «سال‌های مشروطه»، «خانه دوست»، «مستوران»، «محرمانه»، «آمین» و «تمام رخ» با بیان اینکه در کار دوبله بیشتر به عنوان نریتور فعالیت می‌کند، گفت: بیشترین فعالیتم در حوزه اجرا بازیگری است و کار دوبله کمتر انجام می‌دهم اگر هم انجام دهم بیشتر نریشن می گویم. در سینما هم کم و بیش مشغول هستم. همچنین در کنار کار بازیگری، اجرا و گویندگی، در زمینه تدریس هم مشغول هستم و مدت‌هاست که در مجموعه دارالفنون در حوزه بازیگری اجرا و گویندگی تدریس می کنم. 

علیا در پاسخ به اینکه بیشترین علاقه‌اش در حوزه هنر به کدام سمت است؟ تاکید کرد: من از سوم دبستان که به کار بازیگری علاقمند شدم آن زمان کار تئاتر می‌کردیم و از شاگردان خانم گلاب آدینه بودم. کارم را با بازیگری شروع کردم و اولین مجری‌گری‌ام توسط محمد درمنش در سال ۱۳۷۴ در شبکه دو سیما بود. از سال ۶۹ و ۷۰ هم دوره دوبله را دیدم اما دیدم آن زمان خیلی در این حوزه میدان نمی‌دهند و مرا از بازیگری و اجرا دور می‌کند. حدود چندین سال هم در رادیو کار کردم و الان هم کم و بیشتر در رادیو مشغول هستم اما در کل خودم را بیشتر بازیگر می‌دانم.

سینمای ما زمانی سینمای چشم آبی‌ها شد و هر کس از مادرش قهر کرد شد بازیگر!

او در ادامه همین صحبت‌هایش یادآور شد: به اعتقاد من بازیگری و مجری‌گری اصلاً از هم جدا نیستند و یک بازیگر خوب قطعاً می‌تواند مجری خوبی هم باشد اما گویندگی از بازیگری کاملاً جداست و فرق دارد.

این بازیگر و گوینده در بخشی دیگر از صحبت‌هایش نسبت به مافیای سینما گله کرد و گفت: من به عنوان کسی که سالهاست در حوزه بازیگری و گویندگی کار تدریس می‌کنم وقتی در کلاس هایم نام اساتیدی همچون عزت الله انتظامی، فرامرز قریبیان و ثریا قاسمی را می‌برم شاگردان من ـ حتی دهه هفتادی‌ها ـ با دهان باز به من نگاه می‌کنند و این عزیزان را نمی‌شناسند! و من واقعاً گله دارم. سینمای ما زمانی سینمای چشم آبی‌ها شد و هر کس از مادرش قهر کرد بینی‌اش را عمل کرد و شد بازیگر. الان هم متاسفانه بازیگری ما محدود شده فقط به یک عده.

وی تصریح کرد: اسم نمی‌برم اما فلان بازیگر که حتی از دوستان خود بنده است چرا باید از ۲۰ فیلم و سریال در ۱۹ تای آنها باشد آیا واقعاً بازی‌های قابلی دارند، چرا بقیه بازیگرها باید در خانه‌هایشان بنشینند؟ من به این جمله که برخی بازیگران در خانه هایشان نشسته اند و می‌گویند فیلمنامه‌ها ضعیف است و دستمزدها پایین و این دلیل کار نکردنشان است، اعتقاد ندارم. به نظرم مافیای سینما و حتی بعضاً تلویزیون از مافیای جهان بدتر است. در حال حاضر هنروران ما در سینما و تلویزیون‌ بیشتر سر کار هستند تا بازیگران؛ آنها حداقل می‌دانند هر روز سر کار هستند و دستمزد ناچیزی می‌گیرند. متاسفانه دست‌های پشت پرده در این حوزه زیاد است و سینما به یکسری افراد خاص محدود شده است.

علیرضا علیا در پایان درباره کارهای جدیدش در حوزه سریال هم اعلام کرد: اخیراً برای حضور در یک سریال جدید به کارگردانی آقای محمود معظمی دعوت به کار شدم اما هنوز قطعی نشده است که بخواهم اعلامی داشته باشم و درباره اش توضیح بدهم. فعلا بیشترین حضورم همین تدریس است که مشغولم.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب