شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
نظرات: ۷
۱
-
پشت‌پرده حضور افغان‌ها در ایران کیست؟ سعید جلیلی؟

سعید جلیلی و دولت سایه یکی از مهم‌ترین حامیان حضور اتباع افغان در ایران هستند؟

 تابناک نوشت: انتشار آمارهای مربوط به حضور افغان‌های غیرقانونی در کشور، حیرت و تعجب بسیاری از شهروندان ایرانی را در پی داشته است و مطالبه خروج فوری این گروه از مهاجران غیرقانونی به یکی از مطالبات جدی و فوری مردم تبدیل شده است.

آمارها چه می‌گویند

- برخی آمارها نشان می‌دهند جمعیت اتباع غیرمجاز در سه سال دولت سیزدهم دست‌کم سه برابر شده است. تاجایی که حتی روزنامه اصول‌گرای جوان از دادن اقامت به دو میلیون و پانصد هزار مهاجر غیرقانونی در ایران در دولت رئیسی خبر داده بود.

- حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار هفتم، هشتم و دهم مجلس در مرداد ماه ۱۴۰۲ به «خبرآنلاین» گفت: «یک‌پنجم جمعیت افغانستان در ایران حضور دارند. امروز هر ایرانی امکان رصد امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دارد، اما برای مهاجران افغانستانی چنین امکانی وجود ندارد. حضور آن‌ها منجر به چالش‌های مختلفی شده است.»

- رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش در آئین بازگشایی مدارس در اولین روز از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، خبر از تحصیل ۶۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس ایرانی داد.

-خبرگزاری فارس نیز درخصوص حضور مهاجران افغانستانی در کشور نوشت: «طبق آمار منتشرشده جمعیت افغان‌ها در ایران اکنون به هشت میلیون نفر رسیده و هر روز حدود ۱۰ هزار نفر به‌صورت غیرقانونی و قانونی وارد مرزهای ایران می‌شوند. افزایش جمعیت دانش‌آموزان افغانستانی به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است که این آمار تکان‌دهنده است.

کدام گروه و جناح حامی حضور افغان‌ها هستند؟

جست و جو میان اخبار رسمی و غیررسمی نشان می‌دهد که دولت سایه و سایه نشینان آن یکی از مهم‌ترین حامیان حضور اتباع افغان در ایران هستند.

سعید جلیلی سال ۱۴۰۰ در میتینگ انتخابی خود درباره مشکلات مهاجران افغانستانی در ایران اظهار داشت: ما دو ملت با هم آمیخته هستیم و روابط عاطفی و دوستانه داریم، اما در عرصه حقوق و قانون آن لطافت شعر و ادبیات را ندارد و دچار جزمیت است، اما هنر حکمرانان باید این باشد آن لطافت را به حقوق و قانون حاکم کنند، چه در عرصه تقنین و چه اجرا؛ در عرصه‌های مختلف خون این دو ملت باهم ریخته شده؛ در دفاع مقدس برخی اتباع افغان داوطلبانه آمدند و شهید شدند و در دفاع از حرم هم همینطور بودند.

باید این مناسبات و قوانین به لطافت و ظرافت‌های عاطفی دو کشور نزدیک شود. اگرچه کارهایی شده از جمله در تحصیل افغانستانی‌ها، اما باید بازهم درباره این مقوله کار کرد.

سه سال بعد بار دیگر جلیلی در میتینگ انتخابی در شهر یزد از ظرفیت افغانستانی‎های این شهر برای پر کردن مراسم خود استفاده کرد که انتشار تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی با واکنش انتقادی کاربران مواجه شد.

حامیان جلیلی چه می‌گویند و چه کسانی هستند؟

حامد عاقل فعال حوزه رسانه در واکنش به توئیت یکی از حامیان جلیلی نوشته است که: «معادلات زیاد پیچیده نیست، آقای ..... از اتباع افغانی است. حتی در این خصوص از سوی ............  بابت فعالیت ایشان در وزارت ..... تذکر کتبی ارسال شده است. هزاران سایبری افغانی دیگر که بصورت غیر قانونی در ایران هستند و در حال حمایت از آقای جلیلی هستند ترسشان این است که اگر ......... رئیس جمهور شود باید به کشور خود برگردند».

جواد شیخ‌الاسلامی نیز دیگر حامی فعال جلیلی در شبکه‌های اجتماعی است. گفته شده او افغانی‌الاصلی که شناسنامه ایرانی دریافت کرده است. او با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشته: «توی این یک هفته زندگی‌مو می‌ذارم برای تبلیغ جلیلی. نه توی توییتر و اینستا؛ کف میدان.» او حتی در ادامه نوشته که «اگر می‌خواید دوران سیاه روحانی تکرار نشه، عهد ببندید یک هفته برای کشور تلاش کنید.»

اما صدا و سیما...!

در حال حاضر وحید جلیلی (برادر سعید جلیلی) به عنوان قائم مقام رئیس صدا و سیما فعالیت می‌کند و به نوعی بازوی عملیات رسانه‌ای دولت سایه است. در حالی که دولت پزشکیان که با رای و پشتوانه مردم به پاستور رسیده است، این روزها پیگیر ضابطه‌مند کردن موضوع مهاجران غیرقانونی افغانی است، اما صدا و سیمای دولت سایه ساز دیگری کوک کرده است.

پخش آیتم ویژه برای اتباع در شبکه خبر یکی از اقداماتی است که با انتقادات مردمی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. در این برنامه خبری موضوع اصلی نگاه همبستگی به اتباع افغان است و موضوع اخراج اتباع غیرقانونی یا دیده نمی‌شود و یا به صورت بسیار کمرنگ اشاره می‌شود.

انتشار خبر اعتراض بینندگان شبکه خبر به این برنامه خبری زبان یکی از برنامه سازان سیما که اتفاقا از حامیان دولت شکست خورده در سایه است را باز کرده و به رسانه بازنشر دهنده خبر تابناک در خصوص برنامه شبک خبر فحاشی کرده است.

پشت‌پرده حضور افغان‌ها در ایران کیست؟ سعید جلیلی؟

حرف آخر!
موضوع ورود و حضور لجام گسیخته و بی ضابطه افغان‌های غیرقانونی در کشور، واکنش جدی و فوری مقامات دولتی و انتظامی را می‌طلبد که اتفاقا وزیر کشور دولت پزشکیان نیز نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و نشانه‌هایی از اقدامات لازم نیز دیده می‌شود.
در همین رابطه بهتر است اهالی دولت سایه نیز مدتی در سایه آرامش استراحت کرده و با دخالت‌های بی مورد رسانه‌ای و سوء استفاده از امکانات رسانه ملی خلاف خواسته مردم و ملت حرکت نکنند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب