جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۷
نظرات: ۰
۰
-
راز توقف کامیون ها در مرز ایران و افغانستان فاش شد

برخی از رانندگان کامیون‌های ترانزیتی و خودروهای سنگین ایرانی در واکنش به وجود محدودیت‌ها و مشکلات متعدد در گمرک اسلام قلعه افغانستان از جابه‌جایی بار به این کشور خودداری می‌کنند.

فارس نوشت: برخی از رانندگان کامیون‌های ایرانی به علت وجود محدودیت‌ها و مشکلات متعدد در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان نظیر کمبود امکانات رفاهی و اقامتی، بدرفتاری مأموران با این صنف، توقف طولانی کامیون‌های ایرانی، ترک اجباری خودروها توسط کامیون‌داران و ارجحیت کامیون‌های افغانستانی بر ایرانی برای خروج، از جابه‌جایی و ترانزیت بار در مرز دوغارون تایباد به سمت افغانستان خودداری می‌کنند که این مسئله باعث ایجاد صف‌های طولانی کامیون‌ها در این منطقه شده است.

تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی نیز حاکی از توقف کامیون‌ها در توقفگاه‌هاست که به گفته بسیاری از تاجران، این ایستایی‌ها مستعد بروز حوادث و برجای‌گذاشتن خسارات هنگفت است.

سخت‌گیری‌های بی‌مورد راننده را خسته کرده است

یکی از رانندگان در مرز دوغارون به خبرنگار ما می‌گوید: سخت‌گیری‌های بی موردی که در خاک کشور همسایه می‌شود، راننده را خسته و بی‌انگیزه کرده است.

وی ادامه می‌دهد: اگر ایران و افغانستان به دنبال افزایش روابط اقتصادی و تجاری خود با یکدیگر هستند، باید هر دو طرف به‌صورت هم‌زمان در برطرف‌کردن موانع حمل‌ونقل تلاش کنند.

رضا، یک راننده دیگر که از مرز بازرگان آذربایجان غربی بار آورده؛ بیان می‌کند: من حدود ۴ شبانه‌روز در راه هستم و در گمرک اسلام‌قلعه نیز ۵ الی ۶ روز توقف خواهم داشت؛ بااین‌حال بیشتر از ۱۲ روز است که خانه و خانواده خود را ندیده‌ام.

رسول، راننده تایبادی، نیز اظهار می‌کند: هیچ‌گونه استراحتگاه و خوابگاهی برای رانندگان در گمرک افغانستان وجود ندارد و ما مجبوریم شب و روزمان را در بادوخاک شدید به سر کنیم.

وی می‌گوید: محوطه‌های توقفگاهی در افغانستان زیرسازی و آسفالت‌شده نیستند و با بادهای زیادی که در منطقه می‌وزد، شرایط آزاردهنده به وجود می‌آید.

فیلم زیر نیز وضعیتی از گمرک اسلام‌قلعه افغانستان را نشان می‌دهد.

هزار و ۵۰۰ کامیون در مرز دوغارون در نوبت خروج هستند

مدیر پایانه مرزی دوغارون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تایباد اظهار کرد: در حال حاضر هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون ایرانی در توقفگاه جامع شهید فخری‌زاده و دیگر توقفگاه‌های مرز دوغارون در نوبت خروج به سمت افغانستان هستند.

اسماعیل پورعابد افزود: همچنین ۶۰۰ دستگاه ناوگان ایرانی نیز در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان منتظر ورود به ایران هستند.

وی ادامه داد: ایستایی ناوگان ایرانی در خاک‌ افغانستان به طور متوسط بین ۳ تا ۵ روز است که این رقم اکنون به ۱۰ روز رسیده و موجب نارضایتی رانندگان شده است.

مدیر پایانه مرزی دوغارون بیان کرد: با رایزنی که با مسئولان افغانستانی در گمرک اسلام‌قلعه باتوجه‌به کمبود امکانات رفاهی صورت گرفت، امکان استراحت راننده ایرانی در اتاقک خودرو با رعایت نکات ایمنی فراهم شده است.

پورعابد تصریح کرد: همچنین در راستای ایجاد تناسب و عدالت در ورود و خروج ناوگان ایرانی و افغانستانی، مسیرهای رفت‌وآمد به ۲ صف رسیده است که به‌ازای یک خودروی افغانستانی، یک خودروی ایرانی نیز وارد خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون تمامی نهادهای اداری مستقر در گذرگاه بین‌المللی دوغارون برای رفع مشکلات رانندگان و انجام تشریفات ورود و خروج ناوگان حمل‌ونقل بسیج شده‌اند.

مشکلات رانندگان در افغانستان مرتفع شود

دادسرای عمومی و انقلاب تایباد هم با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص مشکلات رانندگان ایرانی در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان گفته است که طی نشستی با مسئولان گمرک دوغارون و انجمن صنفی کامیون‌داران، مقرر شد تا پایان ساعت کاری روز جمعه، شانزدهم شهریورماه ۱۴۰۳ موانع ورود ناوگان ایرانی به کشور مرتفع و تمامی رانندگان و کامیون‌های موجود در کشور افغانستان وارد مرز دوغارون شوند.

دستگاه قضایی در شهرستان تایباد همچنین اعلام کرده که باتوجه‌به مطالبات کامیون‌داران و رانندگان و خودداری از اعزام به سمت کشور افغانستان، سایر مشکلات رانندگان در مرز دوغارون نیز پیگیری شده و تا روز شنبه، هفدهم شهریورماه ۱۴۰۳ جهت رفع کامل مسائل و موانع اقدامات لازم صورت گیرد.

گذرگاه مرزی و زمینی دوغارون در شهرستان تایباد، در فاصله ۱۳۰ کیلومتری از هرات افغانستان قرار دارد که به‌عنوان یکی از پرترددترین معبرهای کشور به شمار می‌آید.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب