چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
نظرات: ۰
۰
-
رازهای ۶ انقلاب مهم تاریخ را یکجا ببینید!

کارگردان مجموعه مستند «رازهای آشکار» از جزئیات این اثر که بعد از پخش تلویزیونی در بستر سرویس‌های کاربرمحور و اشتراک ویدئو قرار گرفته است سخن گفت.

مهر نوشت: محمدمهدی خالقی کارگردان مجموعه ۶ قسمتی «رازهای آشکار» درباره این مستند که هم از تلویزیون پخش شده است و هم از پلتفرم‌ها در دسترس قرار دارد بیان کرد: این مجموعه در ۶ قسمت تولید شده است و سوژه اصلی آن بررسی ۶ انقلاب مدرن در جهان یعنی انقلاب‌های آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، هندوستان و الجزایر است. در هر قسمت و تقریباً با زمان‌بندی نزدیک به هم، به یکی از این انقلاب‌ها پرداخته‌ایم که هر کدام در بستری دیده شده‌اند.

وی اضافه کرد: نسخه مربوط به انقلاب چین، ۲ سال پیش در جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت، مستند انقلاب فرانسه هم از تلویزیون پخش شد و بعدتر هم از طریق سایت آپارات در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

خالقی درباره انگیزه ساخت این مستند تصریح کرد: ایده ابتدایی ساخت این مستند متعلق به من نیست و شخصاً این ایده را از نگاه رهبر معظم انقلاب وام گرفتم. در بیانیه مربوط به گام دوم بود که ایشان به جوانان توصیه کردند، تاریخ انقلاب‌های جهان را مطالعه کنند. با خودم گفتم جوانان که عموماً اهل کتاب خواندن نیستند، به همین دلیل این ایده به ذهنم رسید که روایت این انقلاب‌ها را در قالبی فشرده و جذاب برای سلیقه نسل جدید ارائه کنم.

این مستندساز تأکید کرد: از ابتدا، بنای‌مان بر این بود که اصلاً سراغ روایت‌های جانبدارانه و منطبق بر سلایق سیاسی خودمان نرویم. نمی‌خواستیم وقتی سراغ انقلاب فرانسه می‌رویم، نگاه نقادانه ما به تاریخ استعمار فرانسه، در آن دخالت نداشته باشد و صرفاً می‌خواستیم یک روایت تاریخی را به ثبت برسانیم.

خالقی با اشاره به اهمیت پژوهش و کار روی آرشیو برای این مجموعه، ادامه داد: اگر اغراق نباشد، سهم منابع داخلی در پژوهش‌های این مستند زیر ۱۰ درصد بوده است و اصلاً متکی بر منابع داخلی نبودیم. به عنوان مثال در قسمت مربوط به انقلاب فرانسه، من هم پژوهش به زبان انگلیسی داشتم و هم پژوهش به زبان فرانسه تا در هر دو زمینه بتوانیم به منابع اصلی دسترسی داشته باشیم. برای خودم مهم بود که نسبت به روایتی که ارائه می‌دهم، قانع شوم تا نزدیک‌ترین روایت به واقعیت را به تصویر درآوردم.

کارگردان «رازهای آشکار» درباره نقش عرضه آثار مستند در بسترهایی مانند «آپارات» برای توسعه دامنه مخاطبان آن‌ها، گفت: بسترهای اشتراک ویدئو که در حال حاضر آپارات سرآمد آن‌ها در ایران محسوب می‌شود، یکی از لوازم زندگی امروز هستند. نزدیک به ۶ سال است که من صفحه اختصاصی در این سرویس دارم و کارهایم را در آن عرضه می‌کنم. نفس این اتفاق که من بستری برای معرفی آثارام به مخاطبانم دارم، بسیار خوب است. می‌توانم آمار بازدید مستندهایم را به صورت مستمر چک کنم و هرازگاهی هم از سوی مخاطبانم، پیام‌هایی دریافت می‌کنم. فکر می‌کنم این سرویس در ادامه مسیر رشدی که دارد، می‌تواند شرایط و امکانات بهتری را هم در اختیار کاربران خود قرار دهد.

این مستندساز در پایان گفت: به نظر می‌رسد فرآیند عرضه آثار فرهنگی در این بسترها، نیاز به حمایت ویژه‌تری دارد تا در کنار محتواهای سرگرم‌کننده، فرصت بیشتر و بهتری برای دیده شدن داشته باشند. طبیعتاً رقابت مستندهای من با تولیدکننده‌ای که صرفاً محتوای کمدی و فکاهی تولید می‌کند، رقابتی نابرابر است و بسترهای اشتراک ویدئو می‌توانند به راهکارها و ایده‌هایی برای بهتر دیده‌شدن محتواهای فرهنگی هم فکر کنند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب