جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
نظرات: ۱ |
۰
موج جدید از حضور هنرپیشه‌های سینما در تبلیغات تلویزیونی به راه افتاد
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تبلیغات تجاری تلویزیونی و پلتفرمی بار دیگر با حضور پررنگ بازیگران در حال پخش است.

ایسنا نوشت: در ماه‌های اخیر موج جدیدی از حضور هنرپیشه‌های سینما و تلویزیون در تبلیغات تلویزیونی و پلتفرمی راه افتاده و چهره‌های آشنای فراوانی در این تیزرهای تبلیغاتی دیده می‌شوند. نگاهی به این تیزرها نشان می‌دهد در آن‌ها هم ستاره‌های گران‌قیمت سینما به چشم می‌خورند و هم بازیگران پرکار تلویزیون جلوی دوربین می‌آیند و از این لحاظ، تفاوتی میان آن‌ها دیده نمی‌شود.

نکته قابل ذکر آن که اغلب این تبلیغات، به برندهای خوراکی، بهداشتی و لوازم خانگی اختصاص دارد نمونه‌هایی مثل شرکت ارائه‌دهنده خدمات، نسبتا کمیاب است. همچنین به شکلی واضح، مردان هنرمند بیش از زنان هنرمند در این تیزرها حاضرند. تیزرهای تبلیغاتی اخیر را از نظر ارتباط با محصولات هنری، می‌توان به ۳ دسته تقسیم کرد:

تبلیغات با ارجاعات مستقیم هنری

برخی از تیزرهای تبلیغاتی یادشده، به نحوی محصول مورد نظر را در ترکیب با آثار سینمایی و تلویزیونی مطرح می‌کنند. مثلا در یک اتفاق بی‌سابقه، نزدیک به ۱۰ نفر از بازیگران مجموعه تلویزیونی «نون خ» مثل سعید آقاخانی، پاشا جمالی، نسرین مرادی و... در تیزر تبلیغاتی یک بانک حضور دارند و با گریم، لهجه و حتی واژگان آشنای این سریال درباره این بانک دیالوگ می‌گویند. این تیزر که بنا به اعتراض اینستاگرامی سعید آقاخانی، با ممیزی روی آنتن سیما می‌رود، تنها تبلیغات ویدیویی این روزها با حضور بیش از یک هنرپیشه محسوب می‌شود.

در نمونه‌ای دیگر، می‌توان به بهرام رادان چهره پرکار عرصه تبلیغات اشاره کرد که در تیزرهای تلویزیونی و پلتفرمی یک برند تولیدکننده لوازم خانگی دیده می‌شود و به شکلی جالب توجه، همزمان نریشن تیزر تبلیغاتی دیگر را نیز می‌خواند. برخی از تیزرهای اخیر او، ارجاعاتی به دنیای سینما نظیر فیلم‌های هالیوودی «تلماسه» و «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» دارد.

با نیم‌نگاهی به دنیای سینما

در مقابل دسته اول، بعضی دیگر از محتواهای تبلیغاتی، اشاراتی تلویحی به محصولات هنری و دارند و بازیگران به عنوان سفیر برند در آن‌ها حضور دارند. مثلا پژمان جمشیدی از جمله پرکارترین بازیگران تیزرهای تجاری است که تیزرهای متنوع و پرشماری را برای یک مجموعه فروشگاه لوازم خانگی بازی کرده و تصاویر متعددی از او روی بیلبوردهای شهری است. او در برخی از این تیزرها، کاراکتری شبیه به نقش‌های کمدی خودش را تکرار می‌کند و بده‌بستان کلامی کمدی با سایر بازیگران دارد. اتفاق جالب درباره تیزرهای جمشیدی، حجم بالای این تیزرها و تنوع شیوه‌های پخش آن در دو مدیوم تلویزیون و نمایش خانگی است.

بهنام تشکر نیز از مردادماه با تبلیغات یک برند قهوه به نمایش خانگی آمده است. او که پیش از این شرکت‌کننده «شب‌های مافیا» در یک VOD و گرداننده «شهروند و مافیا» در تلویزیون بود، در این تیزرها در نقش یک رهبر مافیا جلوی دوربین رفته است. میلاد کی‌مرام هم که مدت‌هاست سفیر تبلیغاتی یک برند تولیدکننده ابزارآلات صنعتی است، از تابستان با دور جدیدی از تیزرهای این شرکت دیده می‌شود. او در این تیزرها با یک روبات دستیار سخن می‌گوید که می‌تواند ارجاعی به برخی فیلم‌های علمی-تخیلی خارجی باشد.

کمرنگ‌ترین ارجاع را می‌توان مربوط به نمونه امیر آقایی دانست. او از مدتی پیش در ابتدای برخی محصولات نمایش خانگی، به تبلیغ برای یک برند مبلمان می‌پردازد. آقایی با چهره‌پردازی و لباسی در این تبلیغ ظاهر شده که اگرچه اشاره‌ مستقیمی به نقش‌های این بازیگر ندارد، اما ناخودآگاه شخصیت او را در سریال «آقازاده» به یاد مخاطب می‌آورد.

خارج از اتمسفر هنر و فیلم

دسته آخر تیزرهای تبلیغاتی، به گروهی مربوط می‌شود که بدون ارتباط مشخصی با شخصیت‌های خلق‌شده توسط بازیگر تیزر یا دیگر آثار سینمایی و تلویزیونی ساخته شده است.

از این دسته می‌توان مرجانه گلچین را مثال زد که از حدود یک سال پیش با شدت گرفتن فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش، سفیر یک برند محصولات شوینده شد و تیزرهای این برند همچنان در پلتفرم‌ها در حال پخش است.

جواد خواجوی بازیگر مشهدی هم از مدتی پیش بازی در تیزر تبلیغاتی یک پارک آبی را در شهر مشهد پذیرفته و دیالوگ‌های آن را با لهجه مشهدی اجرا می‌کند. به علاوه، در تابستان امسال الناز حبیبی با اجرای تیزر تبلیغاتی کوتاهی برای یک برند بهداشتی، در پلتفرم‌های وی‌اودی دیده می‌شود و پوریا پورسرخ که به عنوان سفیر یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پستی فعالیت می‌کند، در تیزری از این شرکت حاضر شده است.

سینا مهراد را هم از جمله چهره‌های جدیدی می‌توان دانست که در تیزرهای تجاری دیده می‌شود. او از اوایل ۱۴۰۳، یک برند نوشیدنی انرژی‌زا را برای پخش در پلتفرم‌های نمایش خانگی تبلیغ می‌کند.

روشن نیست موج تازه حضور ستاره‌های سینما در تیزرهای تبلیغاتی تجاری به چه علت است؛

در اثر رونق بازارهای صنایع غذایی، بهداشتی و لوازم خانگی رخ داده؛ یا به کاهش احتمالی تولیدات در سینما، تلویزیون و نمایش خانگی مرتبط است؛ یا معلول ایجاد باکس‌های تبلیغاتی جدید در ابتدا و میانه سریال‌های خانگی است؛ یا مواردی مانند تاثیر بیشتر تبلیغات نمایشی به جای انواع تبلیغات دیگر و... مورد نظر آگهی‌دهندگان است.

اما آنچه روشن است، این که بازیگران سینما، تلویزیون و نمایش خانگی بار دیگر با حضور در تبلیغات تجاری، حضور پررنگ‌تری در رسانه‌های تصویری پیدا کرده‌اند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب