چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۶
نظرات: ۰ |
۰
شهرداری به جنگ اهالی رسانه رفت
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اخطاریه جمع آوری روزنامه ها و مجلات از ویترین دکه های روزنامه فروشی های مشهد، ازسوی ماموران سدمعبر شهرداری حکایت از اجرای یک طرح جدید برای آن‌ها در این شهر دارد.

اطلاعات نوشت: تغییر کاربری دکه های مطبوعاتی یا همان روزنامه فروشی‌ها در تمامی شهرهای کشورمان از جمله مشهد به بقالی‌های کوچک !، یکی از اقداماتی است که آهسته و آرام روزنامه و مجلات را از جلوی چشم شهروندان حذف کرده است؛ دکه های مطبوعاتی دیگر به محلی برای فروش آب معدنی ، تنقلات و خوراکی‌ها و البته پرفروش‌ترین و پرسودترین کالا یعنی سیگار بدل شده اند که در این میان برخی اقدامات شهرداری مشهد در سال‌های اخیر هم بهانه‌ای برای دکه داران شده است تا به طور کلی فروش روزنامه‌ها و مجلات را فراموش کنند.

 اخیرا صدور اخطاریه سد معبر که از سوی «اداره اجرائیات، انتظامات و کنترل» به دکه داران ابلاغ شده، از آن ها خواسته است که از قرار دادن روزنامه‌ها و مجلات در بیرون از دکه‌ها خودداری کنند !

همین اخطاریه بهانه ای به برخی دکه داران شهر مشهد داده است که از خرید روزنامه از موزعین و فروش روزنامه و مجلات خودداری کنند و بگویند  :"شهرداری گفته روزنامه و مجله نفروشید!"

یوسفیان که دکه مطبوعاتی‌اش در منطقه ثامن مشهد قرار دارد در گفتگو با خبرنگار ما می  گوید:« روزنامه‌ها در سبدهایی که طی ۱۵سال اخیر به ابتکار شهرداری در اختیارمان قرار گرفته بود، گذاشته می شد، ولی ماموران شهرداری می  گویند همین‌ها را هم باید جمع کنید و به داخل دکه ببرید.»؛ او می افزاید:« اگر مردم روزنامه و مجله را نبینند که نمی‌خرند.» این روزنامه فروش می‌گوید:« به ماموران شهرداری همین حرف را می‌زنیم، ولی آن ها هم مامورند»!

اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان جراید مشهد

سید جواد رضوی رئیس اتحادیه فروشندگان و توزیع کنندگان جراید مشهد به خبرنگار اطلاعات می‌گوید: اعلام اخطار جمع آوری روزنامه ها و مجلات خارج از دکه به دلیل ایام عزاداری‌های دهه آخر صفر است و فقط در منطقه ثامن مشهد که اطراف حرم رضوی را شامل می‌شود اجرا می  شود.

رضوی اعضای صنف فروشندگان و توزیع کنندگان جراید مشهد را ۲۰۲عضو اعلام کرد و افزود: در شهر مشهد ۱۹۴دکه فعال هستند.

 وی درباره تعداد کم دکه های شهر مشهد  تاکید می کند: در شهرداری برخی از بخش ها به اضافه شدن دکه های مطبوعاتی تمایل دارند ولی اغلب آنان در مناطق مختلف حرف‌های خودشان را می‌زنند .

رئیس اتحادیه فروشندگان و توزیع کنندگان جراید مشهد ضمن بی اطلاعی از طرح های شورای شهر و شهرداری مشهد برای دکه‌های مطبوعاتی، می‌گوید: از این طرح‌ها اطلاعی نداریم و دعوتی از صنف نشده است ولی ظاهرا شهرداری می خواهد کیوسک های جدیدی برپا کنند و به تعداد کیوسک های اضافه شود که از اضافه شدن تعداد کیوسک های مطبوعاتی با توجه به توسعه شهر استقبال می کنیم.

ماجرا چیست؟

به گزارش خبرنگار «اطلاعات» در مشهد؛ پس از اعلام شروع جمع آوری روزنامه ها از ویترین دکه های مشهد در منطقه ثامن  توسط ماموران سدمعبر شهرداری، حجت الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد به خبرنگار اطلاعات می‌گوید: جمع آوری روزنامه ها اتفاق نیفتاده بلکه این طرح ساماندهی دکه های مطبوعات مشهد بوده که از مدتی قبل، آغاز شده است.

وی می افزاید: سیاست شورای شهر مشهد و شهرداری، حمایت و ساماندهی دکه های مطبوعات است تا کارکرد فرهنگی خود را احیا کنند و عملکرد آن‌ها، مانند سال  های اولیه تاسیس شان، به عرضه کتاب، مجلات، روزنامه و محصولات فرهنگی برگردد.

منصوریان تاکید می‌کند: شورای شهر مشهد در این طرح پیشنهاد مبلمان شهری ویژه شامل میز و صندلی برای مطالعه شهروندان در پیاده راه ها را داشته و در سال گذشته، کافه کتاب‌هایی در همین جهت زیر پل  های شهر راه اندازی شده است.

وی بدون اشاره به این که مراحل کارشناسی این طرح چگونه انجام شده که حتی صنف فروشندگان و توزیع  کنندگان جراید مشهد به عنوان صنف تخصصی و مرتبط از آن بی اطلاع بوده است، ساماندهی دکه  های مطبوعاتی را طرحی برای دفاع از مطبوعات می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند اهالی رسانه از اجرای آن حمایت کنند !

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد با ابراز تاسف از آنچه به گفته او «برخی دکه های مطبوعات محل عرضه سیگار، مواد مخدر و اقلام مختلف غیر فرهنگی شده اند»، می‌افزاید: شورای شهر مصمم است این روند و شیوه غلط را بازبینی و اصلاح کند تا سرانه فرهنگی شهر در این حوزه که به معضل اجتماعی بدل شده است جایگاه اصلی خود را بازیابد.

وی با تائید اخطاریه شهرداری تاکید می‌کند: دکه‌های مطبوعات مشهد باید روزنامه ها و مجلات را داخل کیوسک چیدمان و اقلام خوراکی و سیگار را از داخل دکه‌ها جمع‌آوری کنند.

اظهارات متناقض و تصمیمات غیرکارشناسی

بنا به این گزارش اظهارات رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد و دیگر مسئولان این حوزه در حالی است که تاکنون هیچ ممنوعیتی برای فروش اقلام غیرفرهنگی نظیر سیگار و تنقلات به دکه  های مطبوعاتی ابلاغ نشده است و تمامی اظهار نظرها،متناقض است.

یک مسئول از ضرورت ساماندهی دکه های مطبوعاتی و لزوم فروش محصولات فرهنگی در دکه های مطبوعاتی سخن می گوید و مسئول دیگر اعلام می کند جمع آوری روزنامه اتفاق نیفتاده ! بلکه این یک طرح ساماندهی دکه های مطبوعات مشهد بوده که از مدتی قبل، آغاز شده ؛ اما پُرواضح است که اینگونه برنامه ها که فاقد نگاه کارشناسی است، فرجام خوشی نخواهد داشت.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب