سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۲
نظرات: ۰ |
۰
قهر و دشمنی ایران و آلمان در دولت پزشکیان تمام می‌شود؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سفیر پیشین ایران در آلمان گفت: امیدوارم با تلاش‌های دیپلماتیک، برلین و تهران بتوانند مسیر فعلی قهر و دشمنی در روابط را به سمت دوستی و همکاری هدایت کنند.

انتخاب به نقل از سید حسین موسویان دیپلمات، مذاکره‌کنندهٔ ارشد هسته‌ای سابق و سفیر پیشین ایران در آلمان نوشت: امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دفاتر موسسه گوته  آلمان در تهران بسته شد. گفته شده این اقدامی متقابل برای بستن مراکز فرهنگی و اسلامی در آلمان است.

از شنیدن اخباری همچون پلمپ شدن مرکز اسلامی هامبورگ و دفاتر گوته در تهران و مشاهده سیر قهقرایی در روابط تاریخی و سنتی ایران و آلمان؛ عمیقا متاسفم.

در اوائل ماموریتم به آلمان (۱۳۶۹-۱۳۷۷) تلاش زیادی کردم تا بین دو دولت توافق شد که موسسه گوته در ایران بازگشایی و متقابلا مرکز جدیدی بنام «موسسه حافظ» در آلمان تاسیس شود تا آموزش زبان فارسی و آلمانی و آشنایی متقابل دو ملت با ادبیات و فرهنگ یکدیگر  گسترش یابد. 

موسسه گوته بازگشایی شد. دولت ایران ملک بسیار با ارزش و مناسبی در شهر کلن آلمان داشت که به نام «خانه ایران» معروف بود و برای خدمات به مجروحین شیمیایی دوران جنگ عراق علیه ایران استفاده می‌شد. 

دولت آلمان موافق بود که «موسسه حافظ» در «خانه ایران» راه اندازی شود اما متاسفانه علیرغم پیگیریهای مکرر، دولت ایران بودجه راه اندازی «موسسه حافظ» را نداشت. 

منتهی با راه اندازی «کمیسیون مشترک فرهنگی دو گشور»،  «انجمن دوستی ایران و آلمان»، تقویت و گسترش مدارس ایرانی در آلمان، تقویت کرسیهای ایرانشناسی و زبان فارسی در دانشگاههای آلمان، برگزاری فستیوال بزرگ هنری و فرهنگی ایران در دوسلدورف و……. همان مسیر را ادامه دادیم تا جایی که بزرگان ادبیات ایران همچون بزرگ علوی و ذبیح الله صفا و سایر اساتید برجسته ادبیات ایران که مقیم آلمان بودند، نیز وارد گود همکاری و فعالیت شدند. 

امیدوارم که با تلاش‌های  دیپلماتیک، برلین و تهران بتوانند مسیر فعلی قهر و دشمنی در روابط را بسمت دوستی و همکاری هدایت کنند. دولت جدید آقای پزشکیان یک فرصت مناسب است.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب