شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴
نظرات: ۰ |
۰
سیاست امریکا در قبال ایران در دوران جدید چیست؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

فرید زکریا در واشنگتن‌پست نوشت: سیاست آمریکا در قبال ایران فروپاشیده است و فاقد راهبرد است.

به گزارش اطلاعات‌آنلاین، فرید زکریا، اندیشمند برجسته هندی-آمریکایی و مفسر شبکه CNN با انتشار مقاله ای در واشنگتن پست، با اشاره به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، می‌نویسد: واقعیت جدید و خطرناکی که منطقه با آن روبرو شده است، بیش از هر نتیجه‌ای، ریشه در «فروپاشی سیاست آمریکا در قبال ایران» دارد. ایران به فشارهای خارجی از طریق نزدیک‌کردن روابط با جنبش‌هایی مانند حزب‌الله در لبنان، حماس در غزه، انصارالله در یمن و «گروه‌های مسلح» در عراق و سوریه پاسخ داده است.

زکریا ادامه داد: این محور مقاومت، اسرائیل را در طولانی‌ترین و خطرناک‌ترین جنگ خود در ده‌های اخیر فرو برده‌اند، ۷۰ درصد از ترافیک دریایی را به بیرون از دریای سرخ منحرف و عراق و سوریه را به کشورهای وابسته قابل اعتماد تبدیل کرده‌اند». در یک دهه اخیر، «رویکرد واشنگتن در قبال ایران مخالف سرسختانه و فشار بوده نه یک راهبرد».

وی خاطرنشان کرد: نتیجه سیاست فشار حداکثری ترامپ و بایدن چه بوده است؟ ایران فارغ از محدودیت های برجام، برنامه هسته ای خود را به نحو گسترده ای پیش برده است. به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، اکنون اورانیوم غنی شده این کشور ۳۰ برابر بیشتر از حد مجاز توافق هسته ای است. دولت بایدن می‌توانست ریل‌گذاری را عوض کند اما «بیم آن را داشت که در این صورت، واکنش بسیار تندی را از جمهوری‌خواهان ببینید.

زکریا در انتها افزود: آمریکا و متحدان آن باید یک سیاستی را درباره ایران طراحی کنند که این واقعیت را به‌رسمیت بشناسد که جمهوری اسلامی وجود دارد و سپس تهدیدها و مجازت‌هایی را برای بازدارندگی در برابر آن اعمال کنند، اما مشوق‌هایی هم برای کاهش تنش به همراه داشته باشد.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب