چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸
نظرات: ۰ |
۰
توصیه مهم به زوج‌ها: فقط ۵ ثانیه صبر کنید!
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

وقفه ۵ ثانیه‌ای حین دعوا می‌تواند مانع از بدتر شدن رابطه بین زوج‌ها شود.

یورو نیوز نوشت: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد یک مکث کوتاه پنج ثانیه‌ای در حین بحث و جدل بین زوج‌ها می‌تواند از تشدید مشاجره جلوگیری کرده و آبی بر آتش اختلافات بریزد.

هرچند این موضوع بدیهی به نظر می‌رسد، اما این اولین بار است که مطالعه‌ای به صورت علمی کاهش پرخاشگری را پس از وقفه‌های اجباری نشان می‌دهد.

روانشناسان در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند برای اندازه‌گیری تأثیر وقفه اجباری در مشاجره‌ها، یک بازی را طراحی کردند که در آن زوج‌ها صدای ناخوشایندی را، هرطور که دلشان می‌خواست، برای شریک زندگی خود درمی‌آورند.

در این آزمایش که ۸۱ زوج در آن شرکت داشتند، افراد در ۳۰ مرحله بازی شرکت می‌کردند و در فواصل زمانی مختلف استراحت انجام می‌شد.

در این مطالعه از یک دوربین ۳۶۰ درجه با امکانات ضبط صدا بهره گرفته شد و محققان از هوش مصنوعی پیشرفته و یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل پاسخ‌های احساسی استفاده کردند. آن‌ها دریافتند مکث پنج ثانیه‌ای به همان اندازه موثر بود که وقفه‌های اجباری طولانی‌تر.

آنا مک‌کاری، محقق مقطع دکترا در دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه سنت اندروز بریتانیا که هدایت این تحقیق را بر عهده داشت، در این باره می‌گوید: «وادار کردن زوج‌ها به یک وقفه پنج ثانیه‌ای به اندازه یک مکث ۱۰ یا ۱۵ ثانیه‌ای مؤثر بود. امری که نشان می‌دهد حتی کوتاه‌ترین وقفه‌ها نیز می‌توانند به آرام کردن مشاجره‌ها کمک کنند.»

وی اضافه کرد: «این یک ترفند ساده، رایگان و موثر برای کاهش احساسات منفی در هنگام مشاجره است. این ارزان‌تر از زوج درمانی تمام می‌شود و می‌توان آن را به راحتی در تعاملات روزمره ادغام کرد.»

خانم مک‌کاری و همکارانش دریافتند که زوج‌ها تمایل دارند خود را با سطح پرخاشگری طرف مقابل، حتی در سطوح بالا، تطبیق دهند و تنظیم کنند. با این حال، اجرای یک وقفه کوتاه این الگوی تلافی‌جویانه را مختل کرد و منجر به کاهش پرخاشگری به طور کلی شد.

محققان می‌گویند این استراتژی در عین حال محدودیت‌های خاص خود را دارد و عمدتا برای مدیریت درگیری‌های سطح پایین‌تر و جلوگیری از تشدید و تبدیل آن‌ها به دعواهای جدی‌تر مناسب است.

خانم مک کوری در این خصوص می‌گوید: «این در مورد مدیریت مشاجره‌های روزمره که زوج‌ها با آن روبرو هستند و می‌توانند تشدید شوند کارایی دارد و برای مثال این رویکرد درباره مواردی که در آن‌ها خشونت خانگی از سوی یکی از زوجین اعمال می‌شود نامناسب است.»

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «نیچر» منتشر شده است.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب