چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳
نظرات: ۰ |
۰
مشاور مسجدجامعی درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ چه کفت؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی گفت: شخصیت‌های فرهنگی نظیر سیدعباس صالحی نگاه‌شان به ایران و فرهنگ ایرانی عمیق‌تر است و همین تفاوت ایشان با نیروهای فرهنگی دیگر خواهد بود، طبیعتا همکاران ایشان هم از همین قشر انتخاب خواهند شد.

ایسنا نوشت: محمدرضا حشمتی -معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد انتخاب سیدعباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتظاراتی که از وی در حوزه قرآن و عترت وجود دارد، اظهار کرد: همیشه یک تفاوت ماهوی بین شخصیت‌هایی که ما به عنوان وزیر و معاون وزیر انتخاب می‌کنیم وجود دارد، آقای صالحی وزیر پیشنهادی رئیس جمهور به لحاظ شخصی و شخصیتی با مجموعه نیروهای فرهنگی که در دولت قبل بودند، تفاوت دارند. نگاه بعضی از دوستان ما در دولت سیزدهم بیشتر یک نگاه تبلیغاتی به حوزه فرهنگ بوده و یک نگاه عمیق فرهنگی و ریشه‌یابی مشکلات نبوده است.

وی ادامه داد: طبیعتاً وقتی که یک شخصیت فرهیخته برای راس یک وزارت‌خانه انتخاب ‌شود سعی می‌کند همکارانش، مجموعه معاونت‌ها، رؤسای سازمان‌ها و مدیران میانی را متناسب با سیاست‌ها و خط مشی خود انتخاب کند. فارغ از اینکه آقای اسماعیلی وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی چه عملکردی را در سه سلال گذشته داشته‌اند بنده می‌خواهم نگاه عمیق‌تری را برای مردم و برای مخاطبان در حوزه فرهنگ و هنر باز کنم، مسائل فرهنگی و اجتماعی ما آنقدر دشوار شده که ما شخصیت‌های خیلی بزرگ‌تری می‌خواهیم تا این گره‌ها را باز کنند.

وی افزود: شخصیت‌های فرهنگی نظیر سیدعباس صالحی که در حال حاضر مدیریت موسسه اطلاعات را برعهده دارند و پیش از این نیز با فضلای حوزه در ارتباط و مدرس بوده و حتی بسیاری از این وزرایی که نام برده می‌شود از شاگردای وی محسوب می‌شوند نگاه‌شان به ایران و فرهنگ ایرانی عمیق‌تر است و همین تفاوت ایشان با نیروهای فرهنگی دیگر خواهد بود، طبیعتا همکاران ایشان هم از همین قشر انتخاب خواهند شد.

معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در واقع ایشان باید افرادی را انتخاب کنند که دلسوزانه بیایند دست افرادی را که دچار لغزش هستند را بگیرند و آنها را نجات دهند، قرآن، احادیث، محرم و رمضان با همین نگاه درست معنا می‌شود، این انتخاب می‌تواند یک فضای همراه با آرامش را در جامعه شکل بدهد، ما خیلی برای تغییر فرهنگی نگاه تبلیغاتی نمی‌توانیم داشته باشیم زیرا صاحب تبلیغات مقابل فرهنگ است، تبلیغ ذائقه موقت آدم‌ها را عوض می‌کند، در مقابل نگاه فرهنگی تاثیرات بنیادی در باورها، اعتقادات و نگاه مردم ایجاد می‌کند.

حشمتی ابراز کرد: ما با این نگاه در وزارت فرهنگ، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم  تصور می‌کنیم که هرچه ما دستور دادیم باید انجام بدهند و عمل کنند و ما ولی نعمت‌های بقیه هستیم، بالاخره فرهنگ به اصطلاح درست و صحیح این است که ما در کنار مردم قرار بگیریم و راه را نشان بدیم. از این رو وزیر پیشنهادی نیز برنامه‌های را خواهد داشت و طبیعتاً از نیروهایی استفاده خواهد کرد که متناسب با برنامه‌هایی خودش باشد.

وی ادامه داد: سیدعباس صالحی برنامه‌های معاونت فرهنگی خود را در زمان آقای جنتی و آقای صالحی امیری واقعا به شکل گسترده اجرا کرد. در زمان خود بنده که در حوزه قرآن فعالیت می‌کردیم همه اندیشه ما این بود که فهم مردم از قرآن بیشتر شود، حالا اینکه مردم به قرآن اعتقاد دارند یا احترام می‌کنند محل بحث ما نبود بلکه تلاش ما بر این بود که فهم مردم از قرآن و امام حسین(ع) بیشتر شود، زیازیرا آن چیزی که نجات‌بخش است فهمیدن ماست.

حشمتی در ادامه در مورد برنامه‌های قرآنی که وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به آن توجه داشته باشد سخن گفت و افزود: همه جامعه قرآنی شاهد هستند بنده در زمان معاونت قرآن و عترت خودم به عنوان معاون وزیر اعلام کردم که بنده یک خادمی از خدمتگزاران قرآن بوده و دست نیازم را به سوی همه اهالی قرآن باز کردم. مشارکت‌جویی نکته مهمی است و به همین منظور بنده در زمان مدیریت خودم یکی از بزرگترین اجتماعات اندیشمندان قرآنی را در مشهد برگزار کردم که در یک نشست معضلات جامعه قرانی را بررسی کردیم.

وی اضافه کرد: اولین چیزی که ما باید به آن توجه کنیم اینکه همه اقشار در حوزه تخصصی همان موضوع را باید گرد هم بیاوریم، ما نباید خودمان به تنهایی نسخه بپیچیم، واقعا اولین کار من این بود که مشارکت همه را درخواست کردم، سپس برنامه‌هایی را اولویت‌بندی کردیم، سپس به دنبال اجرای صحیح و با ضابطه و قانونی برنامه‌ها رفتیم، یعنی همه اقدامات ما روی آیین‌نامه‌ها و مسائلی بود که مصوب شده بود.

معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در اجرای برنامه‌ها نیز از همه طیف‌ها حتی کسانی که با بنده از نظر سیاسی هم‌سو نبودند استفاده کردم، همچنین از سایر رسانه‌ها استفاده کردیم و با یک مشارکت سراسری توانستیم یک سلسله اقدامات را در حوزه ترجمه، ساخت فیلم و ... داشته باشیم.

حشمتی یادآور شد: آقای صالحی باید کارهای قرآنی زمین مانده را ابتدا در دست بگیرند و به پایان برسانند، ما در حوزه قرآن و عترت، فرهنگی، سینمایی و... دفترچه‌هایی را تنظیم کرده بودیم که برنامه‌های مدونی نگاشته شده بود اما مدیریت فعلی فرهنگی کشور از این برنامه‌ها بهره نبرد، برای آقای صالحی همه این پیشنهادات وجود دارد و در صورت تایید ایشان به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعا به ایشان هم ارائه خواهد شد.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب