چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
نظرات: ۰ |
۰
مصرف میوه و سبزیجات این دو بیماری را از بین می برد
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

یک کارآزمایی بالینی جدید نشان می دهد که خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر می تواند فشار خون را کاهش دهد و سلامت قلب را با کاهش سطح اسید در بدن بهبود بخشد.

مهر نوشت: نتایج کارآزمایی نشان داد افرادی که دو تا چهار فنجان میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کردند با کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی و همچنین بهبود سلامت کلیه مواجه بودند.

«مانیندر کاهلون»، سرپرست تیم تحقیق و دانشیار دانشگاه تگزاس، گفت: «این امر از توصیه ما مبنی بر اینکه میوه‌ها و سبزیجات باید درمان بنیادی برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا باشد، حمایت می‌کند، زیرا ما به هر سه هدف سلامت کلیه، کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی با میوه‌ها و سبزیجات دست می‌یابیم.»

به گفته محققان، پزشکان ابتدا باید از مردم بخواهند که میوه‌ها و سبزیجات بیشتری قبل از شروع مصرف داروهای فشار خون مصرف کنند.

دکتر «دونالد وسون»، محقق ارشد و پروفسور پزشکی داخلی دانشگاه تگزاس، توضیح داد: «مداخلات غذایی برای مدیریت بیماری مزمن اغلب توصیه نمی‌شوند و حتی کمتر اجرا می‌شوند، زیرا چالش‌های زیادی برای وادار کردن بیماران به اجرای آن‌ها وجود دارد. با این وجود، آنها مؤثر هستند و از کلیه و قلب و عروق محافظت می‌کنند.»

وسون در ادامه افزود: «ما باید تلاش‌های خود را برای گنجاندن آن‌ها در مدیریت بیمار افزایش دهیم و به طور گسترده‌تر، رژیم‌های غذایی سالم را برای جمعیت‌هایی که در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های کلیوی و قلبی عروقی هستند قابل دسترس‌تر کنیم.»

وسون گفت: «این کارآزمایی بالینی بر اساس مطالعات قبلی انجام شده است که نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی باعث افزایش سطح اسید خون می‌شوند و سلامت کلیه‌ها از آنجایی که این اندام بیش از حد کار می‌کند تا آن اسیدها را از خون فیلتر کند، آسیب می‌بیند.»

وی توضیح داد: «ما فرض کردیم که یکی از راه‌هایی که میوه‌ها و سبزیجات هم برای کلیه‌ها و هم برای قلب سالم هستند، این است که میزان اسید موجود در رژیم غذایی و در نتیجه میزان اسیدی را که کلیه‌ها باید از بدن خارج کنند، کاهش می‌دهند.»

برای این کارآزمایی، محققان گروهی متشکل از ۱۵۳ بیمار مبتلا به فشار خون بالا و سطوح بسیار بالای اسید خون را به سه گروه تقسیم کردند.

یک گروه میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کردند، گروهی دیگر روزانه دو قرص بی کربنات سدیم مصرف کردند و گروه سوم مراقبت‌های استاندارد را دنبال کردند.

گروه بی‌کربنات سدیم نسبت به گروه کنترل از سلامت کلیوی بهتری برخوردار بود، اما فشار خون و فواید سلامت قلب گروه میوه‌ها و سبزیجات را به دست نیاورد.

علاوه بر این، افرادی که میوه‌ها و سبزیجات بیشتری می‌خوردند به دوزهای کمتری از داروهای فشار خون نیاز داشتند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب