شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۲
نظرات: ۰
۰
-
این طرح چه بلایی سر مردم می‌آورد؟

اساس طرح ژنرال ها جلوگیری از رسیدن کمک های بشردوستانه به شمال غزه و استفاده از عنصر گرسنگی به عنوان اهرم فشار است.

جمیله کدیور:آنچه در یک سال و بیست روز گذشته توسط اسرائیل در غزه  و در منطقه در جریان است، بیش از هر چیز یادآورایده های آینده نگری ویرانشهری(dystopian) جورج اورول در کتاب ۱۹۸۴و طرح عباراتی همچون «جنگ؛ صلح است. آزادی؛ بردگی است. نادانی؛ توانایی است». معادل امروزی این جملات را باید در عباراتی چون «ارتش اسرائیل اخلاقی ترین ارتش دنیا است»، «اسرائیل تنها دمکراسی منطقه است»، «جنایت، دفاع از خود است»، «تله های مرگ، مناطق امن هستند»، «آمریکا خواهان آتش بس در غزه است» تلقی کرد. عبارت هایی که در یک سال گذشته لقلقه زبان دولتمردان رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا بوده است.

به رغم حجم گسترده جنایت های رژیم صهیونیستی و حمایت های آمریکا و غرب و خیانت اعراب، اسرائیل تا امروز نتوانسته هیچ بخشی از غزه را وادار به تسلیم کند و از مقاومت باز دارد. دستاوردهای جنگی نتانیاهو بعد از ۷اکتبر ۲۰۲۳را فقط می توان با مقیاس جنایت های متعدد جنگی اسرائیل و نقض قوانین بین المللی و حقوق بین‌المللی بشردوستانه سنجید، نه تحقق اهداف اعلام شده او که در هیچ یک موفق نبوده است. به همین دلیل و به جهت فرسایشی شدن جنگ و هزینه های زیاد آن که هر روز جنگ، بیش از ۱۳۰میلیون دلار هزینه در پی داشته، «طرح ژنرال ها» توسط مشاور امنیت ملی سابق اسرائیل، گیورا ایلند به همراه تعدادی ژنرال اسرائیلی از انجمن فرماندهان و سربازان ذخیره به کنست ارائه شد. 

این گروه از راهبرد ارتش اسرائیل در غزه از اکتبر ۲۰۲۳و عدم دستیابی به اهداف جنگی خود انتقاد کرده، می گوید «امروز به جرات می‌توان گفت استراتژی اسرائیل مبنی بر اینکه تنها فشار نظامی نتایج مطلوب به همراه خواهد داشت، شکست خورده است.» این طرح می‌گوید: «تنها راه آسیب رساندن به توانایی حماس برای بازسازی خود، آسیب رساندن به یک یا چند عنصر از چهار عنصر (پول، توانایی جذب نیرو، تدارکات، انگیزه) است که بقای آن را در طول زمان ممکن می‌سازد.»

اساس این طرح جلوگیری از رسیدن کمک های بشردوستانه به شمال غزه و استفاده از عنصر گرسنگی به عنوان اهرم فشار است. این طرح دو مرحله دارد: اول «تخلیه جمعیت از شمال نوار غزه» و بعد هنگامی که فلسطینی ها از شمال غزه خارج شدند، مرحله دوم یعنی «تبدیل شمال غزه به یک منطقه نظامی بسته» خواهد بود.

بر اساس این طرح، منطقه تحت محاصره کامل و شدید، که شامل جلوگیری از رفت و آمد، جلوگیری از ورود منابع، از جمله غذا، سوخت و آب خواهد بود. به فلسطینیان ساکن شمال غزه مهلت یک هفته ای تخلیه برای خروج از منطقه شمال غزه، قبل از اعلام آن به عنوان منطقه بسته نظامی ارائه می شود. هر کسی که در منطقه باقی بماند، یک هدف نظامی محسوب می شود و کسانی که، از جمله نیروهای حماس که باقی می مانند، یا باید تسلیم شوند یا از گرسنگی بمیرند و پس از آن، امکان  پاکسازی منطقه تقریباً بدون هیچ دشمنی وجود خواهد داشت. به گفته ایلند، این رویکرد برای تحت فشار قرار دادن حماس و تضمین آزادی اسرای اسرائیلی است. این طرح همچنین پیش بینی می کند که اسرائیل کنترل نامحدود بر شمال غزه را برای جلوگیری از شکل گیری دولت جدید حماس حفظ کند و به طور مؤثر نوار غزه را تقسیم می کند.

در اواخر سپتامبر ۲۰۲۴بعد از انتشار طرح توسط انجمن، نتانیاهو طی یک جلسه غیرعلنی در کمیته امور خارجه و دفاع کنست، از طرح کامل ژنرال ها برای مقامات نظامی و سیاسی اسرائیل رونمایی کرد و به عنوان یکی از چندین گزینه در دست بررسی برای بحث در کابینه ارائه شد. بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی از این طرح حمایت کردند و آن را وسیله ای برای دستیابی به کنترل دائمی اسرائیل بر غزه دانستند.  طرح ژنرال ها بر این فرض بنا شده که ساکنان شمال نوار غزه پس از مواجهه با محاصره شدید این منطقه را ترک می‌کنند و اسرائیل می‌تواند تنها با ابزار گرسنگی صدها هزار نفر را از شمال نوار غزه اخراج کند. ارتش اسرائیل نسخه اصلاح شده این طرح را در اوایل اکتبر ۲۰۲۴پذیرفت و با اجرای این طرح درصدد تحمیل یک واقعیت سیاسی جدید در نوار غزه برآمده است.

این طرح نه فقط یک استراتژی نظامی، بلکه یک اقدام سازمان‌دهی شده با هدف نسل‌کشی و پاکسازی قومی است. در پیام ارسالی به مردم شمال غزه در اوایل اکتبر آمده بود ارتش اسرائیل از نیروی زیاد ... برای مدت طولانی استفاده خواهد کرد. پیامی که نشان از بلندپروازی های جدی برای آینده داشت.اسرائیل با اجرای این طرح به دنبال این است با انجام حملات شدید در نوار غزه تصویری از پیروزی ارتش خود را به نمایش بگذارد.

از همین رو، رژیم صهیونیستی از ۵اکتبر با اعمال سیاست محاصره، نسل‌کشی و پاکسازی قومی، اجرای طرح ‌ژنرال ها را در شمال نوار غزه با هدف از بین بردن هرگونه امکان زندگی،فشار برای  تخلیه این منطقه و کوچاندن ساکنان به سمت جنوب آغاز کرد و به بمباران بی‌سابقه‌ای در شمال نوار غزه به‌ویژه اردوگاه و شهر جبالیا پرداخت و روز بعد در ۶اکتبر به بهانه ممانعت از قدرت‌گیری مجدد حماس به این منطقه حمله کرد، تمام شمال نوار غزه، از جمله جبالیا، را به عنوان منطقه جنگی تعیین کرد و به کل جمعیت غیرنظامی دستور داد که این منطقه را تخلیه کنند و به سمت جنوب بروند. این دستورات تخلیه با بمباران مداوم اسرائیل و همچنین تعقیب و شلیک هواپیماهای بدون سرنشین به سوی افرادی که قصد خروج داشتند، همراه بود.

طی این مدت نزدیک به ۴۰۰هزار فلسطینی را در شمال نوار غزه بدون اینکه به ابتدایی‌ترین نیازهای حیاتی اعم ازغذا، آب، دارو و سوخت دسترسی داشته باشند، محاصره کرده و عامدانه اقدام به بمباران مراکز سرپناه و ساختمان‌ها و بیمارستان‌ها و کشتار فلسطینیان در کوچه و خیابان‌ها کرده و چادرهای آوارگان را به آتش کشیده است. ارتش اسرائیل از ورود سازمان های بین المللی برای امداد رسانی و از وارد شدن کمک‌های بشردوستانه به شمال نوار غزه ممانعت و هدف قرار دادن سیستم بهداشتی در شمال نوار غزه را تشدید کرده است.

براساس گزارش‌های شاهدان عینی نیروهای اشغالگر مرتکب «اعدام‌های میدانی» و تیراندازی به غیرنظامیان، از جمله به کودکان و هدف قرار دادن تیم های دفاع غیرنظامی، آمبولانس ها و خبرنگاران در شمال نوار غزه شدند. طبق گزارش باشگاه اسرای فلسطینی، ارتش رژیم صهیونیستی از زمان آغاز محاصره شمال غزه تاکنون، موجی شدید از بازداشت شهروندان فلسطینی را آغاز کرده  و این روند همچنان ادامه دارد. رادیو و تلویزیون اسرائیل اعلام کرده بازداشت شدگان از طریق کامیون ها به مراکز تحقیقاتی سرویس امنیت عمومی (شین بت) و مراکز واحد ۵۰۴اطلاعات نظامی منتقل شدند. ارتش اسرائیل گذرگاه هایی را ایجاد کرده که شامل جستجو و جداسازی زنان و کودکان از مردان برای اطمینان از اینکه آنها در عملیاتی که ارتش اسرائیل تروریستی توصیف می کند، شرکت نمی کنند.

بمباران و ویران‌سازی ایستگاه‌ها و چاه‌های آب و قطع ارتباطات با جهان خارج و اینترنت بخش دیگری از اقدامات اسرائیل است. در همین ایام دفاع مدنی غزه اعلام کرده که دیگر نمی‌تواند به فعالیت‌های خود در شمال غزه ادامه دهد.نکته جالب توجه نامه هشدار آمیز ۱۵اکتبر وزرای خارجه و دفاع آمریکا به مقامات اسرائیلی بود که اگر تا ۳۰روزدیگر روزانه دست‌کم ۳۵۰کامیون کمک وارد غزه نشود و دیگر موانع ایجاد شده برای ورود امداد رسانان کاهش نیابد، احتمال توقف کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل وجود دارد. به عبارتی آمریکا فرصت یک ماهه ای برای ادامه محاصره شمال غزه تا إتمام موفقیت آمیزعملیات طرح ژنرال ها به اسرائیل داده تا برای خود در انتخابات ریاست جمهوری اعتبار بخرد، بدون آنکه هیچ اقدامی جهت حل معضل محاصره ۴۰۰هزار فلسطینی اهل شمال غزه در طی این یک ماه انجام داده باشد. و صرفا «احتمال» و نه قطعیت توقف کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل را عنوان کرده است.

به موازات اجرای طرح ژنرال ها در شمال غزه، گروه‌های حامی شهرک‌سازی اسرائیل کنفرانسی در ۲۰و ۲۱اکتبر به پیشنهاد حزب لیکود برای ترویج بازسازی شهرک‌سازی در غزه ترتیب دادند که در آن صدها تن از راست‌گرایان اسرائیلی و ده‌ها نفر از اعضای کنست از جمله اعضای حزب حاکم لیکود و دیگر احزاب راست و ۱۲وزیر کابینه شرکت کردند.

این کنفرانس  تحت عنوان «آمادگی برای شهرک سازی مجدد غزه» در منطقه ای که ارتش اسرائیل آن را به عنوان منطقه نظامی بسته اعلام کرده، در نزدیکی شهرک بئری در مجاورت نوار غزه برگزار شد. اسموتریچ در این نشست مدعی شد که «غزه بخشی از سرزمین اسرائیل است. بدون شهرک سازی در نوار، امنیت وجود نخواهد داشت...» در این کنفرانس، بر غزه بدون حضور اعراب، اخراج فلسطینی ها، احیای شهرک‌سازی در «هر وجب» نوار غزه و اسکان مجدد یهودیان در سرتاسر غزه از شمال تا جنوب تاکید شد.

جنبش شهرک سازی «ناشالای» هم از ثبت نام ۷۰۰خانواده برای اسکان در ۶شهرک احتمالی نوار غزه خبر داده و ابراز امیدواری کرده که ساخت این شهرک ها ظرف یک سال آینده آغاز شود. با عنایت به تجمع شهرک سازان با حمایت وزرای کابینه تردیدی نیست که طرح ژنرال ها، محدود به «پاکسازی جمعیتی و قومیتی» شمال غزه نخواهد بود، حتی فراتر از کل غزه است و اگر در همین مرحله مقابل آن ایستادگی ومقاومت نشود، آثار آن کل منطقه، بطور خاص کشورهای عربی را از خود متاثر می کند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی