سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
نظرات: ۵
۲
-
«فتح‌الله گولن» کیست و با «دولت سایه» چه بلایی سر اردوغان آورد؟

به گزارش «اطلاعات آنلاین» خبرگزاری آناتولی که همسو با دولت کنونی ترکیه است به نقل از هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نوشت: منابع اطلاعاتی ما مرگ فتح‌الله گولن، سرکرده گروه تروریستی فتو را تایید می‌کنند...

روزنامه اطلاعات در تاریخ سوم مردادماه ۱۳۹۵ همزمان با کودتا در ترکیه که برخی آن را منتسب به فتح الله گولن می دانستند، مقاله‌ای با عنوان «فتح ‌الله گولن کیست» نوشت: محمد فتح الله گولن متولد ۱۹۴۱ در روستای «کوروجوک » در نزدیکی «ارزروم ترکیه است. پدرش رامیز گولن، امام جماعت مسجد یک روستا بود و ظاهرا افراد خانواده اش تحت تأثیر مبلغی مذهبی به نام سعید نورسی » قرار داشتند و این وابستگی بعدها در فتح الله گولن نیز به وجود آمد. او چنان تحت تأثیر نورسی قرار داشت که برخی از ویژگیهای او، نظیر سخنرانی در مسجد از ۱۶ سالگی را به خود نسبت داده است گولن با وجود آنکه هیچگاه تحصیلات منظم و رسمی آموزش دینی نداشته اما مدعی است که به صورت غیر رسمی این تحصیلات را دنبال کرده است. او درست مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران خطیب بودن را رها کرد و ضمن سخنرانی در مساجد بزرگ ترکیه، فعالیت خود را بر روی اقتصاد متمرکز نمود.

فتح الله گولن همزمان با شروع فعالیت در سال ۱۹۸۱ جماعت گولن را نیز راه اندازی کرد؛ گروهی به ظاهر مذهبی که برای ترویج عقاید او بنیانگذاری بود. این جماعت که بعدها با نام جنبش گولن نیز شهرت یافت، موضوع آموزش و ایجاد مراکز آموزشی را اولویت خود میدانستند. برخی محققان اعضای این جماعت را بین ۴۰۰ هزار تا ۴ میلیون نفر میدانند که در مدارس، دانشگاهها، موسسات آموزش فنی و حرفه ای و حتی ایستگاههای رادیو و تلویزیونی متعلق به گولن فعالند مدارس او که از پشتیبانی آمریکا و صهیونیستها در سراسر جهان برخوردار است بیش از ۲ میلیون دانش آموز و دانشجو را تحت پوشش دارند که بسیاری از آنها بورس تحصیلی گولن دریافت میکنند

نکته جالب توجه این است که برخی از این محصلان اصولا مسلمان نیستند و غرب در برابر ترویج تفکرات ظاهرا اسلامی گولن در این مناطق هیچگونه واکنش منفی از خود نشان نمیدهد این جماعت با استفاده از ۱۰۰۰ مدرسه خود، در پنج قاره، که تنها ۳۰۰ مورد آن در ترکیه قرار دارد، به ترویج اندیشه خود مشغول است. جماعت او در تمامی ایالتهای آمریکا شعبه دارند و توانسته اند جایگاه خود را در کشورهای ترکمنستان، ازبکستان تاجیکستان، آذربایجان و حتی روسیه بدون هیچ مشکلی محکم کنند.

فتح الله گولن از سال ۱۹۹۹ به آمریکا مهاجرت کرد و از آنجا که از سلامتی کامل جسمانی برخوردار نبود در ویلایی در پنسیلوانیا در انزوا زندگی می کرد و کمتر در جمع ظاهر می‌شد. واقعیت این است که وی برای درمان به آمریکا رفته بود، اما به دلیل اینکه در ترکیه برای او حکم بازداشت صادر شده بود مجبور به اقامت دائمی در آمریکا شد.

جریان گولن و همراهی زیر پوستی با اسرائیل

جریان گولن همیشه به طرفداری از اسرائیل و داشتن روابط صمیمی با این رژیم متهم است از سوی دیگر این جریان هیچ زمانی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی انتقادی نکرده است و همواره این جنایات را به عنوان دفاع از خود مشروع میداند. جریان گولن حزب الله، حماس و ایران را به دلیل مبارزه با اسرائیل به خشونت و افراطی گری متهم می‌کند. این جریان در مساله کشتی ماوی، مرمره که گروهی از فعالان حقوق بشری برای رساندن کمک های بشردوستانه به غزه اقدام کرده بودند و توسط سربازان رژیم صهیونیستی به قتل رسیدند، با عنوان کردن این مطلب که این کشتی باید از اسرائیل اجازه ورود به غزه می گرفت، به دفاع از رژیم صهیونیستی پرداخت.

خصومت با حکومت اردوغان

در آغاز جنبش فتح الله گولن با حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان روابط دوستانه ای داشت اما به تدریج به رقیبانی سرسخت در ترکیه تبدیل شدند. بسیاری از تحلیلگران ریشه دشمنی دو جریان را در انحصار طلبی و اقتدار طلبی هر دو جریان می بینند. از آبان ماه سال ۱۳۹۲ نوامبر ۲۰۱۳ اتفاقاتی به وقوع پیوست که نشان می داد حزب حاکم و جریان گولن دیگر تحمل همدیگر را ندارند. نخستین جرقه این اختلافات در ممنوعیت فعالیت آموزشگاههای خصوصی جماعت گولن از سوی دولت اردوغان بود.

اوج گیری اختلافات گولن و اردوغان باعث شد که با چراغ سبز حکومت عناصر رسانه ای مخالف گولن در ترکیه، حجم وسیعی از مقالات، سخنرانی ها و برنامه های تلویزیونی بر ضد جریان گولن و شخصیت او منتشر کنند و در مقابل نیز رسانه ها و شبکه های تلویزیونی گولن شروع به افشای فساد مالی اردوغان و نزدیکانش کردند.

در چنین شرایطی حزب و دولت اردوغان در ترکیه از سال ۲۰۱۳ به تعقیب آشکار هواداران و فعالان جماعت گولن دست زدند و برخی از مقامات دولت بلندپایه را به اتهام همکاری با فتح الله گولن دستگیر کردند. این در حالی است که دولت ترکیه برخی از بنیادهای وابسته به پیروان گولن را به فساد مالی متهم می کند.

از طرفی، حکومت ترکیه به رهبری اردوغان، جریان وابسته به فتح الله گولن را متهم میکند که ساختارهای موازی دولتی در داخل دولت ترکیه تشکیل داده است و برای سرنگونی حکومت اردوغان تلاش میکند. در این راستا دولت ترکیه در جریان حملات مداوم به طرفداران فتح الله گولن در چند سال گذشته صدها کارمند دستگاه انتظامی و و قضایی را دستگیر یا از کار برکنار کرده است. از سویی، دولت اردوغان جنبش فتح الله گولن را جریانی تروریستی شناخته و فعالان این گروه را به عنوان تروریستهای خطرناک تحت پیگرد قرار داده است. از سویی، دولت ترکیه گولن را به دست داشتن در کودتای ۱۵ ژوئیه متهم کرده است. این در حالی است که فتح الله گولن اتهام دخالت در این کودتا را به شدت تکذیب می کند.

ترکیه رسماً آمریکا را به دخالت در کودتای ۱۵ ژوئیه متهم کرد

روزنامه اطلاعات در دهم مردادماه یعنی پنج روز پس از کودتا نوشت: سرویس خارجی رئیس جمهوری ترکیه در انتقاداتی تند از اظهارات آمریکایی ها درباره کودتا تاکید کرد کشورهایی که باید از ترکیه بخاطر شکست دادن کودتا تمجید می کردند اکنون در کنار طراحان و توطئه گران ایستاده اند. «رجب طیب اردوغان» ضمن انتقاد تند از «جوزف ویتل فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و رد انتقادات غربی ها از سرکوب کودتاچیان اعلام کرد شما اکنون طرف کودتاچیان را گرفته اید. در همین حال اردوغان مواضع کشورهای غربی را نیز به دلیل عدم اعلام همبستگی با ترکیه پس از کودتای نافرجام محکوم کرد . در چنین شرایطی، ژنرال «جوزف ویتل» رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا هرگونه ادعا در مورد دخالت خود در کودتای نافرجام ترکیه را نادرست خواند. از سویی، دادستانی ترکیه ، سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و اف بی آی را به دست داشتن در کودتای نظامی ناکام این کشور متهم کرد. در همین حال، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد، پایگاه هوایی «آکینجی» که مقر اصلی سربازان کودتاچی در آنکارا بوده است بسته خواهد شد. همچنین مدیر اطلاعات ملی آمریکا هشدار داد تصفیه ارتش ترکیه بعد از کودتای این کشور باعث اخلال در همکاریهای دو طرف برای جنگ با داعش شده است. از سویی بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد اطلاعات به دست آمده نشان میدهد که فتح الله گولن به احتمال زیاد از آمریکا خارج شده و به کشور دیگری پناهنده شده است. در چنین شرایطی، فتح الله گولن گفت اطمینان دارد که ایالات متحده وی را به آنکارا مسترد نخواهد کرد.  روند ادامه برکناری و بازداشت عوامل مرتبط با کودتای ۱۵ ژوئیه ترکیه همچنان ادامه دارد. در این راستا وزیر کشور ترکیه گفت: تاکنون ۱۸۰۰۰ نفر بازداشت و پنج هزار نفر دیگر ممنوع الخروج شده اند. در همین حال ۱۸ شبکه تلویزیونی سه خبرگزاری ۲۳ ایستگاه رادیویی ۴۵ روزنامه و ۱۵ مجله ترکیه ای به اتهام ارتباط با کودتاگران بسته شده اند.

در همین رابطه، دفتر نخست وزیری ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک در ارتش آمریکا در دیدار با بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه کودتای ۱۵ ژوئیه در این کشور را محکوم کرده است. از طرفی نخست وزیر ترکیه در دیدار با جوزف دانفورد تأکید کرد آمریکا باید موضعی شفاف و قاطع مورد ترکیه اتخاذ کند. در همین حال نخست وزیر ترکیه بار دیگر اعلام کرد ترکیه انتظار دارد ایالات متحده فتح الله گولن را به آنکارا تحویل دهد. وی همچنین گفت همکاری با آمریکا و متحدان در مبارزه با شبه نظامیان کرد و گروه تروریستی داعش ادامه خواهد یافت. در چنین شرایطی مردم ترکیه با تجمع مقابل سفارت آمریکا و دادن شعارهایی خواستار خروج ژنرال آمریکایی از کشورشان شدند. از طرفی، رئیس جمهوری ترکیه غرب را به حمایت از تروریستها متهم کرد گفت: سناریوی کودتا در خارج از این کشور نوشته شده بود. «رجب طیب اردوغان» افزود کودتا بوسیله بازیگران داخلی اجرا شد اما سناریوی آن در خارج نوشته شده به بود اما از مردم غافل بودند.

همچنین اردوغان در تاریخ  ۱۹ مردادماه خواستار بازگردندان مجازات اعدام شد و گفت که شبکه فتح الله گولن باید به طور قانونی از بین برود.

در ۲۴ مردادماه روزنامه اطلاعات خبر از بازداشت غیابی فتح الله گولن داد و در مقابل گولن خواستار تحقیقات بین المللی درباره این کودتا شد و دخالت خود در این کودتا را تکذیب کرد.

در ۲۵ مردادماه دفتر دادستانی استانبول با ارسال نامه ای به مقام های آمریکایی خواستار بازداشت و استرداد گولن به ترکیه شد.

سازمان گولن در سال ۲۰۱۲ قصد ترور اردوغان را داشته است

بر اساس این گزارش در تاریخ ۲۷ مردادماه ۱۳۹۵ روزنامه ینی شفیق ترکیه فاش کرد: سازمان تروریستی فتح الله گولن ۲۰۱۲ قصد داشته است اردوغان رییس جمهوری ترکیه را به قتل برساند.

این روزنامه در همین رابطه نوشت: بر اساس اسنادی که «حسین ساریجیجک» عضو سازمان گولن به دنبال دستگیری و اعتراف او به دست آمده، سازمان گولن قصد داشته است در یک عمل جراحی اردوغان رییس جمهوری ترکیه را به قتل برساند؛ اما وی در آخرین لحظه عمل خود را لغو کرده است.

در همین حال دادستانی ترکیه خواستار صدور دو حکم حبس ابد برای گولن شد. همچین سفیر عراق در آنکارا اعلام کرد که دولت ترکیه از بغداد درخواست کرده که مدارس مربوط به فتح الله گولن را ببندد و با سایر نهادهای مرتبط با این سازمان برخورد کند. از سوی دیگر حدود یکماه پس این کودتا ۱۴۶ تن از مربیان و استادان دانشگاه مرتبط با فتح الله گولن بازداشت شدند.

در همین زمان ترکیه از مذاکرات خود با آمریکا برای استرداد گولن خبر داد. سه ماه پس از این کودتا ترکیه جایزه ۱.۳ میلیون دلاری برای افرادی در نظر گرفت که از افراد وابسته به گولن اطلاعاتی ارائه دهند.

پنج ماه پس از این کودتا «آندری کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه به قتل رسید و مقامات ترکیه اعلام کردند که گولن که در آمریکا به سر می برد در این ترور نقش داشته است؛ در حالیکه گولن این موضوع را رد و عنوان کرد که در این ترور نقشی نداشته است.

روزنامه اطلاعات در تاریخ ۸ دی ماه ۱۳۹۵ از بازداشت و دادگاهی شدت ۴۱ هزار نفر و اعدام برای ۱۲۰۰ نفر از کودتاچیان مرتبط با تشکیلات گولن خبر داد.

یک ماه پس این دادگاه روزنامه های ترکیه از اعدان ۶۲ نظامی ترکیه که از کودتا حمایت کرده بودند خبر دادند. در همین زمان گفتگویی میان اردوغان و ترامپ برای استرداد فتج الله گولن صورت گرفت. پس از این موضوع بود که اردوغان اعلام کرد که ما کشیشی را که شما خواسته بودید استرداد کردیم اما فتح الله گل به ما استرداد نشد.

با وجودی که او در پنسیلوانیا جان سپرد، اما به نظر می رسد تشکیلات فتح الله گل که از ایده اتاتورک یعنی جدایی کامل محافل دینی از سیاست پیروی می کنند در بخش های مختلف ترکیه مشغول به فعالیت هستند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی