دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
نظرات: ۰
۰
-
ایران درباره حاکمیت خود بر جزایر سه گانه هیچ اغماضی نمی‌کند

اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره ادعای نشست اتحادیه اروپا و شورای همکاری‌ خلیج‌فارس درباره جزایر سه گانه ایرانی گفت: ایران درباره تمامیت سرزمینی و حاکمیتش بر جزایر سه‌گانه هیچ تردیدی ندارد و هیچ اغماضی نخواهد کرد.

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، اسماعیل بقایی، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۳۰ مهرماه در نخستین نشست هفتگی با خبرنگاران با تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

پرداخت.

بقایی در این نشست خاطرنشان کرد: در این دو هفته به موازات تشدید تنش‌ها در غرب آسیا دستگاه دیپلماسی رایزنی‌ها و فعالیت‌های گسترده و فشرده‌ای را برای توقف جنگ افروزی و کشتار در غزه و لبنان انجام داد. این رایزنی‌ها با سفر وزیر خارجه با سفر به قلب میدان در بیروت و دمشق آغاز و پس از آن به عربستان،‌ قطر، عراق، عمان، اردن، مصر و ترکیه ادامه یافت و به این رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد.

بقایی بیان کرد: پیام و نکته اصلی در سفرهای وزیر امور خارجه مشخص بود و به خوبی به خیلی از این ابعاد پرداختید از جمله ادامه سیاست بهبود و گسترش روابط با همسایگان حتی در زمانی که منطقه با چالش مواجه است. مسئولیت پذیری ایران در قبال صلح و امنیت منطقه و دخالت ندادن برخی سوءتفاهمات و اختلافات دوجانبه و مهمتر از همه دغدغه ایران برای توقف نسل‌کشی و جنایت در غزه و لبنان و پایان دادن به شرارت‌های رژیم اشغالگر به عنوان وظیفه اخلاقی، انسانی، اسلامی و قانونی طبق قواعد حقوق بین‌الملل صورت گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفرهای وزیر امور خارجه به مصر و اردن اظهار داشت: هیچ کشوری را در منطقه از رایزنی‌های خود مستثنی نمی‌کنیم و معتقدیم کمک به حفظ صلح و ثبات در منطقه وظیفه همگانی است.

 وی گفت: با مصر در سطح حافظ منافع مراوده داشتیم و از مدت‌ها قبل بحث بهبود روابط در دستورکار بوده و از هر فرصتی برای این موضوع استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت و امروز سفری به دو کشور مهم منطقه کویت و بحرین خواهیم داشت و با این سفر بخش عمده و همه کشورهایی که باید در سطح منطقه رایزنی می‌کردیم انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ادعاها در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی و نشست اتحادیه اروپا و شورای همکاری‌ خلیج‌فارس گفت: ایران درباره تمامیت سرزمینی و حاکمیتش بر جزایر سه‌گانه هیچ تردیدی ندارد و هیچ اغماضی نخواهد کرد. این مبتنی بر حقوق بین‌الملل و همه موازین بین‌المللی در احترام به تمامیت ارضی کشورهاست و این ادعا هیچ تغییری در این موضع نخواهد کرد.

بقایی در پاسخ به سؤالی گفت: تهدید به تعرض به تأسیسات هسته‌ای کشور از جمله قطعنامه‌های سازمان ملل محدود و مردود است.

وی همچنین افزود: خواسته ما روشن است طی یادداشت مستدلی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مراتب را اعلام کردیم و در سطح شورای امنیت و سازمان ملل پیگیر هستیم و از هر فرصت دوجانبه‌ای استفاده می‌کنیم برای نشان دادن ماهیت قانون شکن رچیم صهیونیستی. یادداشت ما به مدیرکل آژانس ارسال شده و در سطوح مختلف پیگیر این موضوع خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعمال تحریم‌های اروپا علیه ایران نیز بیان کرد: سیاست اتحادیه اروپا آزار دادن مردم ایران است و تردیدی در آن نیست. تحریم هواپیمای غیرنظامی و خط هوایی که سال‌هاست شناخته شده است در مسیرهای مختلف از جمله به برخی از پایتخت‌های اروپایی رفت و آمد داشت هیچ توجیهی ندارد جز اینکه بخواهید مردمی را از حقوق بنیادین خود محروم کنید که رفت و آمد آسان و روان به مناطق مورد نظرشان داشته باشند.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره انتخابات پیش رو در آمریکا و موضع ایران در خصوص کسی که رئیس‌ جمهور در آمریکا شود، گفت:‌ موضع ایران روشن است ما عمل و رفتار دولت‌های مختلف آمریکا را مدنظر قرار می‌دهیم و هیچ مداخله‌ای در امور داخلی هیچ کشوری نداریم برعکس آمریکا و کشورهای دیگر. این موضوعی است که به خود آمریکا و مردم آن مربوط است. در خصوص هیچ چیزی قضاوت نمی‌کنیم که چه کسی انتخاب خواهد شد و چه رفتاری خواهیم داشت. سیاست دولت‌های آمریکا علیه ایران خصمانه بوده و مملو از رفتارهای خصمانه و قهرآمیز بوده و در هر شرایطی این سیاست آمریکا را مدنظر قرار خواهیم داد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرسنجی

آینده منطقه را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی