دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
نظرات: ۳
۰
-
وعده صادق ۳ احتمالا فراتر از پاسخ موشکی است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا درباره پاسخ ایران به حمله احتمالی رژیم صهیونیستی گفت که ایران بعد از وعده صادق ۲ سعی می کند از برگه های بیشتری استفاده کند.وعده صادق ۳ می تواند یک مسئله ای غیر از حتی بحث های موشکی باشد.

خبرآنلاین نوشت: حسین آجرلو کارشناس مسائل غرب آسیا با ارزیابی شیوه اشراف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در شناسایی مقر فرماندهان مقاومت و پاسخ جمهوری اسلامی به حمله احتمالی این رژیم گفت که وضعیت ایران با شرایط لبنان و فلسطین متفاوت است و اساسا دسترسی رژیم صهیونیستی در حوزه های مختلف به ایران محدودتر است.

مشروح این گفتگو را بخوانید.                                                                                      

اسرائیل طی کمتر از سه ماه گذشته سه تن از رهبران جبهه مقاومت را به شهادت رساند، از ترور آقای هنیه تا شهادت سید حسن و در نهایت هم آقای سنوار. این سه ترورنشان از اشراف اطلاعاتی این رژیم در شناسایی مقر فرماندهان مقاومت دارد، ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

رژیم صهیونیستی چندین دستگاه و سرویس های امنیتی خیلی قدرتمندی مثل موساد، شاباک، آمان و ...از گذشته داشته است و ارتباط وسیعی هم با سرویس های اطلاعاتی خارجی دارد که همه اینها یکسری توانمندی به این رژیم در حوزه شاپ می دهد. غیر از آن اینکه بالاخره این رژیم سال های سال است که پروژه ویژه ای روی این بحث ها انجام می دهد و بنظر می رسد این ترورها بیش از اینکه درگیر مسئله ای بنام اشراف باشد بیشتر تصمیمات سیاسی بوده که رژیم صهیونیستی بعداز ۷ اکتبر بخصوص بعد از اینکه نتوانست در غزه دستاوردی آنچنانی به دست بیاورد دراین ماه های اخیر وارد یک تصمیم سیاسی شد که به نوعی رهبران مقاومت را ترور کند.

چرا تا الان نتوانسته بود و با تاخیر این ترورها را انجام داد؟

بخاطر اقدامات حفاظتی و ضد اطلاعات مقاومت، یعنی می خواهم بگویم یک جنگ اطلاعاتی وجود دارد.

با توجه به این اقدامات پس چرا توانستند آقای سنوار را به شهادت برسانند، این ترور نشانه ای از کاهش این اقدامات حفاظتی و یا به منزله کوناهی سیسیتم حفاظتی می تواند باشد؟

درمورد آقای سنوار اساسا خود آنها اعتراف کردند که دسترسی نبوده و در یک حادثه اتفاقی این اتفاق افتاده است.

سوال من این است که اشراف اطلاعاتی این نهادهایی که گفتید چگونه است، مثلا برخی گفته اند اسرائیل از اجنه استفاده می کند. چنین ادعایی صحت دارد؟

خیر. ما باید بپذیریم رژیم صهیونیستی سرویس های اطلاعاتی قوی دارد و سال ها روی این گروه‌ها کار اطلاعاتی کرده اند. بخصوص در خود نوار غزه و نیز در لبنان بخاطر اینکه این کشورها چتر اطلاعاتی قوی ندارند اشراف بیشتری دارد و وضعیت را برای انها آسان تر کرده است. بعلاوه اینکه این اشراف اطلاعاتی با سرویس های اطلاعاتی بین المللی و خارجی همراه است، یعنی سرویس های اطلاعاتی خارجی هم به آنها کمک می کنند. این سرویس ها می توانند دسترسی به پلتفرم هایی داشته باشند و امکانات آنها در پلت فرم هایی مثل واتس آپ، فضای مجازی و حتی کنترل کردن تماس های تلفنی از طریق ماهواره می تواند بر قدرت آنها براشراف و دسترسی اطلاعاتی بیافزاید.

 پس از حمله احتمالی اسرائیل به ایران فکر می کنید پاسخ ما به اسراییل باید چگونه باشد؟

وضعیت ایران با شرایط لبنان و فلسطین متفاوت است و اساسا دسترسی رژیم صهیونیستی در حوزه های مختلف به ایران محدودتر است. فاصله جغرافیایی، دسترسی های اطلاعاتی و اینکه بالاخره جمهوری اسلامی نهادهای قدرتمندی دارد. قاعدتا به احتمال زیاد اقدامات رژیم صهیونیستی در سه زاویه قابل حل است، یکی بحث اقدام نظامی است که بتواند یک سری اقدامات نظامی انجام دهد آن هم بیش از یک حوزه ای نمی تواند انجام دهد چون دسترسی هایش در حوزه نظامی بسیار محدود است و فاصله زیاد است. فاز دوم اینکه حملات سایبری کند و فاز سوم بحث همین ترور های هدفمند یا جنگ کثیف و اقدام علیه زیرساخت های ایران است. احتمال دارد که اسرائیل بتواند این سه فاز را انجام دهد اما آنچه که مانع اینها است این است که جمهوری اسلامی در وعده صادق ۱ و ۲ نشان داده که اگر احساس کند ضربه ای منجر به تغییر موازنه خواهد شد پاسخ خواهد داد.

فکر می کنید مولفه های این پاسخ چیست و نیازمند چه مقدماتی است؟

جمهوری اسلامی بخصوص بعد از وعده صادق ۲ سعی می کند از برگه های بیشتری استفاده کند و وعده صادق ۳ می تواند یک مسئله ای غیر از حتی بحث های موشکی باشد و بحث دیگر هم مطرح باشد. اخباری که ما الان از تحرکات اطلاعاتی ایران و توان جمهوری اسلامی در ارسال پیامک ها و توان حزب الله در ضربه زدن به پایگاه گولانی داریم می تواند ابزارهای مختلفی در اختیار جمهوری اسلامی بگذارد تا ضربات کاری را به رژیم صهیونیستی بزند. ضرباتی که به لحاظ تاکتیکی بتواند آن ضربات را جبران کند. ابزارها متعدد است و این می تواند قابل دسترس باشد.

یعنی تبعات پاسخ احتمالی ایران می تواند این ضربات باشد؟

اگر پاسخ رژیم صهیونیستی در سطحی باشد که جمهوری اسلامی بخواهد به آنها پاسخ دهد، بله، چون واقعیت این است که شاید توسط رسانه ها این موضوع بزرگ نمایی شود ولی خیلی اقدام موثری نباشد، یعنی اقدامی باشد که اساسا قابل ملاحظه نباشد و فقط بار تبلیغاتی داشته باشد ولی اگر اقدام جدی باشد قطعا پاسخ ایران پاسخ محکم تری خواهد بود.

با توجه به انتخابات آمریکا و خواست این کشور در مورد آرامش فعلی در خاورمیانه فکر می کنید، چگونه می توان تاثیر مطلوب در این قضیه داشت؟

پارامترهای مختلفی در انتخابات آمریکا موثر هستند، آنچه که ما الان دیدیم انتخابات آمریکا متغیر تاثیرگذاری بر تصمیمات طرفین نیست.

من به صرف گرفتن امتیاز از آمریکا گفتم ...

نه، بنظر می رسد شاید در فضای فعلی تحولات اخیر به سمتی برود که شاید تاثیر گذار باشد و تندروها را تقویت کند و ترامپ را ایجاد کند. یا اینکه در زمینه پیشرفت فرآیند آتش بس پیش برود.

بهتر نیست ما بجای ادامه تنش بتوانیم از آمریکا در خصوص برخی مسائل از جمله کاهش تحریم ها امتیاز بگیریم؟

ایالات متحده الان در شرایطی نیست که بخواهد با ایران تعامل کند، نوع فضای انتخاباتی آنجا و لابی صهیونیست موجود در آمریکا فضایی را ایجاد نمی کند که آمریکا بخواهد با جمهوری اسلامی وارد فضای تعاملی شود.

ارزیابی شما از دستاورد سفرهای آقای عراقچی به کشور های منطقه چیست؟

عملیات وعده صادق ۲ نیاز به یک پیوست دیپلماتیک داشت و بنظر می رسد این فضای دیپلماتیک را آقای عراقچی با دیپلماسی انجام می دهد.

آیا کشورهایی  مصر و عربستان ما را همراهی خواهند کرد و یا منافع اقتصادی را به همراهی با ما ترجیح خواهند داد؟

دیپلماسی معین کننده است و بنظر می رسد بین ما و مصری ها و حتی سعودی ها فضای مشترکی  برای همکاری وجود دارد و کاهش تنش در منطقه هدف مشترک طرفین باشد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرسنجی

آینده منطقه را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی