سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
نظرات: ۰
۰
-
ماجرای پول پاشی سیا برای اغتشاش در ایران چه بود؟

خسرو قشقایی از سرکردگان اغتشاشگران فارس ۴۲ سال پیش در دادگاه از پول پاشی های سازمان سیا برای آشوب و درگیری در ایران پرده برداشت.

به گزارش «اطلاعات آنلاین» خسرو قشقایی، یکی از افرادی است که پس از انقلاب از زندگی ۲۵ ساله در اروپا دست کشید و به ایران آمد. او در اعترافات خود در دادگاه به دریافت های کلان میلیونی از طرف ساواک در مدت اقامت خود در اروپا اعتراف کرد و گفت پس از آنکه بعد از انقلاب اسلامی به ایران آمد از سوی سازمان سیای آمریکا تحت حمایت مالی قرار گرفت. به گفته وی سیا ماهانه ۱۵۰ میلیون ریال برای ایجاد اغتشاش در ایران به او پرداخت می کرد.

قشقایی در سال ۹ مهرماه ۱۳۶۱ به جرم «اقدام علیه امنیت ملی» اعدام شد.

وی پیش از اعدام گفت‌وگویی را انجام داده بود که در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۶۱ در روزنامه اطلاعات منتشر شده است.

متن روزنامه اطلاعات را می‌خوانیم:

روزنامه اطلاعات نوشت: «معدوم یکی از مهره های سازمان سیای امریکا در ایران در برنامه ای که عصر دیروز از شبکه سراسری سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد اعتراف کرد که برای اجرای توطئه امپریالیسم آمریکا در ایران ماهانه بیش از ۱۵۰ میلیون ریال مقری از سازمان سیای آمریکا دریافت می کرده است:

خسرو قشقایی که در خردادماه سال جاری به هنگام فرار از ایران توسط پاسداران همیشه هشیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شیراز دستگیر شده بود، در مورد زمان شروع توطئه هایش علیه انقلاب اسلامی گفت: مدت ۲۵ سالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در خارج از ایران بودم با عناصری چون شاپور بختیار، داریوش فروهر، صادق قطب زاده، بنی صدر اعضای اصلی جبهه ملی فعالیت داشتم.

وی گفت: مدتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و آمدن به ایران در آلمان زندگی می کردم. سپس در ایران از طریق ارتباط تلفنی که از هتل محل اقامتم در تهران با مامورین سیای آمریکا داشتم. ضمن دریافت خط مشی اجرای توطئه ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، چگونگی اوضاع داخلی کشور را به اطلاع آنها می رساندم. وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس برنامه ای که از طرف آمریکا تهیه و هماهنگ شده بود، من با افرادی چون بنی صدر ارتباط برقرار کردم و در سال ۵۹ با کمک های مالی آمریکا و همکاری شاپور بختیار، ناصر قشقایی برادرم و پسرش عبدالله برای تهیه نفرات و امکانات جهت اجرای یک کودتای آمریکایی به جنوب رفتم و برخلاف آنچه تصور می کردیم که بتوانیم به طور گسترده همکاری مردم را جل کنیم، پس از مدتی با مخالفت عظیم آنها روبرو شدیم.

در نخستین توطئه هایمان در استان فارس که ایجاد اغتشاش و درگیری بین مردم بود، نیروهای ما مرکب از عده ای عناصر خود فروخته و قاچاقچی ، آخرین درگیری ما در یکی از استان های فارس صورت گرفت، توسط مردم قلع و قمع شد و مجبور به فرار از منطقه شدند. خسرو قشقایی اعتراف کرد: پس از قلع و قمع توسط مردم از بین سه راه جاده ای که برای نجات از مهلکه داشتیم عده معدودی در مناطق کوهستانی قراری  شدند. گروهی از دولت تامین گرفتند و تعداد کمی نیز احتمالا تسلیم نیروهای انتظامی شدند.

وی افزود: مدتی قبل از دستگیری در جریان ملاقاتی با بنی صدر که در پاریس انجام شد، با تشویق او به آمریکا رفتم و از طریق آشنایی با باژان والر یکی از دوستانم در آمریکا داشتم، با رییس اداره ایران در وزارت امور خارجه آمریکا ملاقات کردم و به دنبال یکسری مذاکرات کلی، تصمیم گرفته شد با وی در تماس باشم.

قشقایی معدوم در مورد منابع مالی خود گفت: در هشت سال قبل از انقلاب که در خارج به سر می بردم، ساواک ماهانه ۹۰ هزار ریال برای ما می فرستاد و پس از مراجعت به ایران توسط عبدالرحمن برومند و مدنی، استاندار وقت خوزستان حدود دو میلیون تومان در اختیار ما گذاشته شد و پس از آن به طور اساسی از طریق آمریکا هزینه برنامه های ما تامین می شد.

وی اعتراف کرد: آمریکایی ها از طریق نماینده ای که در شیراز داشتیم به طور متوسط ماهانه با ارسال ۱۵۰ میلیون ریال مقرری هزینه و مخارج توطئه های ما علیه جمهوری اسلامی ایران را تامین می کردند. قشقایی در افشای ماهیت عناصر خود فروخته و فراری ایران اظهار داشت: در خارج از کشور با بنی صدر، مدنی، بختیار و نزیه و عبدالرحمن برومند که یکی از همدوره های تحمیلی بختیار و عوامل وی بود، ارتباط داشتیم که در پیام هایشان غالبا تقاضای به آشوب کشاندن منطقه فارس، مقاومت در برابر اقدامات پر شور مردمی و ایجاد کردستان دومی در فارس را داشتند.

وی افزود: کاندیداتوری من برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی بود که به تشویق بنی صدر مطرح شد و قرار بود من به عنوان مهره مستقیم آمریکا در مجلس نفوذ کنم. وی اعتراف کرد: در اجرای این برنامه ۵ میلیون ریال صرف هزینه تبلیغات کاندیداتوری من برای مجلس شورای اسلامی شد.

قشقایی معدوم در مورد شرکت مستقیم بنی صدر در اجرای توطئه های آمریکا در ایران گفت: من در سال ۵۹ پس از دستگیری توسط نیروهای  انقلاب اسلامی توسط بنی از زندان آزاد شدم و به دنبال آن بنی صدر شخص نجات دهنده من، مکرر تاکید داشت به پاس این خدمتی که به من کرده بود، من برای حمایت از او منطقه فارس را بسیج کنم.

تشکیل اردوهای مسلح

وی در مورد انگیزه تشکیل اردوهای مسلح در منطقه فارس گفت: این اردوها که با تشویق آمریکائی ها بختیار و مدنی تشکیل شد، هدف جمع آوری نیروهای بیشتر برای اجرای توطئه های آمریکا را به دنبال داشت که در حاشیه آن قصد داشتیم با ایجاد جو نارضایتی و نا امیدی در بین مردم، جمهوری اسلامی را تضعیف کرده و در نهایت منطقه آزادتری برای فعالیت هایمان در فارس به وجود بیاوریم. قشقایی معدوم در مورد چگونگی ارتباط های خود با گروه های ضد انقلاب گفت: این ارتباط ها در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله نخست از گروه مائوئیست بودند و در مرحله بعد که پس از سی ام تیر صورت گرفت، تعداد زیادی از عناصر خود فروخته، از جمله چندین نفر از سازمان منافقین به ما پیوستند که یکی از آنها شخصی موسوم به علی بود که با ساختن بمب در جریان به شهادت رساندن آیت الله دستغیب  شرکت داشت.

وی در این مصاحبه اعتراف کرد: من یکسال قبل از دستگیری از سه طریق خلیج فارس، کردستان و بلوچستان قصد فرار از ایران را داشتم که پس از عدم موفقیت در فرار از دو طریق اول توسط شخصی بنام جهان پولاد یکی از آبادیمان با تهیه وسایل مقدماتی تصمیم گرفتیم از طریق زاهدان به پاکستان و از آنجا به کشورهای خارج فرار کنیم و در شیراز دستگیر شدیم.

وی در پایان این مصاحبه که ۱۵ دقیقه به طول انجامید، به عنوان یک مهره مستقیم سازمان سیای آمریکا و بازوی اجرایی امپریالیسم آمریکا در ایران عاقبت نافرجام توطئه های خود علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را مصداق بارز بیان ضد امپریالیستی امام امت که «آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند» دانست و گفت: من با حمایت های همه جانبه‌ای که از سوی آمریکا می شدم و همکاری های زیادی که عناصر ضد انقلاب اسلامی با من داشتند، نتوانستم همکاری مردم را در اجرای برنامه هایم جلب کنم و در نهایت توطئه هایم به شکست انجامید و از نزدیک لمس کردم که واقعا آمریکا هیچ غلطی نمی نواند بکند.»

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب