دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۱
نظرات: ۰
۰
-
مشارکت در انتخابات این کشور حداقلی است

به پیش بینی اغلب رسانه‌های آمریکایی، انتخابات در این کشور سرد، حداقلی و به دور از هیجان در سطح ملی است. 

ابوالقاسم  قاسم‌زاده: 
۱ـ پانزدهم آبان‌ماه روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکاست. نامزدهای دو حزب حاکم در آمریکا، «ترامپ» از حزب جمهوریخواه و «هریس» از حزب دمکرات، دو نامزد رسمی در انتخابات هستند. 
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد میزان اقبال مردم به دو کاندیدا در اغلب ایالت‌های آمریکا همچنان در نوسان است، به‌طوری‌که در فاصله کمتر از یک ماه باقی مانده به روز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر آمریکا، همچنان پیش‌بینی دقیق و قاطع از پیروز نهایی از سوی کارشناسان رسانه‌های غربی، بخصوص در آمریکا ممکن نیست. 

واقعیت چنین است که ترامپ با تجربه و کارنامه ریاست‌جمهوری‌اش و هریس با داشتن تجربه چهار سال معاون اولی «بایدن»، رئیس‌جمهوری کنونی در نظرسنجی‌های رسانه‌ای فاقد مقبولیت قاطع و تعیین‌کننده  از سوی مردم (رای‌دهندگان) آمریکایی‌اند. 

از سوی دیگر خاورمیانه در شرایط بحرانی است و «نتانیاهو» در فلسطین اشغالی (غزه) و در سوریه و لبنان جنگ را آغاز کرده است و همچنان ادامه دارد. بمباران‌ها ی ممتد و روزانه از سوی ارتش اسرائیل چشم‌انداز برای برقراری آتش‌بس فوری و پایان کشتارهای مردم را غیرممکن کرده است.

۲ـ در چنین شرایطی در آمریکا اعتراض‌های مردمی علیه ادامه جنگ و عملکرد رئیس دولت اسرائیل، فضای انتخاباتی را  مخدوش کرده است، آن‌هم در حالی‌که هنوز هر دو نامزد انتخاباتی به صورت روشن برای پایان دهی فوری به کشتارها و ویرانی ناشی از بمباران‌های ارتش اسرائیل اعلام موضع نکرده‌اند و اساساً مسأله کشتارها ناشی از بمباران‌های ممتد از سوی ارتش اسرائیل در فلسطین اشغالی همچنین در لبنان و سوریه برای دو نامزد رسمی ریاست‌جمهوری آمریکا هنوز به عنوان مشکل یا بحران اصلی دیده نمی‌شود.

 از همین‌رو جامعه آمریکا از نامزدهای هر دو حزب حاکم در این انتخابات ناامید همراه با  «نفرت»  شده است.  اگرچه همواره برنامه‌های سیاست خارجی در انتخابات‌ ریاست‌جمهوری آمریکا همواره در حاشیه و نه در متن دیده می‌شد، اما امروز بحران جنگ که نتانیاهو همچنان  بر ادامه آن اصرار دارد در صدر کنش‌ها و واکنش‌های عمومی جامعه آمریکا قرار گرفته است.

۳ـ سنجش آماری که معمولاً در اغلب انتخابات‌ریاست‌جمهوری در آمریکا با ارزیابی رقابت دو نامزد انتخاباتی از دو حزب حاکم،  گمانه‌زنی نتیجه پایانی انتخابات را موجب می‌شد، اکنون نه تنها به دلیل جنگی که نتانیاهو به راه انداخته ناممکن شده است، چشم‌انداز وضع اقتصادی ـ مالی و امنیت عمومی و ... در این انتخابات از نگاه رأی‌دهندگان آمریکایی مبهم و غبارآلود شده است. 

در چنین فضای انتخاباتی چه در بررسی مشکلات داخلی برای رأی‌دهندگان، آمریکایی وچه در روابط خارجی و تا حدودی آینده خاورمیانه که آمریکایی‌ها همواره از بحران «نفت و انرژی» در خلیج‌فارس سابقه ذهنی و تاریخی خوبی نداشته‌اند، دو نامزد انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا، تحلیل روشن و مشخصی ارائه نکرده‌اند؛ لذا پیش‌بینی اغلب رسانه‌های آمریکا، برگزاری انتخاباتی سرد، حداقلی و به دور از هیجان در سطح ملی است. 
 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب