چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
نظرات: ۰
۰
-
صداوسیما شکست خورد؛ مدیرعامل آپارات تبرئه شد

دیوان عالی کشور مدیرعامل آپارات را از اتهام نقض حقوق مؤلف مبرا دانست و اعلام کرد: مسئولیت محتوا در آپارات برعهده کاربر است.

زومیت نوشت: پس از شکایت صداوسیما از مدیرعامل آپارات، دیوان عالی کشور او را از اتهام نقض حقوق مؤلف مبرا دانست، چرا که آپارات برنامه‌ای میزبان‌محور بوده و مسئولیت محتوا بر عهده‌ی کاربر است.

موضوع شکایت صداوسیما از محمدجواد شکوری‌ مقدم به اتهام «انتشار بدون اجازه برنامه‌های صداوسیما» مربوط است که پیش از این در دادگاه بدوی به محکومیت مدیرعامل آپارات انجامیده بود.

شکوری مقدم پیش از این در آذر ۱۴۰۲ از شکایت «شاکی همیشگی، سازمان صداوسیما» خبر داد. آن زمان در حکم دادگاه بدوی «بدون توجه به کاربرمحوربودن آپارات» مسئولیت محتواهای صداوسیما که توسط کاربران در سایت آپارات بارگذاری شده را متوجه مدیر سایت دانستند.

ماجرای این دعوا قدیمی‌تر از این حرف‌ها بوده و به شهریور ۱۴۰۰ برمی‌گردد، «جایی که سازمان صدا و سیما ضمن شکایت از آپارات اپلیکیشن این سکوی دیجیتالی را هم از کافه بازار حذف کرد. مدیر مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صداوسیما درباره دلایل شکایت سازمان صدا و سیما از آپارات دو دلیل را ذکرده بود. اول؛ نقض حقوق مالکیت فکری سازمان صداوسیما و دوم؛ عدم اخذ مجوزهای لازم از سازمان صداوسیما برای فعالیت در عرصه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی.»

اکنون بر اساس حکم نهایی منتشرشده از آنجا که آپارات فعالیتش میزبان‌محور است و از محیط میزبان و کاربران با رعایت قوانین سایت نسبت به بارگذاری محتوا اقدام می‌کند، مسئولیت آن هم مطابق مقررات جاری استنادی برعهده کاربر است.

حکم دادگاه تجدیدنظر تصریح می‌کند که میزبان در صورتی مسئولیت دارد که در اجرای دستورات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یا مقام قضایی تعلل و کوتاهی کرده باشد.

شعبه نوزدهم دیوان عالی کشور در آخرین حکم مربوط به ۱۹ مهر امسال، با نقض دادنامه‌های مربوط به اردیبهشت و شهریور ۱۴۰۰، حکم برائت شکوری‌مقدم از اتهام انتسابی را صادر کرده و می‌گوید: «رأی صادره قطعی است.»

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب