دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
نظرات: ۰
۰
-
حزب‌الله با چه موشکی مقر موساد را هدف گرفت؟ +جزئیات

حمله با موشک بالستیک میان برد توسط حزب الله با هدف نشان دادن توانایی‌های تلافی جویانه در صورت گسترش جنگ صورت گرفته است.

به گزارش اطلاعات آنلاین، برای اولین بار حزب الله لبنان موشک بالستیک میان برد خود را به سوی مقر موساد نشانه گرفته و پرتاب کرد. موشک پرتاب شده به گفته حزب الله لبنان از نوع قدر ۱ بود که اسرائیل ادعا کرد آن را با سیستم دفاع موشکی فلاخن داوود رهگیری کرده است. سایت اسرائیلی گلوبز، مشخصات این موشک را اعلام کرده.

اما مشخصات فنی موشک قدر ۱ چیست؟

به گفته کارشناسان نظامی قدر ۱ یک موشک بالستیک میان برد محسوب شده که طراحی آن بر اساس طراحی کره شمالی است. موشک قدر ۱ با سرعتی معادل ۳ تا ۵ برابر صوت یا ۴ تا ۵ هزار کیلومتر در ساعت پرواز کرده و به هدف اصابت می‌کند.

موشکی که حزب الله پرتاب کرد با فرض فاصله ۲۵۰ کیلومتری از نقطه پرتاب، فقط ۵ دقیقه زمان برده تا به تل آویو برسد.

دکتر یهوشا کالیسکی از موسس مطالعات امنیت ملی توضیح داد این موشک فرق زیادی با راکت‌هایی که حزب الله شلیک می‌کند، دارد.

به گفته وی چنین موشکی در زاویه مشخصی شلیک می‌شود و بنابراین به نقطه خاصی پرواز کرده و اصابت می‌کند. یک موشک دارای سیستم هدایت اینرسی دقیق‌تر و چندین مرحله‌ای است. پس از پایان مرحله اول کلاهک جدا شده و به سمت هدف ادامه مسیر می‌دهد.

موشک قدر ۱ که از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شده، به ارتفاع خارج از جو نرسید. مثلاً موشک بالستیکی که از یمن پرتاب می‌شود، برای رسیدن به هدف خود به لبه جو، تا  ارتفاع بیش از ۱۰۰ کیلومتری بالا می‌رود که توسط یک رهگیر دوربرد، مانند پیکان ۲ یا پیکان ۳، که بردی بیش از ۲ هزار کیلومتر دارند و میتوانند تهدیدی را در فاصله‌ای طولانی از اسرائیل رهگیری کنند، مورد هدف قرار می‌گیرد اما موشک پرتاب شده توسط حزب الله در ارتفاع کمتری پرواز کرده و بنابراین از سیتم دفاع موشکی فلاخن داوود استفاده می‌شود که برای ضربه زدن به موشکهایی که  در ارتفاع ۵۰ تا ۷۰ کیلومتری حرکت می‌کنند، مناسب است.

آیا این حداکثر دامنه تهدیدات حزب الله است؟

به گفته کارشناسان حزب‌الله موشک‌هایی دارد که می‌تواند بیشتر از «قدر ۱» اسرائیل را تهدید کند. از جمله، آنها موشک‌های اسکاد-سی و اسکاد-دی هستند که بردی معادل ۷۰۰ کیلومتر داشته و کلاهک ۵۰۰ تا ۹۸۰ کیلوگرمی دارند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب