یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
نظرات: ۰
۰
-
گزارش گاردین از حمله اسرائیل به ایران و آینده این جنگ موشکی!

تجزیه و تحلیل اطلاعاتی از حمله تهران نشان می‌دهد دفاع موشکی اسرائیل که بسیار تبلیغ می‌شود، در واقع تسخیرناپذیر نیست.

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از گاردین، پس از حمله سه‌شنبه شب ایران به اسرائیل، مقامات اسرائیلی مدعی شدند که دفاعیات آنها ثابت مانده و جزئیات کمی درباره خسارات آن منتشر شد.

اما در حالی که اسرائیل در حال آماده شدن برای تلافی است، تحلیلگران بر این باورند که این گزارش‌های اولیه می‌تواند گمراه‌کننده باشد – و در صورت ترس از وارد شدن به یک درگیری طولانی‌مدت «پینگ‌پنگ موشکی» با ایران، می‌تواند محاسبات پاسخ اسرائیل را تغییر دهد.

تصاویر ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که موشک‌ها یکی پس از دیگری به پایگاه هوایی نواتیم در صحرای نقب اصابت کرده و دست‌کم چند انفجار ثانویه ایجاد کرده است.

بدین ترتیب علیرغم اثربخشی بسیار تبلیغ شده دفاع هوایی گنبد آهنین و پیکان اسرائیل، حملات ایران مؤثرتر بوده است.

کارشناسانی که این فیلم را تجزیه و تحلیل کردند، حداقل ۳۲ ضربه مستقیم به پایگاه هوایی را مورد توجه قرار دادند. به نظر می‌رسد که هیچ یک خسارت عمده وارد نکرده است، اما برخی از آنها در نزدیکی آشیانه‌هایی که جت‌های F-35 اسرائیل را در خود جای داده‌اند، فرود آمدند، که یکی از ارزشمندترین دارایی‌های نظامی این کشور است.

اگر این موشک‌ها به سمت شهری مانند تل آویو شلیک شوند یا به سمت اهداف با ارزش دیگری مانند پالایشگاه‌های نفت در نزدیکی حیفا شلیک شوند، اثر مرگباری خواهند داشت.

دکر ایولث، تحلیلگر گروه تحقیق و تحلیل CNA که تصاویر ماهواره‌ای را تجزیه و تحلیل کرد، می‌نویسد: «واقعیت اصلی این است که ایران ثابت کرده اگر بخواهد می‌تواند به اسرائیل ضربه سختی بزند. پایگاه‌های هوایی اهداف سختی هستند و هدفی که احتمالاً تلفات زیادی به همراه نخواهد داشت. ایران می‌تواند هدف متفاوتی را انتخاب کند - مثلاً یک پایگاه نیروی زمینی ارتش متراکم، یا هدفی در یک منطقه غیرنظامی - و یک حمله موشکی به آنجا تعداد زیادی [تلفات] به همراه خواهد داشت.

مشکل دیگر اسرائیل، اقتصادی نبودن حملات طولانی مدت با ایرانی‌ها است. ذخایر دفاع هوایی اسرائیل هم گران و هم محدود است، به این معنی که ممکن است با ادامه درگیری، این کشور در برابر حملات ایران آسیب‌پذیرتر شود.

ایولث می‌نویسد: با توجه به اینکه به نظر می‌رسد اسرائیل قبلاً علناً متعهد به حمله به ایران بوده است، این احتمالا آخرین باری نیست که ما شاهد مبادله موشکی خواهیم بود. نگرانی من این است که در درازمدت این مبادله ای باشد که اگر این یک درگیری طولانی شود، اسرائیل قادر به انجام آن نخواهد بود.

در بلندمدت، اسرائیل ممکن است خطوط و زیرساخت‌های تولید موشک‌های بالستیک ایران را هدف قرار دهد تا از حملات جلوگیری کند.

گزینه‌های هدف شامل تاسیسات نظامی ایران و زیرساخت‌های انرژی مانند پالایشگاه‌های نفت است که می‌تواند به حمله مشابهی به اسرائیل منجر شود. گزینه حمله مستقیم به برنامه هسته‌ای ایران نیز وجود دارد که تهران هشدار داده یکی از خطوط قرمز آن است و بایدن به نتانیاهو هشدار داده است که اصلا این کار را انجام ندهد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب