یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۳
نظرات: ۰
۰
-
وعده‌ها بر زمین ماند/ حال تخت جمشید و حافظیه ناخوش است

قرار است در حریم تخت جمشید تأسیسات گردشگری ساخته شود. کنشگران میراث فرهنگی اما این اقدام را به مثابه شکستن این حریم می دانند.

اطلاعات نوشت: خطر فرونشست زمین سالهاست مجموعه تخت جمشید را تهدید می کند که به رغم هشدارهای پی در پی کارشناسان،تاکنون اقدام موثری برای جلوگیری از روند وقوع این فاجعه به عمل نیامده است اما فقط این میراث تاریخی و ارزشمند ایرانیان نیست که مورد بی مهری قرار می گیرد بلکه بر اساس گزارش های جدید، حافظیه شیراز هم در معرض خطر جدی است.

طی سال های گذشته عکس های بی شماری از فرونشت زمین در اطراف تخت جمشید منتشر شده است که در این اثنا مردم فرهنگ دوست ایران زمین خواستار رسیدگی فوری و عاجل نسبت به رفع این نگرانی شده اند اما تاکنون  این خواست عمومی مورد توجه مسئولان ذیربط قرار نگرفته است و تمامی رسیدگی ها،به برگزاری چند جلسه خلاصه شده و وعده ها عملی نشده است.

از سویی دیگر به تازگی تصاویری منتشر شده است که از تحرکاتی در حریم تخت جمشید حکایت دارد. پرس‌وجوهای بیشتر نشان می‌دهد یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مناقصه‌ای برگزار کرده و قرار است در حریم تخت جمشید تأسیسات گردشگری ساخته شود. کنشگران میراث فرهنگی اما این اقدام را به مثابه شکستن حریم درجه یک تخت جمشید می‌دانند.

مدیرکل میراث استان فارس اما می‌گوید: کلیات طرح در شورای فنی استان به تصویب رسیده و قرار است سازه به طور پرتابل (قابل جابه جایی) باشد و پروژه از سوی شرکتی کاملا دولتی و در زمینی دولتی اجرا می‌شود و هیچ مالکیت و انتفاع شخصی در آن وجود ندارد.

این اظهارات در حالی است که گزارش ایسنا نشان می‌دهد در حریم تخت جمشید در نزدیکی درختان کاج، که فاصله‌های مختلفی برای آن بیان شده، یکسری سازه بتنی مستقر شده است. سیاوش آریا، کنشگر و پژوهشگر میراث فرهنگی در استان فارس هم پس از بررسی‌های بیشتر در تأیید این موضوع گفت: حریم درجه یک و ممنوعه میراث جهانی پارسه یا همان تخت جمشید به بهانه توسعه گردشگری شکسته شده است.

وی ادامه می دهد: هر روز خبرهای گوناگون و گاه ضد و نقیضی از پارسه بیرون می‌آید. داستان از کارخانه سنگ‌شکن و معدن‌کاوی گسترده در دامان کوه مهر (رحمت) و حریم درجه دو میراث جهانی پارسه (تخت جمشید) آغاز شد که با سرپیچی از ضابطه و قانون‌های میراث فرهنگی پس از چندین سال، آغاز به کار کرده است و به تازگی هم در حریم درجه یک و ممنوعه یادگار هخامنشیان و به بهانه توسعه گردشگری در ورودی پارسه، دو ساخت‌وساز نزدیک به هم در حال انجام است. یکی با سازه‌های پیش ساخته و برای پدیداری کافی‌شاپ و دیگری با ریختن مصالح و ساخت‌وساز به نام توسعه گردشگری!

تهدید آرامگاه حافظ !

از سویی دیگر آرامگاه لسان الغیب به عنوان خاستگاه شعر و ادب ایرانیان هم با مخاطراتی مواجه شده است؛ به این شکل که شهرداری شیراز خط 2 مترو شهر را تا ۵۰۰متری حافظیه ادامه داده است.

به گزارش ایلنا، اقدام شهرداری شیراز برای ساخت و ساز خط مترو حتی تا یک کیلومتری آرامگاه حافظ از قرار معلوم بدون اخذ مجوزهای لازم از استانداری فارس و نبود تائیدیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی چندماه اخیر انجام شده است.احداث ایستگاه مترو حافظیه شیراز که دقیقا مقابل آرامگاه حافظ جانمایی شده است، در دوران شورای چهارم شهر شیراز مورد تاکید قرار گرفت اما مدیریت شهری شیراز در دوران شورای پنجم شهر این تصمیم را به دلیل احتمال تخریب و تهدید آرامگاه حافظ به دلیل لرزش‌های ایجاد شده زیر حافظیه رد کرده بود.

شورای پنجم شهر شیراز تصویب کرد که برای حفاظت از حافظیه و آثار تاریخی موجود در اطراف آرامگاه حافظ مترو خط دو شیراز باید در یک کیلومتری آرامگاه حافظ متوقف شود و با احداث تراموا مسیر مترو تا آرامگاه حافظ امتداد یابد و به بافت تاریخی شیراز برسد.

اما حالا اعضای شورای ششم شهر شیراز بار دیگر به لزوم امتداد تونل مترو در زیر آرامگاه حافظ تاکید دارند. بر همین اساس شهرداری شیراز هم با حمایت اعضای شورا، تونل متوقف شده‌ مترو شیراز تا یک کیلومتری آرامگاه را ادامه داده و به ۵۰۰متری حافظیه رسیده است  ! و همین موضوع سبب نگرانی بایت تخریب و تهدید بنای حافظیه و آثار تاریخی موجود در مسیر مترو خط دو شیراز شده است.

به گفته فعالان میراث فرهنگی شیراز در مسیر احداث خط مترو حافظیه یک آب انبار تاریخی که گفته می‌شود از نخستین آب انبارهای احداث شده در ورودی شهر شیراز برای ذخیره آب قنات مشهور به رکن آباد این شهر بوده و در محدوده‌ آرامگاه حافظ و در زیر زمین کشف شده است، تخریب خواهد شد.امین طباطبایی ( فعال میراث فرهنگی با اعلام این مطلب که با ادامه‌ حفر تونل مترو در این مسیر، فقط آرامگاه حافظ و آب انبار تاریخی تهدید نمی‌شوند بلکه گورستان تاریخی 1000 ساله شیراز هم در این نقطه تهدید خواهد شد، گفت: محدوده منتهی به باغ ملی و حافظیه شیراز در دوره‌های تاریخی، یک گورستان وسیع بوده که حافظ هم در همین گورستان دفن شده است.

به گفته وی، عبور مترو از این منطقه نه فقط سازه تاریخی آب انبار ورودی شهر شیراز را تخریب خواهد کرد که به دلیل لرزش‌های ناشی از عبور مترو بر ساختمان حافظیه هم تاثیر منفی خواهد داشت.گفتنی است تونل خط دو مترو شیراز اکنون به حدود ۵۰۰متری آرامگاه حافظ رسیده است و این در حالی است که به گفته فعالان میراث فرهنگی شیراز، پروژه اخیر بدون مجوز جلو می‌رود و استانداری و اداره میراث فارس هم اعلام کرده‌اند در جریان اقدامات شهرداری در حفر تونل قرار ندارند. با این وجود مسئولان شهری خود را بی‌خبر از اقدامات شهرداری در تهدید آرامگاه حافظ و محوطه تاریخی موجود در این مسیر نشان می‌دهند .

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب