دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۶
نظرات: ۰
۰
-
بی‌خانمان‌های تهران این شب‌های بارانی را چگونه می‌گذرانند؟/ از خانه که طرد شدم شب‌ها را به این‌جا می‌آیم...

تاکنون ۲۰مددسرا در پایتخت راه‌اندازی شده اما بی‌خانمان‌هایی که تمایلی به مددسراها ندارند می‌توانند از اتوبوس‌های سیار استفاده کنند.

روزنامه همشهری نوشت: بارش باران از نیمه‌شب جمعه شروع شده و هر لحظه هم شدیدتر می‌شود. لباس‌های مندرس به تن دارد و کیسه‌ای مشکی را روی زمین می‌کشد و برای در امان ‌ماندن از باران به گوشه خیابان پناه می‌برد و تکه کارتن خیس‌شده را دور خود می‌پیچد. دقایقی بعد خودروی حامی شهر مقابلش توقف می‌کند و مددکاران با لباس فرم و کاور آبی‌رنگ سراغش می‌روند و پس از گفت‌وگو او را به داخل خودرو راهنمایی می‌کنند. مقصد، مددسراست؛ فضایی امن که بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها می‌توانند لباس و غذای گرم دریافت کنند و از سوز سرما و باران در امان بمانند. با شروع باران گشت‌های حامی شهر در مناطق ۲۲ گانه آماده‌باش هستند تا بی‌خانمان‌ها زیر باران نمانند.

ارائه خدمات رایگان

مددجویان پس از ورود به مددسراها، اطلاعاتشان ثبت می‌شود. پس از آن توسط پزشک معاینات اولیه صورت می‌گیرد و درصورت سلامت جسم و روان پذیرش می‌شوند. استحمام و دریافت لباس تمیز مرحله بعدی است و وعده‌های غذای گرم هم در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد. تمام این خدمات رایگان است و به همین دلیل برخی از مددجویان مانند حمید، مددسرا را مانند خانه خود می‌دانند. او می‌گوید: از خانواده طرد و سال گذشته از طریق مددجویان به مددسرا منتقل شده‌ام و اکنون این‌جا را مانند خانه خود می‌دانم؛ چرا که کنار خیابان امنیت نداشتم و وسایلم سرقت می‌شد.

افزایش ظرفیت مددسراها

به همت شهرداری تهران ۲۰مددسرا در پایتخت راه‌اندازی شده است و در این دوره هم مدیریت شهری سعی کرده علاوه بر نوسازی، بازسازی و تجهیز مددسراها، ظرفیت آن‌ها را افزایش دهد. مددسراهای مناطق ۱۴ و ۱۲ امسال باتوجه‌ به حجم بالای متقاضیان ازجمله مراکزی هستند که ظرفیت‌شان افزایش‌یافته است. به‌گفته‌ سیدمحمد نقیب، سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، ۲هزار ظرفیت پذیرش در مددسراها وجود دارد و با تدابیر پیش‌بینی‌شده این میزان تا ۳هزار نفر قابلیت افزایش دارد؛ ازاین‌رو هیچ محدودیتی برای پذیرش بی‌خانمان‌ها در مددسراها وجود ندارد.

استقرار اختیاری در مددسراها

مددسراها با هدف اسکان و ارائه خدمات به کارتن‌خواب‌ها، بی‌خانمان‌ها و درراه‌ماندگان راه‌اندازی شده‌اند. حضور در این مراکز اختیاری است و مددکاران پس از گفت‌وگو با بی‌خانمان‌ها و تشریح نحوه خدمت‌رسانی در مددسراها، درصورت تمایل آن‌ها را به این مراکز منتقل می‌کنند. برخی از کارتن‌خواب‌ها گمان می‌کنند در این مراکز زندانی می‌شوند، اما بنا بر ‌گفته‌های سعید یکی از مددجویان منطقه ۱۱، پس از پذیرش در مددسراها ورود و خروج آزاد است و مددجویان هر لحظه که بخواهند می‌توانند از مرکز بیرون بروند و دوباره هم بازگردند.

مددسراهای سیار در میادین

برخی از بی‌خانمان‌ها بنا بر دلایلی به حضور در مددسراها تمایل ندارند، اما  بودن در چنین شرایط جوی در معابر، ممکن است جانشان را تهدید کند؛ از این‌رو مدیریت شهری برای ارائه خدمات به این افراد ۱۰ دستگاه اتوبوس به‌عنوان مددسرای سیار پیش‌بینی کرده که هر شب از ساعت ۲۰ در میادین پرتردد مانند میدان‌های راه‌آهن، انقلاب و تجریش مستقر می‌شوند. بی‌خانمان‌ها تا ساعت ۷ صبح در آن‌ها پذیرش می‌شوند و خدماتی مانند پتو و غذای گرم دریافت می‌کنند.

مشارکت در خدمت‌رسانی به بی‌خانمان‌ها

کارشناسان گشت حامی‌شهر با بیش از ۵۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت در مناطق ۲۲گانه فعال هستند و با گشت‌زنی در معابر بی‌خانمان‌ها را به مددسراها منتقل می‌کنند، اما با مشارکت شهروندان در این موضوع خدمت‌رسانی بهتر انجام می‌شود. کافی است به‌محض دیدن این افراد با سامانه ۱۳۷ یا با شماره‌های ۵۵۲۵۲۳۲۲ یا ۵۵۰۱۲۳۴۵ تماس بگیرید. خودروهای گشت حامی‌شهر در اسرع‌وقت به محل اعزام و مقدمات انتقال بی‌خانمان‌ها به مددسراها را فراهم می‌کنند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب