دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
نظرات: ۰
۰
-
هیاهوی بسیار برای هیچ؛ در حاشیه معرفی «در آغوش درخت» به اسکار

پس از معرفی «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه‌پاشا به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار ۲۰۲۵، بحث هایی در مورد این انتخاب شکل گرفت.

امید غیاثوند: هیات انتخاب معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار روز شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، «در آغوش درخت» را به عنوان نماینده سینمایی ایران به اسکار معرفی کرد.

اما بحث از آنجا شروع شد که عده ای گزینه ای دیگری از جمله «بی بدن» را گزینه مطلوب برای معرفی به اسکار می دانستند و بحث وقتی بالا گرفت، که خبرگزاری ایسنا از فریدون جیرانی این سوال را مطرح کرد که فیلم «رکسانا» پرویز شهبازی در کمیته دیده شده است؟

«رکسانا»(۱۴۰۱) درام اجتماعی است و توانسته نامزدی بهترین فیلم و نیز جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم توکیو کسب کند.

شبنم مقدمی عضو هیات انتخاب معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار در واکنش به این موضوع، به تماشای سه فیلم از جمله «رکسانا» اشاره کرد و گفت: هیأت انتخاب همه آثار حائز شرایط حضور در این رقابت را مورد بررسی قرار داد. تعدادی از آثار مطرح شده از جمله «رکسانا»، «صبحانه با زرافه‌ها» و «تابستان همان سال» با توجه عدم اکران تجاری حداقلی در زمان اعلامی اسکار، به منظور حفظ حقوق فیلمسازان آنها و حفظ شانس بررسی در سال آینده، لحاظ نشدند.

اما فریدون جیرانی دیگر عضو هیات انتخاب در پاسخ به سوال ایسنا با انتشار یادداشتی خطاب به شهبازی، ضمن تحسین «رکسانا»، زیرپوستی روشن کرد که نظر او «رکسانا» بوده و مطلب خود را با «متاسفم» به پایان رساند.

جیرانی سپس در نامه ای دیگر، ضمن تایید اظهارات مقدمی، به کالبد شکافی «متاسفم» پرداخت و افزود:‌ اما تأسف من در انتهای آن نامه برای این بود که من معتقد بودم «رکسانا» بهترین انتخاب برای اسکار است و از روز اول روی این نظر تأکید کردم، اما متأسفم که دیگر دوستان این نظر را نداشتند.

از سوی دیگر، کانون فیلمسازان مستقل در نامه ای به آکادمی، ضمن اعتراض به انتخاب «در آغوش درخت»، از آکادمی خواست تا در انتخاب نماینده ایران، از هیات های مستقل کمک بگیرد و به آثار مستقل فرصت دهد.

با همه این بحث ها، قابل پیش بینی است که «در آغوش درخت» شانسی در اسکار حتی پذیرفتن شدن در آن را ندارد.

متقاعد شدن ۱۱ هزار عضو آکادمی برای پذیرش «در آغوش درخت» ساخته کارگردانی فیلم اولی که در گیشه شکست خورده، در هیچ فستیوالی حضور نیافته، پخش کننده خارجی معتبر ندارد، ولو اینکه حرف های شیک جهانشمول زده باشد، بسیار سخت است.
 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب