سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
نظرات: ۰
۰
-
ماجرای اعتصاب غسال های بهشت زهرا چه بود؟

یک ماه از اعتراض و اعتصاب پرستاران می‌گذرد و دیروز نوبت به غسالان رسید و امروز هم معلم‌های نهضت سوادآموزی در مقابل وزارت آموزش‌وپرورش تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. موضوع مشترک تمام این اعتراض‌ها معیشت است. همان چیزی که زیر سایه تورم افسارگسیخته این روزها به دغدغه اصلی اکثر مردم تبدیل شده است.

تجارت نیوز نوشت: روز گذشته خبری مبنی بر اعتصاب غسال‌های بهشت زهرا روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. اتفاقی که طی چند سال گذشته بی‌سابقه به نظر می‌رسید. اما این روزها اخبار اعتراض و اعتصاب در صنف‌های مختلف به اتفاقی عادی و طبیعی تبدیل شده است.

یک ماه از اعتراض و اعتصاب پرستاران می‌گذرد و دیروز نوبت به غسالان رسید و امروز هم معلم‌های نهضت سوادآموزی در مقابل وزارت آموزش‌وپرورش تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. موضوع مشترک تمام این اعتراض‌ها معیشت است. همان چیزی که زیر سایه تورم افسارگسیخته این روزها به دغدغه اصلی اکثر مردم تبدیل شده است.

نکته اینجاست که افراد شاغل در شغل‌های سخت و زیان‌آوری مثل پرستاری یا همین غسالی نه‌تنها باید سختی کار را تحمل کنند که بی‌توجهی و بی‌مهری مسئولان نیز چالش لاینحل برای آنهاست. همان‌طور که کارگران در تمام این سال‌ها نتوانسته‌اند مسئولان را متقاعد کنند که تعیین مزد بر اساس تورم باشد، پرستاران هم نتوانسته‌اند مسئولان حوزه بهداشت و درمان را به اجرای قانون‌هایی که بیش از یک دهه از تصویب‌شان می‌گذرد مجاب کنند؛ اما ماجرای اعتصاب غسالان بهشت زهرا در روز دوشنبه چه بود؟

رفاهیات غسالان را قطع کرده اند

دلیل اینکه روز دوشنبه غسالان بهشت زهرا برای چند ساعت دست از کار کشیدند و در محوطه تجمع کردند در درجه اول تاخیر در پرداخت حقوق‌ها و بعد از آن هم قطع رفاهیاتی بود که تا دو سال پیش به آنها تعلق داشت اما به گفته خودشان، با روی کار آمدن مدیر جدید بهشت زهرا این رفاهیات دیگر به آنها پرداخت نشده است.

این حقوق با سختی کار ما تناسبی ندارد

یکی از زنان غسال دراین‌باره به خبرنگار تجارت‌نیوز می‌گوید: «ما مشکلات بسیاری داریم. خیلی از ما اینجا بیش از 12 سال سابقه داریم اما همچنان روزمزد هستیم یا با پیمانکار قرارداد داریم و هنوز رسمی نشده‌ایم. همین مساله باعث می‌شود حقوق‌هایمان سر موقع پرداخت نشود.»او می‌افزاید: «اکثر ما اینجا زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست هستیم اما مساله اینجاست که هیچ‌کس به وضعیت ما اهمیتی نمی‌دهد و اراده‌ای برای رفع مشکلات‌مان نیست. حقوقی که دریافت می‌کنیم اصلاً سنخیتی با سختی و زیان‌آور بودن کارمان ندارد. از یک طرف مدت‌هاست رفاهیاتی که قبلاً به ما تعلق می‌گرفت قطع شده است.»

سبد کالایی را هم حذف کردند

این غسال ادامه می‌دهد: «حتی سبد کالایی که به ما داده می‌شد هم حذف شده، می‌گویند شهرداری تایید نکرده! چطور ممکن است شهرداری بتواند حقی را که سال‌ها به ما تعلق گرفته تایید نکند و اصلاً بعد از این همه سال چه نیازی به تایید دوباره شهرداری است؟»

مدیریت توجهی به ما ندارد

یکی دیگر از زنان غسال درباره عدم رسیدگی و توجه مدیریت بهشت زهرا به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه برخلاف مدیر قبلی که مدام به ما رسیدگی می‌کرد و هرازگاهی با حضور در محل غسالخانه به حرف‌های ما گوش می‌داد، مدیریت جدید اصلاً چنین رفتاری را در پیش نگرفته و همه‌چیز به همان جلسات گروهی که عموماً کسی از ما در مورد مشکلات‌مان سوال نمی‌کند ختم می‌شود.»

او اضافه می‌کند: «چرا باید اضافه‌کاری ما بدون اطلاع‌مان قطع شود؟ ما اینجا با بدترین شرایط در حال کار هستیم اما به خواسته‌هایمان اصلاً توجه نمی‌شود. مثلاً بدون اعلام قبلی 100 ساعت از اضافه‌کار من را که همسرم از کار افتاده است قطع کرده‌اند. قبلاً اینجا به ما میوه و میان‌وعده می‌دادند که آن را هم قطع کرده‌اند.»

این زن غسال در ادامه توضیح می‌دهد: «قبلاً فرزندان کسانی که اینجا استخدام بودند هم به کار گرفته می‌شدند اما الان این امکان را هم برداشته‌اند و هرچه درخواست می‌دهیم هیچ‌کس به آن رسیدگی نمی‌کند.»

یکی دیگر از زنان غسال با اشاره به فرسوده شدن وسایل مورد نیاز در غسالخانه می‌گوید: «بیش از سه ماه است بالابر اجساد سنگین‌وزن خراب شده و هیچ اقدامی برای درست کردن آن انجام نمی‌شود. در حالی که ما برای جابه‌جایی این اجساد واقعاً مشکل داریم و همه‌مان به دلیل همین بی‌توجهی‌ها یا دیسک گردن گرفته‌ایم یا افتادگی رحم پیدا کرده‌ایم.»

او می‌افزاید: «هر بار هم که اعتراض می‌کنیم مسئولان سعی می‌کنند با وعده‌دادن صدای ما را ساکت کنند.»

او در پاسخ به این سوال که توقف کار شستن میت‌ها به دلیل اعتصاب چند ساعت طول کشید می‌گوید: «تقریباً سه ساعت طول کشید، برخی از بازماندگان متوفیان با غسال‌های مرد درگیر هم شدند اما مساله اینجاست که ما نیز خواسته‌هایی داریم که باید کسی صدایمان را بشنود و فکری به حال رفع مشکلات‌مان کند.»

اما مدیرعامل سازمان بهشت زهرا در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت‌نیوز درباره اتفاقات روز گذشته می‌گوید: «متاسفانه خبر اشتباه مخابره شده است؛ مساله اصلاً اعتصاب نبود و شست‌وشوی میت‌ها متوقف نشد. تنها اعتراضاتی صورت گرفت که با مداخله شهرداری و رفع مشکلات این اعتراض هم خیلی زود پایان یافت.»

محمدجواد تاجیک در توضیح این مساله که چرا قبل از اعتراضات به مطالبات این افراد توجه نشده توضیح می‌دهد: «این بندگان خدا مطالباتی از ما داشتند که در حوزه اختیارات‌مان نبود و شهرداری باید دستور آن را صادر می‌کرد، منتها دیروز در نشستی که با شهردار داشتیم توانستیم موافقت شهرداری را بگیریم و برای اجرای مطالبات اقدام کنیم.»

محمدجواد تاجیک در پاسخ به این سوال که چرا بالابر اجساد سنگین‌وزن در قسمت غسالخانه زنان بعد از سه ماه که از کار افتاده هنوز تعمیر نشده است اظهار می‌کند: «هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا بالابرهای جدید در این محل نصب شود چون بالابرهای قدیمی بسیار فرسوده بودند و امکان تعمیر آنها وجود نداشت.»

او ادامه می‌دهد: «این‌دست اتفاقات کاملاً طبیعی است و در هر محیط کاری ممکن است روی بدهد، به هر حال ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که اوضاع را به بهترین شکل مدیریت کنیم.»

مدیر بهشت زهرا در پایان، در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر به غسالخانه زنان سرکشی نمی‌کند می‌گوید: «تاکید ما بر این است که راحتی خانم‌ها را در این قسمت فراهم کنیم به همین دلیل عموماً به تمام پرسنل مرد هم تذکر داده شده جز در موارد ضروری به این قسمت وارد نشوند، به همین دلیل فکر نمی‌کنم رفتن من به این قسمت هم خیلی صورت خوشی داشته باشد ضمن اینکه حداقل سالی دو بار به این قسمت سرکشی شده است.»

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب