سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۶
نظرات: ۰
۰
-
مسئولان این صدا را می‌شنوند؟/ به رفتارهای قهری و امنیتی پایان دهید

چهارمین جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ به‌مناسبت 11 شهریور، روز صنعت چاپ، شامگاه یکشنبه 18شهریور ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

ندا زمان فشمی: تردید نباید داشت که دستاوردهای فعلی صنعت چاپ، نتیجه تلاش پیشکسوتان این صنعت است. در شرایطی که تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه و همچنین تحریم‌های داخلی هستیم، تنها راه سعادت، همدلی و همنوایی است. خانواده صنعت چاپ، حل چالش‌ها و جبران کمبودها را در حرکت جمعی و رفتار فراحزبی می‌بیند.

مجیدرضا اسماعیل‌زاده عضو شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جشنواره ضرباهنگ چاپ، در این جشنواره که یکشنبه شب در برج میلاد برگزار شد گفت:  جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ، تلاشی است برای تمرین همکاری و هم‌افزایی در راستای منافع جمعی و همکاری 100 نفر در قالب یک تیم برای منافع خودش. دستاورد فعلی، همه برخاسته از کوشش‌های پیشکسوتانی است که با تخصص و تجربه خود زمینه فعالیت این صنعت را فراهم کرده‌اند.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه بند کلام آخر من مخاطب خاص دارد، تصریح کرد: می‌خواهم به‌طور مشخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هر مسئول و صاحب‌منصبی که صدای مرا می‌شنود خطاب قرار بدهم؛ آقای وزیر! خیلی خوشحالم که شخصیت فرهنگی و فرهیخته‌ای مثل جنابعالی که با صنعت چاپ آشناست، سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است. به خودمان بیش از شما تبریک می‌گویم. اعتقاد داریم که حتماً تفاوت دارد چه شخصی رئیس‌جمهوری، وزیر یا حتی شهردار باشد اما جای بیان آن را در این دورهمی و جشن نمی‌دانم.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ضرباهنگ چاپ گفت: درباره اوضاع صنعت چاپ نه گلایه‌ای دارم و نه درخواستی که اگر هم داشته باشم، می‌خواهم با شما که وزیر فرهنگ این مملکت هستید فراتر از این حرف‌ها سخن بگویم. روز، هفته، ماه و سالی نیست که یک دوست عزیز یا عضوی از اعضای خانواده را به دلیل مهاجرت دائمی به کشورهای دیگر از دست ندهیم؛ هم جسم و هم احساس آنها غالباً برای همیشه از این خاک و اطرافیانشان غروب می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه با افراد خلاق، هنرمند، نخبه و مطالبه‌گر که حرف‌های متفاوت و غالباً درستی دارند، رفتارهای قهری و امنیتی داریم. فراموش نکنیم که اغلب اینها هستند که شهرها را زیبا می‌کنند، شعر می‌سرایند، موسیقی می‌سازند و خلق اختراع برای صنعت دارند. آقای وزیر! نخبگان و فرهیختگان کشور را قدر بدانیم و از آنها در تصمیم‌گیری‌ها و اداره امور بهره ببرید. مبادا ایران عزیز ما با تکرار ندانم‌کاری‌ها، بی‌تدبیری‌ها و بی‌برنامه‌گی‌ها از افراد فرهیخته تهی شود و خدای نکرده فرو پاشد. ما دل در گروی این سرزمین داریم و جز آبادانی آن نمی‌خواهیم. ما روی دولت جدید و شما حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم و می‌خواهیم که شما هم در پیشبرد برنامه‌ها، روی ما حساب کرده و ما را حمایت کنید.

اسماعیل‌زاده گفت: امیدواریم این مراسم و ضیافت موجب پیوند بیشتر بین اعضا، ذی‌نفعان، طراحان گرافیک، چاپخانه‌داران، لیتوگرافان، صحافان، صنعتگران، متولیان، بخش‌های حمایتی، رسانه‌ها و خبرنگاران، همچنین جامعه مصرف‌کنندگان و همه خانواده بزرگ صنعت چاپ شود.

احمد ابوالحسنی، رئیس چاپخانه‌داران استان تهران و نائب رئیس اتاق اصناف نیز اظهار کرد: سال اول که مسئول اداره چاپخانه‌داران شدم، تصمیم گرفتیم خودمان این مراسم را برگزار کنیم و امسال موفق شدیم این همایش را در بزرگ‌ترین سطح ممکن برگزار کنیم. اعضای این صنف همه با هم وحدت دارند و کنار هم هستند. ما امیدواریم با آمدن دولت جدید، شاهد اتفاقات بهتری در این صنف باشیم و با همدلی، برای صنعت چاپ قدم‌های بزرگ داریم.

در ادامه این مراسم، بعد از پخش چند تیزر تبلیغاتی از چاپخانه‌داران، گروه موسیقی پالت به اجرای موسیقی محلی پرداختند. پس از آن از فعالان برتر در زمینه صنعت چاپ تقدیر به عمل آمد.

همچنین با گرامیداشت یاد استاد محمدعلی بهمنی فقید که در کنار خلق اشعار و ترانه‌های بی‌نظیر در زمینه چاپ هم فعالیت داشت، برگزیدگان چهارمین جشنواره ضرباهنگ چاپ در بخش‌های پیشکسوتان، کارآفرینان، تأمین‌کننده برتر، برند برگزیده، تولیدکننده برگزیده، طراحی و گرافیک معرفی شدند.

سخنران بعدی مراسم، علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل چاپ و نشر وزارت ارشاد بود که از زحمات فعالان در حوزه صنعت چاپ تشکر و قدردانی کرد.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این جشنواره گفت: صنعت چاپ، صنعتی با قدمت بالا و دیرینه است که جزو پیشکسوت‌های صنایع کشور به حساب می‌آید. صنعت چاپ یک صنعت مکمل محسوب می‌شود و بدون آن، قطعا سایر صنایع در مقام توزیع کالا، تبلیغات و صادرات دچار مشکل خواهند شد. هر زمان که حال این صنعت خوب است، سایر صنایع هم حال خوبی دارند اما اگر روزی در این صنعت دچار مشکل باشیم، سایر صنایع هم دچار چالش‌ خواهند بود.

محمدمهدی برادران افزود: اگر امروز از ٩۵ میلیون دلار صادرات صحبت می‌کنیم، باید بدانیم صنعت چاپ همراه هر کالایی که صادر شده، بوده‌است. صنعت چاپ، رقابتی است و باید محصولاتش را با حداقل قیمت و بیشترین کیفیت ارائه کند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ١۴٩٣ واحد صنعتی تولیدی بزرگ و ١۵ هزار و ۴٠٠ واحد صنفی در سراسر کشور، رسالت مهم صنعت چاپ را دنبال می‌کنند. این صنعت بخش‌های فنی و بازرگانی دارد و تأمین مواد اولیه که عمدتاً کاغذ است، یکی از فعالیت‌های این حوزه است. طراحی در این شاخه صنعتی یک بحث جدی و موضوعی بسیار مهم در سواد بصری مردم و در طراحی جدید است. در گذشته، یکی از نقاط ضعف صنایع کشور ما، بسته‌بندی و طراحی بوده که امروز به نقطه قوت صنایع تبدیل شده‌است.

برادران گفت: در مجموع، طی سه ساله اخیر از یک میلیون و ٧۵٠ هزار تن کاغذی که در صنعت چاپ و صنعت کارتن و سایر صنایع استفاده می‌شود، به حدود دو میلیون تن، کاغذ، مقوا و کارتن رسیده‌ایم که رقم قابل‌ توجهی است. البته سرانه ما نسبت به سایر کشورها همچنان پایین است. یکی از موضوعاتی که باید روی آن کار کنیم، این است که هرچه مصرف ما در کاغذ بالا برود، مصرف‌ پلاستیک پایین خواهد آمد؛ این خود می‌تواند در فرهنگ‌سازی در زمینه بازیافت و حمایت از محیط زیست مؤثر باشد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه امیدوار هستیم تعداد پروانه‌های بهره‌برداری با رشد ٢٠درصدی تا پایان سال دنبال شود، تصریح کرد: باید تمامی امتیازهای صنایع دیگر را به صنعت چاپ هم تعمیم دهیم. مشکل ما با محیط زیست در حال حل‌شدن است و قرار است مصوبه‌ای از هیأت دولت بگیریم تا ممنوعیت‌هایی که در برخی شهرها داریم، رفع شوند.

حق این صنعت و اتحادیه چاپخانه‌داران است که در مجموعه اتحادیه‌های سراسر کشور حضور پررنگ داشته باشند. انتظار این است که همان رویکردی که در سایر اتحادیه و اتاق‌های اصناف دنبال می‌شود، در اتحادیه تهران و سایر اتحادیه‌های کشور هم دنبال شود.

اجرای چند قطعه دیگر موسیقی توسط گروه پالت پایان‌بخش این مراسم بود.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب