دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
نظرات: ۰
۰
-
این ۸ توصیه‌ مهم را برای انتخاب رشته کنکور جدی بگیرید

یک مشاور تحصیلی به بیان توصیه‌هایی برای انتخاب رشته کنکور سراسری پرداخت.

میزان نوشت: نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۳ عصر روز جمعه نهم شهریور ماه اعلام شد و داوطلبان می‌توانند از روز یکشنبه ۱۱ شهریور رشته‌های تحصیلی مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

در همین رابطه میثم نجات خواه در گفت‌وگویی به بیان توصیه‌هایی برای انتخاب رشته داوطلبان کنکور پرداخت و گفت: یکی از تغییرات اعمال شده در کنکور سراسری امسال این است که سال گذشته سهم تاثیر کنکور ۶۰ درصد و سهم سوابق تحصیلی ۴۰ درصد بوده است و این در حالیست که امسال سهم کنکور و سوابق تحصیلی هر کدام به ۵۰ درصد رسیده است.

فریب مشاوره‌های فضای مجازی را نخورید 
وی ضمن اشاره به اینکه در درجه اول به داوطلبان توصیه می‌کنم که فریب مشاوره‌های فضای مجازی را نخورند، ادامه داد: تعدادی از افراد در فضای مجازی عنوان می‌کنند که می‌توانند به نحوی انتخاب رشته کنند که داوطلب با رتبه ۹۵ هزار در رشته پزشکی تهران پذیرفته شود و این در حالیست که اصلا چنین امری حتی با سهمیه  امکان‌پذیر نیست.

این مشاور تحصیلی افزود: در انتخاب رشته کنکور تا رتبه خاصی می‌توان علاقه داوطلب را در نظر گرفت، برای افرادی که رتبه‌های ۲ رقمی و ۳ رقمی دارند علاقه بسیار مسئله مهمی است اما از رتبه‌ای به بعد نقش علاقه در انتخاب رشته بسیار کم‌رنگ می‌شود. برای مثال فردی با رتبه ۳۰ هزار حتی اگر علاقه داشته باشد نمی‌تواند در دانشگاه شریف درس بخواند چرا که قبل از او ۲۹ هزار و ۹۹۹ نفر نیز دوست دارند در این دانشگاه تحصیل کنند و اولویت با رتبه‌های بهتر است، در نتیجه باید علاقه داوطلب مطابق با رتبه‌اش باشد. البته منظور انتخاب رشته با آزمون است، در انتخاب رشته با سوابق تحصیلی اصلا رتبه ملاک نیست و امکان قبولی در رشته‌های مختلف حتی در دانشگاه‌های خوب وجود دارد. ولی باید چند نکته نظیر محل تحصیل، هزینه و شرایط مالی و همچنین آینده و بازار کار در نظر گرفته شود، باید توجه داشت که به هر حال رشته‌های پر متقاضی زودتر پر می‌شوند.

نجات خواه بیان کرد: در صورتی که داوطلب به رشته و دانشگاه خاصی علاقه‌مند است و رتبه مناسبی کسب نکرده باشد یا باید برای تحصیل در رشته مورد علاقه‌اش به سراغ دانشگاه‌های دیگر از جمله دانشگاه آزاد و پیام نور و یا دانشگاه‌های شهرهای دیگر برود.

برای انتخاب رشته ۳ شاخص کلی شهر، رشته و دانشگاه را در نظر می‌گیریم
وی با بیان اینکه به طور کلی برای انتخاب رشته ۳ شاخص کلی شهر، رشته و دانشگاه را در نظر می‌گیریم، توضیح داد: باید بررسی شود که برای داوطلب کدام از این موارد مهم‌تر است. برای مثال اگر شهر مهم‌تر باشد در انتخاب رشته ابتدا به شهر و سپس به رشته و دانشگاه توجه می‌کنیم.

این مشاوره تحصیلی با بیان اینکه حدود ۳۰ انتخاب اول می‌تواند انتخاب‌های رویایی باشد و براساس علاقه داوطلب رشته‌هایی انتخاب شود که درصد قبولیشان تا حدی پایین است، عنوان کرد: ۷۰ انتخاب دوم نیز باید از بین رشته‌هایی باشد که احتمال معقولی برای قبولیشان وجود دارد، در ۵۰ انتخاب سوم نیز باید رشته‌هایی انتخاب شود که از قبولیشان اطمینان داریم و تا دوطلب مجبور نباشد یک سال دیگر پشت کنکور بماند، این مسئله را از رتبه‌ها و قبولی‌های سال‌های گذشته و به ویژه سال قبلش متوجه می‌شویم.

نجات خواه گفت: متاسفانه علاقه به رشته‌هایی نظیر رشته پزشکی موجب می‌شود تا تعدادی از داوطلبان چند سال پشت کنکور بمانند که این اقدام انتخابی احساسی است، داوطلبی که امسال پایه دوازدهم بوده نسبت به داوطلبی که سال گذشته پایه دوازدهم بوده است اولویت بیشتری برای قبولی دارد و هر سال نیز سهم سوابق تحصیلی افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیلی توصیه می‌شود ۱۵ الی ۲۰ درصد داوطلبان نهایت یک سال پشت کنکور بمانند و پس از آن هر رشته و دانشگاهی قبول شدند را بروند یا وارد بازار کار شوند تا در سن ۲۵ سالگی تجربه‌ای از کار داشته باشند و تا ۳۰ سالگی در زندگی به ثبات برسند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب