دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
نظرات: ۰
۰
-
قلب چگونه ضعیف می‌شود؟

قلب به دلیل اینکه بیشترین فعالیت را در بدن دارد به گرما و به دلیل ثبات، به خشکی نیاز دارد و مزاج این عضو، گرم و خشک است و اگر دچار سردی و تری شود حرارت آن کاهش یافته و کل بدن و اندام‌ها دچار کاهش عملکرد می‌شوند.

خبرآنلاین نوشت: از دیدگاه طب سنتی علایم ضعف قلب با نارسایی قلبی هم‌پوشانی دارد. تغییر و ناهماهنگی ضربان قلب، افزایش تعداد و ضعف تنفس، کاهش وزن یا تورم، عطش به هوای سرد، خستگی، خواب‌آلودگی و ناتوانی جنسی از علائم ضعف قلب محسوب می شوند.

گیاهان تقویت‌کننده

ریحان، نعنا، پونه، مرزه، ترخون و گشنیز  تقویت کننده قلب و گوارش هستند. بادرنجبویه گیاهی بسیار مفید که ابن‌سینا آن را مفرح‌ القلوب و تقویت کننده قلب می‌نامد. مصرف سیب به هر شکل از جمله فالوده، رب، چای، سرکه، مربا، حلوا یا پخته آن با عسل و گلاب و گلابی، به، انار، لیمو، نارنج و آناناس مفید هستند. علاوه بر کنترل خشم و اصلاح سوءمزاج، کاهش حجم موادغذایی در هر وعده و کاهش مصرف حبوبات و غذاهای نفاخ توصیه شده است.

برای کنترل ضعف و نارسایی قلب استفاده از گیاهان مقوی مانند زعفران، نسترن، گل‌سرخ، گل گاو زبان، قرنفل و بادرنجبویه البته با صلاح‌دید پزشک کمک‌کننده خواهد بود. براساس مطالعات انجام شده عصاره گیاه بادرنجبویه در درمان تپش قلب موثر و همچنین دمنوش آن در افرادی که علایم اضطرابی، تپش قلب و تنگی نفس دارند مفید است. البته این گیاه دارویی برای کسانی که دچار مشکلات تیرویید هستند می تواند باعث بروز اختلالاتی شده و باید با تجویز پزشک مصرف شود.

عوامل تضعیف‌کننده قلب

یبوست به دلیل تجمع مواد زاید در بدن و همچنین فشار ناشی از دفع در صورت مداومت می‌تواند باعث تضعیف قلب شود. کیفیت هوای استنشاقی نیز تاثیر سریع و قوی بر قلب، مغز و کارکردهای ذهنی دارد. از طرفی ورزش در هوای آلوده و سرد و با استرس به خصوص در زمان سیری یا گرسنگی مفرط و همچنین ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای، ورزش‌های غیرهوازی و... همگی باعث ضعف قلب می‌شود.

به گفته متخصصان طب سنتی، درمان‌های طب سنتی در کنار درمان‌های شیمیایی به بیمار کمک می‌کند تا عملکرد قلب بهبود یابد و با توجه به اینکه جایگزین کردن داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی نیاز به تحقیقات بیشتر و کارآزمایی های بالینی وسیع دارد، به همین دلیل تا حصول این مهم به بیماران توصیه شده است که درمان‌های دارویی و گیاهی طب سنتی را در کنار درمان‌های شیمیایی انجام دهند تا به‌تدریج با بهبود علایم بیمار میزان نیاز به داروهای شیمیایی کاهش یابد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب