چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۳
نظرات: ۱ |
۰
دولت پزشکیان چطور با موانع اقتصادی روبرو خواهد شد؟
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

یک اقتصاددان گفت: رفتار و گفتار پزشکیان نشان می دهد که با دولتی روبرو هستیم که واقع بینی و عملگرایی را مهم می‌داند. این روش حتما در صورت برنامه ریزی دقیق و اجرای کم مشکل برنامه‌های تعیین شده، منجر به کارآمدی خواهد شد.

محمود جام ساز، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» با تاکید بر اینکه «دولت پزشکیان کار دشواری برای اصلاح ساختار معیوب اقتصادی دارد»،گفت: شرابطی که بعد از خروج آمریکا از برجام در اقتصاد ایران مشاهده شد، نه یک بحران بلکه مصداق ابر بحران بود. به کل همه چیز را به هم ریخت و نه تنها فقط فضای اقتصادی، بلکه مسائل اجتماعی و سیاسی را هم با چالش‌های زیادی مواجه کرد. در واقع رشد قابل توجه نرخ مسکن، خودرو و اقلام دیگر نشانه‌ای از شرایط سختی است که گذر از آن، دشواری‌های زیادی می‌طلبد.

این اقتصاددان در ادامه گفت: نکته قابل توجه و امیدوارکننده این است که پزشکیان با وجود اینکه جامعه مطالبات زیادی دارد، در روزهای منتهی به روز رای گیری هیچ وعده‌ای نداد. مردم هم این رویکرد را نشانه‌ای از صداقت دولت چهاردهم تصور می‌کنند.

وی افزود: اینکه رییس دولت چهاردهم وعده و قولی نداد، حاوی این پیام است؛ با دولتی روبرو هستیم که واقع بینی و عملگرایی را مهم می‌داند که این روش حتما در صورت برنامه ریزی دقیق و اجرای کم مشکل برنامه‌های تعیین شده، منجر به کارآمدی خواهد شد.

وی توضیح داد: کلیدِ قفل اقتصاد چیزی به جز حل مسائل پیچیده ایران با نظام بین الملل نیست. یعنی تا زمانیکه که بین ایران و کشورهایی که در بازار جهانی اقتصاد حضوری موثر دارند، رابطه مطلوب دیپلماتیک برقرار نشود، هر چقدر هم که بخواهیم از پتانسیل‌های دیگر بهره ببریم، بازهم نمی‌توانیم در مناسبات اقتصادی «تراز» لازم را به وجود بیاوریم.

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار نیز در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» با اشاره به مشکلات کارگران و بازنشستگان گفت: در همه جوامع اعم از کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه، رسیدگی به امور کارگران و کسانی که بازنشسته شده اند، از اولویت‌های اصلی به شمار می‌روند؛ بنابراین توقع مهم و به جا از دولت پزشکیان این است که در قدم اول با بررسی دقیق ار شرایط این قشر آگاهی کامل داشته باشند تا در گام‌های بعدی، با برنامه ریزی دقیق و همچنین تخصیص منابع مالی لازم شرایط این قشر که پایین‌ترین دهک جامعه هستند، حتی القمدور بهتر شود.

وزیر کارِ دولت‌های سازندگی و اصلاحات در ادامه گفت: اینکه تولید رونق داشته باشد، شاخص اول برای پیشرفت و توسعه اقتصادی محسوب می‌شود؛ بنابراین دولت پزشکیان باید ساز و کار لازم را برای این امر مهم فراهم کند. البته تولید ربط مستقیمی به مناسبات بین المللی کشور دارد. در واقع چرخ تولید زمانی می‌چرخد که سرمایه خارجی به بازار اقتصاد داخلی تزریق شود.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: تاکید پزشکیان بر وفاق ملی را می‌توان بزرگترین سرمایه رییس جمهور برای خدمت قلمداد کرد. البته اگر همراهی‌ مجلس با دولت - که در روند رای اعتماد به کابینه شاهد آن بودیم- همچنان تداوم داشته باشد با بهر گیری از همه دارایی و توان کشور می توان مقدمات گذر از برهه مملو از مشکل و کمبود را فراهم کنیم.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب