پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
نظرات: ۰ |
۰
این گیاه حال و هوای مغز شما را تازه می‌کند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

گروهی از دانشمندان از فواید بالقوه رزماری برای تقویت مغز خبر می دهند.

به گزارش اطلاعات آنلاین به نقل از هرت سول، رزماری گیاهی چند ساله است که در آب و هوای معتدل رشد می‌کند. از خانواده نعناع است و می توان از برگ‌های آن به صورت تازه یا خشک استفاده کرد. رایج ترین کاربرد رزماری به عنوان یک ماده در آشپزی است، اما از آن به عنوان طعم دهنده غذا، دارو و لوازم آرایشی نیز استفاده می‌شود.

بسیاری از ما گیاه رزماری را به عنوان یک چاشنی عالی برای استیک، سیب زمینی، سوپ و خورش و بسیاری از کارهای آشپزی دیگر می‌شناسیم. نه فقط برای پخت و پز، بلکه قرن هاست که مردم از آن برای کمک به سالم ماندن استفاده می‌کنند. یونانیان باستان از آن برای تمیز کردن زخم‌ها و درمان عفونت‌ها استفاده می‌کردند.

اخیراً، دانشمندان فواید بالقوه آن را برای تقویت مغز کشف کرده‌اند.

رزماری حاوی انواع مختلفی از آنتی اکسیدان‌ها است که مواد شیمیایی هستند که از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. آنتی اکسیدان ها به طور کلی با کاهش التهاب و سطح فشار خون در بدن شما در برابر انواع خاصی از سرطان و بیماری های قلبی محافظت می کنند.

این مزایا همچنین با بهبود عملکرد مغز در افراد مسن که مشکلات حافظه مانند بیماری آلزایمر (AD) دارند، مرتبط است. یک مطالعه که روی ۲۸ فرد مسن شرکت داشت نشان داد که مصرف دوز کم، اما نه دوز بالاتر، پودر رزماری خشک شده، از نظر آماری به طور قابل توجهی سرعت حافظه را بهبود می بخشد. (۲)

تحقیقات دیگر به سادگی بوی رزماری و تاثیر آن بر شناخت را بررسی کردند. در یک مطالعه، محققان در حین انجام وظایف پردازش بصری و کارهای تفریق سریال، شرکت کنندگان را در معرض عطر رزماری قرار دادند. هرچه عطر بیشتری را استشمام می کردند، پیشرفت بیشتری در سرعت و دقت کارها مشاهده می کردند. (۳)

دانشمندان مطالعه جداگانه ای را با ۵۳ دانش آموز نوجوان انجام دادند. وظایف این دانش آموزان، وظایف حافظه شامل تصاویر و اعداد بود. هنگامی که آنها اسانس رزماری را در اتاق اسپری کردند، حافظه دانش آموزان بهبود یافت. مطالعه مشابهی روی ۴۰ کودک در سن مدرسه انجام شد که نتیجه مشابهی داشت. (۴)

دانشمندان معمولا حافظه را به سه دسته مختلف تقسیم می کنند: خاطرات گذشته، خاطرات فعلی (دقیقه به دقیقه)، و سپس خاطرات آینده. حافظه آینده به مواردی مانند یادآوری تماس با پزشک برای رزرو نوبت یا یادآوری مصرف آن دارو در ساعت معین هر روز اشاره دارد. ثابت شده است که بهبود این نوع حافظه برای دانشمندان چالش برانگیز است. (۵)

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور مارک ماس در دانشگاه نورثامبریا (Northumbria)  با استفاده از یک آزمون شناختی خاص روی ۶۰ شرکت‌کننده این گیاه را آزمایش کردند. آنها یا در اتاقی بودند که با اسانس رزماری معطر شده بود یا در اتاقی بدون عطر. گروه رزماری نسبت به آنهایی که در اتاق بدون عطر بودند، امتیاز بهتری کسب کردند، نه به شدت اما همچنان از نظر آماری بهتر بودند. با این حال، محققان می‌گویند که هنوز نمی توانند به طور قطعی بگویند که عطر رزماری حافظه آینده را بهبود می بخشد، این نقطه شروع برای تحقیقات بیشتر است.

گروه دیگری از دانشمندان آزمایش کردند که آیا نوشیدن آب رزماری می تواند بر روی شناخت تأثیر بگذارد یا خیر. آنها به ۸۰ بزرگسال ۲۵۰ میلی لیتر آب رزماری یا آب معدنی معمولی دادند. هنگامی که آنها عملکرد شناختی خود را آزمایش کردند، شرکت کنندگانی که آب رزماری نوشیدند در مقایسه با افرادی که فقط آب معدنی معمولی مصرف می کردند، پیشرفت های کوچکی داشتند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب