چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
نظرات: ۰ |
۰
این سهم خواهی ها به دولت پزشکیان ضربه جدی وارد می کند
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

محمود واعظی در واکنش به گسترش دامنه انتقادات از فهرست پیشنهادی مسعود پزشکیان گفت: این حجم برخوردات سلبی و سهم خواهانه را مناسب نمی‌دانم.

خبر آنلاین نوشت: نقدها به کابینه پیشنهادی پزشکیان از سوی طیفی از حامیانش در جبهه اصلاحات به سرعت آغاز شد، نقدهایی که برخی آن را واقع بینانه و منصفانه نمی داند خاصه اینکه حامیان پزشکیان تنها در جریان اصلاحات تعریف نمی شوند و اعتدالیون و اصولگرایان میانه رو نیز در ایام تبلیغات انتخاباتی کنار پزشکیان قرار گرفته بودند.

از همین منظر نیز محمود واعظی، عضو شاخص حزب اعتدال و توسعه انتقادات زودهنگام به کابینه پیشنهادی را زیبنده نمی داند و ضمن یادآوری محدودیت های رئیس جمهور در چینش کابینه می گوید؛‌«در خاطر ندارم که ایشان هیچ وقت گفته باشد من صرفا افراد حزبی را برای تصدی سمت های عالی دولت معرفی می‌کنم ، بلکه همواره گفته اند شایسته‌سالاری اساس کارم است و شایستگان را معرفی می‌کنم تا برای مردم کار کنند.»

وی درباره زمزمه هایی که این روزها در قالب پشیمانی از رأی به پزشکیان شنیده می شود نیز می گوید؛«شعار «من پشیمانم» در سال ۹۶ ، به دولت ضربه جدی وارد کرد. از یک سو به ناامیدی مردم دامن میزد و از سوی دیگر هم به آن گروه‌ها که اندیشه های سلبی سهم خواهانه و خلاف منافع ملی را تئوریزه می کردند آسیب جدی رساند. به نظر من این موجی که از روز یکشنبه شروع شده از همان جنس است و هیچ اثر مثبتی نخواهد داشت.»

واعظی در نهایت تاکید می کند؛«همین ۱۹ نفر معرفی شده به مجلس را با ۱۹ نفری که شهید رئیسی به مجلس معرفی کرد مقایسه کنید و ببینید این کابینه تا چه اندازه قوی‌تر از آن کابینه است. »

مهمترین محورهای گفتگو با محمود واعظی، عضو کابینه دولت روحانی را می‌خوانید:

*اصولاً انتخاب وزرای کابینه در جمهوری اسلامی ایران کار سهلی نیست. این مهم امری چند وجهی است. باید افرادی شایسته را انتخاب کنند که سیاست‌های کلان رئیس جمهور، مورد قبول آنان  باشد و از سویی دیگر نظر دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم نسبت به آنان مثبت باشد.

*در مجموع به نظر می‌رسد با همه محدودیت‌هایی که در روند تعیین اعضای کابینه برای هر رئیس جمهوری وجود داشته، این محدودیت‌ها برای دکتر پزشکیان بیشتر بوده است. اصلی ترین دلیل آنهم این است که فرصت وی برای تعیین وزرا و اعضای کابینه به مراتب کمتر از سایر روسای جمهور بوده است.

*زیبنده نیست دولتی که با تلاش های بسیار و شبانه روزی جریان های اصلاحات، اعتدال و اصولگریان معتدل روی کار آمده تا در این شرایط بسیار سخت و پر چالش به حل نارسایی های متعدد بپردازد به این سرعت مورد انتقاد همین جریان ها قرار گیرد.

*این حجم برخوردات سلبی و سهم خواهانه را مناسب نمی‌دانم.

*شعار «من پشیمانم» در سال ۹۶ ، به دولت ضربه جدی وارد کرد. از یک سو به ناامیدی مردم دامن میزد و از سوی دیگر هم به آن گروه‌ها که اندیشه های سلبی سهم خواهانه و خلاف منافع ملی را تئوریزه می کردند آسیب جدی رساند. به نظر من این موجی که از روز یکشنبه شروع شده از همان جنس است و هیچ اثر مثبتی نخواهد داشت.

*اعتدالیون، اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان معتدل همگی پشت پزشکیان قرار گرفتند. پزشکیان یکی از ۳ گزینه معرفی شده جریان اصلاحات بود ، اما آیا او اصلاح‌طلب تشکیلاتی است؟ در جریان مناظرات انتخاباتی وی به صراحت اذعان کرد که "اصولگرایی هستم که به دنبال اصلاحات است" 

*اینقدر زود یادمان نرود که مردم صاحبان اصلی این پیروزی هستند.در این میان همه گروه‌ها و جریانهای تحول خواه نیز به سهم و توان خودشان تلاش کردند که در مقابل قدرت بی اندازه طرف مقابل که از همه امکانات عمومی برای پیروزی کاندیدای مطلوب خود استفاده می‌کرد، پیروز شود. هم اکنون نیز باید همان مجموعه تلاشگر و تحول خواه، متفق و یکصدا برای موفقیت دکتر پزشکیان و دولتش تلاش کنند.

*همین ۱۹ نفر معرفی شده به مجلس را با ۱۹ نفری که شهید رئیسی به مجلس معرفی کرد مقایسه کنید و ببینید این کابینه تا چه اندازه قوی‌تر از آن کابینه است.  صدر تا ذیل اصولگرایان از آن کابینه که بانی وضع موجود و فشارهای ۳ سال سخت گذشته اند حمایت کردند.

*در حال حاضر کوهی از مشکلات و نارسایی های داخلی و خارجی به دولت چهاردهم ارث رسیده، باید برای حل این چالش های دهشتناک تلاش کنیم تا مردم راحت‌تر زندگی کنند و امنیت ملی تضمین گردد. نباید دنبال سهم‌خواهی باشیم و بگوییم صرفا افرادی که ما فکر می‌کنیم توانمند اند و تفکراتشان از جنس ماست باید در دولت حکمرانی کنند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب