۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 61258

E60 AMG یکی از آخرین خودروهایی است که پیش از ادغام AMG با مرسدس ساخته شد و یکی از منحصربه‌فردترین تجربه‌های رانندگی را ارائه می‌کند.

خبرآنلاین نوشت: این سدان اسپرتی است که از زرادخانهٔ AMG بیرون آمد یعنی شرکتی که تعدادی از هیجان‌انگیزترین و خاص‌ترین خودروهای پرفورمنس آن سال‌ها را خلق کرد. رانندگی با سوپرسدان E کلاس از نسل W124 معروف به E60 AMG نشان می‌دهد که AMG و مرسدس پیش از ادغام، با همکاری هم چه خودروهایی فوق‌العاده‌ای ساختند.

این روزها هرچند AMG بازوی پرفورمنس داخلی مرسدس محسوب می‌شود اما AMG تا سال ۱۹۹۹ یک شرکت تیونینگ مستقل بود که تعدادی اندکی از محصولات مرسدس را با افزایش قدرت، به هیولاهای وحشی تبدیل می‌کرد.

E60 AMG در بیرون با رنگ مشکی متالیک سافایر، واقعاً شیطانی به نظر می‌رسد. رینگ‌های رنگ شده و سر اگزوزهای کرومی ظریف هم نشان می‌دهد که با خودرویی دهه نودی طرف هستیم ولی غیرازاین ویژگی‌ها، طراحی بیرونی W124 که توسط برونو ساکو شکل گرفته بود، دست‌نخورده باقیمانده است. سادگی و تناسبات W124 عالی است ولی افزایش ۳۸ میلی‌متر فاصلهٔ عرضی چرخ‌ها و کاهش ۲۳ میلی‌متری ارتفاع، حس قدرت به E60 بخشیده‌اند.

E60 در داخل اما بیش از AMG، مدیون مرسدس و W124 است. طراحی اینجا ساده و منطقی است، آمپرها ساده و خوانا هستند و هیچ‌چیز حواس راننده را از مسیر پیش رو پرت نمی‌کند. دید رو به بیرون هم عالی است و هرچند W124 خودروی نسبتاً بزرگی است اما هدایت آن در ترافیک‌ها آسان خواهد بود. همه‌چیز در این ماشین حاکی از ایجاد تعادل بین نظم و سخاوت دارد و به همین دلیل، E کلاس‌های آن دوره جزء محبوب‌ترین تاکسی‌های تاریخ هستند.

این خودروی منحصربه‌فرد مرسدس بنز را بشناسید +عکس

هرچند ۳۰ سال از زمان ساخت E60 AMG می‌گذرد اما این خودرو هنوز هم با اطمینانی که جلوتر از زمان خود است رانندگی می‌کند. پیشرانهٔ ۶ لیتری V8 این خودرو در دورهای میانی بسیار قدرتمند است و بدون توجه به اینکه عقربه سرعت‌سنج کجا قرار دارد، با خوشحالی سر و صدا می‌کند. مثل هشت سیلندرهای امروزی AMG، این موتور هم هرگز در نیرو، سروصدا و لرزش چیزی کم نمی‌گذارد. البته زمانی که به‌طور ناگهانی پدال گاز تخت شود، گیربکس چهار سرعته اتوماتیک لحظه‌ای درنگ می‌کند ولی وقتی نیرو می‌رسد، همیشه نرم عمل می‌کند و درحالی‌که ماشین را با شتاب به جلو میراند اما هرگز باعث ناراحتی سرنشینان نمی‌شود.

E60 AMG اما علیرغم توانایی‌های بسیار زیاد، علاقه‌ای به خودنمایی ندارد. این خودرویی باصلابت و تزلزل‌ناپذیر است که این موضوع بیشتر در پیچ‌های سرعت بالا مشاهده می‌شود. زمانی که خودرو با سرعت به پیچ می‌رسد، بادی‌رول پدیدار می‌شود ولی لاستیک‌ها در یافتن چسبندگی مشکلی ندارند. حتی هنگام گاز دادن‌های سنگین، پایداری ماشین روی جاده عالی است و فرمان همچنان سبک و دقیق باقی می‌ماند. البته غربیلک فرمان که اندازهٔ مناسبی دارد، گاهی می‌تواند مبهم احساس شود زیرا سیستم کمکی هیدرولیکی در سرعت‌های پارکینگی به‌سختی کار می‌کند اما در دیگر مواقع احساسی طبیعی خواهد داشت. همچنین دسته‌دنده هم هنگام حرکت دادن از حالت خلاص به عقب یا درایو، به‌طور خوشایندی نرم عمل می‌کند. به‌طورکلی، هرچند E60 AMG از دور ترسناک به نظر می‌رسد اما بسیار راحت‌تر از چیزی است که انتظار دارید.

این خودروی منحصربه‌فرد مرسدس بنز را بشناسید +عکس

این روزها، چنین مدل‌های AMG که پیش از ادغام با مرسدس ساخته شده‌اند، خواهان زیادی در حراجی‌ها پیدا کرده‌اند و E60 هم‌اکنون ارزشی حدود سه برابر E500 دارد. خودرویی که در اینجا آزمایش کردیم نیز قبلاً با قیمت تخمینی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار در حراجی‌ها ظاهر شده است. وقتی مرسدس در سال ۱۹۹۹ بخش عمده‌ای از سهام AMG را خرید، همکاری این دو شرکت بسیار نزدیک‌تر شد و با مالکیت کامل مرسدس بر تیونر آلمانی در سال ۲۰۰۵ تکمیل شد. E60 نمایانگر زمانی است که این دو شرکت مجزا، به دنبال یک هدف مشترک به هم نزدیک‌تر شدند. E60 خودروی کمیابی است اما نه‌فقط به خاطر تولید محدود بلکه به دلیل تجربهٔ رانندگی منحصربه‌فردی که از همکاری موردبحث حاصل شده است.

این خودروی منحصربه‌فرد مرسدس بنز را بشناسید +عکس

در این ماشین ترکیبی متعادل از خودروی عضلانی و سدان لوکس ارائه شده است. اینکه W124 از مدل‌های پایه گرفته تا E60 همچنان مورداحترام طرفداران مرسدس بنز هستند، گواهی بر میراث این نسل E کلاس است ولی در صدر این خانواده، E60 سطح خاصی از قدرت و تجمل را ارائه می‌کند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha