دوشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۳
نظرات: ۰
۰
-
مستندسازان برتر سینمای حقیقت معرفی شدند

 آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت با معرفی برگزیدگان،شب گذشته در محل تالار وحدت به کار خود پایان داد.

اطلاعات نوشت: هجــدهمـین جشنـواره سینماحقیقت که از یک هفته گذشته با اکران بیش از ده‌ها فیلم کوتاه و بلند آغاز شده بود، سرانجام شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و نامزدان جشنواره برگزار شد.

محمد حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره سینماحقیقت در این مراسم بیان کرد: جشنواره «سینماحقیقت» فرصتی است برای طرح چند پرسش: در جهان امروز، چگونه می‌توان به حقیقت دست یافت؟ آیا هر واقعیتی، حقیقت است؟ واقعیت را میان انبوه تفسیرها و تحلیل‌ها چطور می‌توان کشف کرد؟ «سینماحقیقت» کوششی برای پاسخ دادن به این پرسش‌هاست.

وی افزود: «سینماحقیقت» در هجدهمین دوره، نشان داد سینمای مستند ایران نیازمند مدارا و سعه صدر مسئولان و مدیران و گروه‌هایی است که نمایش بعضی فیلم‌ها را نپسندیدند. اینجا فضایی برای تعامل، صحنی برای گفتگو و دانشگاهی برای آموختن و شنیدن صداها و نظرات مختلف است. «سینماحقیقت» می‌تواند تریبونی باشد تا کاستی‌ها و مشکلات را روایت کرده و برای حل آنها چاره‌اندیشی کنیم. اینجا انعکاس روح جامعه است؛ جامعه‌ای که می‌خواهد صدای خود را به گوش مسئولان، نخبگان و سیاستگذاران برساند و فراتر از نگاه‌های سیاسی و جناحی به آینده بیندیشد. پس مستندساز باید بتواند در چارچوب قانون، اما صریح، پرسشگر و شفاف فعالیت کند.

دبیر جشنواره گفت: مستندساز، دیده‌بان و آینده‌نگر است و مسیر را باز می‌کند تا جامعه از آن بگذرد. مستندساز، «اندازه» نگه می‌دارد و هشدار می‌دهد. این عدالت‌خواهی، تلاش برای رفع تبعیض و محرومیت، فسادستیزی و روایتگری را نباید از او گرفت.

در ادامه بخش نخست جوایز به شرح زیر اعطا شد:

فیلم‌ برگزیده شبکه مستند: مستند«‌شگرد» به کارگردانی جعفر صادقی؛ بخش مسابقه غزه، فلسطین، مقاومت: «بلوار بیروت» به کارگردانی فرح الهاشم از لبنان؛ بخش بین‌الملل: «بروکسل در نمای نزدیک» به کارگردانی ایلیا سیرچنکو از بلژیک؛ جایزه ویژه هیأت داوران در بخش فیلم کوتاه مسابقه بین‌الملل: «با قید محرمانگی» به کارگردانی شروین وحدت و پیام عزیزی؛ بهترین فیلم کوتاه مسابقه بین‌الملل: «سفر با پای برهنه» به کارگردانی بیجوی چادهری از هند؛ جایزه ویژه هیأت داوران در بخش بلند مسابقه بین‌الملل: «کابین» به کارگردانی یاسر خیر و تندیس طلایی شهید آوینی: «سنگر هفت‌تپه» به کارگردانی علی زهیری.

پس از آن، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: جشنواره سینماحقیقت هجدهمین دوره خود را پشت سر گذاشت و کاملا به بلوغ و بالندگی رسیده‌است. این جشنواره جایگاه حقیقی سینمای مستند را برای ما یادآوری می‌کند. سینمای مستند آینه‌گردانی می‌کند. معروف است که به‌واسطه انسان می‌توان هستی را دید و به معجزه خلقت پی برد. سینمای مستند آینه تمام‌قد جامعه است. گاهی این تصویر شاید به مذاق ما خوش نیاید، اما آینه چون نقش تو بنمود راست/ خود شکن، آیینه شکستن خطاست. وی ادامه داد: سینمای مستند، سینمایی جسور است و سینماگر مستند،جسورانه در پی حل مسأله است. با نادیده گرفتن مسأله مشکلی حل نمی‌شود. سینماگر مستند دغدغه‌مند، کنجکاو و پژوهشگر است و از وجه اسنادی سینما آگاه است. سینمای مستند، حافظ تاریخ و فرهنگ است.‌ اگر سنگی از پیش پای سینماگران مستند برنمی‌داریم، حداقل مسیر را برایشان هموار کنیم.

در پایان این سخنان، جوایز بخش ملی به شرح ذیل اهدا شد:
بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه: سارا طالبیان برای فیلم «آبه»؛ بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند: «سرزمین آتش» به کارگردانی سجاد ایمانی؛ بهترین پژوهش فیلم مستند: فرشاد اکتسابی برای فیلم «خط القعر»؛ بهترین نویسنده و گوینده گفتار متن: محبوبه زارعی برای نویسندگی و ابوالفضل جلیلی برای گویندگی فیلم «چمدان آبی»؛ بهترین صداگذاری: گیسو آزادروش برای فیلم «لب شور»؛ بهترین موسیقی متن: محمدمهدی باطنی برای موسیقی فیلم «فاطمی»؛ بهترین تدوین فیلم: محمد طالبی برای فیلم «سفرنامه عراق عجم»؛ بهترین تصویربرداری: محمدرضا تیموری برای فیلم‌های «اجاق‌نواز» و «رخ»؛ همچنین جایزه ویژه هیأت داوران به حبیب علوانی برای کارگردانی فیلم «آدریانا مسافری از ایتالیا» اهدا شد و جوایز سرباز وطن به فیلم جمال به کارگردانی محمد منصور، بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند به فیلم «رخ» به کارگردانی سام کلانتری و بهترین فیلم به محمد کارت برای تهیه‌کنندگی فیلم‌های «تورگی» و «آسانسور» اهدا شد.

در خاتمه این مراسم، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ با اشاره به این که در ایران عزیز ما سینمای مستند گام‌به گام پیش آمده و باری را بر دوش می‌کشد که صراحت روایت دارد، بیان کرد: این سینما مختص نسل جوان جسور و خلاق است که به اتکای تاریخ، هنر و پیشینه ابدی و جغرافیایی، داستان‌های کامیابی و ناکامی‌ها را می‌سازند.

وی ادامه داد: سینمای مستند ما پیشینه و چشم‌اندازی پر افتخار دارد. ۶۰درصد ورودی فیلم‌ها از شهرستان‌ها است و این نشانگر این است که از جای‌جای ایران هنرمندان برای مستندسازی اهتمام می‌ورزند. سینمای مستند ایران بیش از آنچه که هست، ظرفیت دارد و برعهده ماست که این ظرفیت را شناخته و به آن بها دهیم. این سینما با انباشت ظرفیت‌ها و استفاده از مضمون‌های بکر و تکنیک‌های تازه مخاطب را به سینمای مستند متصل کرده‌است. هدف دیگر ما بازارهای بین‌المللی و حضور مستندهای ایرانی در عرصه بین‌المللی است؛ زیرا این سینما حرف‌های بسیاری برای منطقه و جهان دارد.

صالحی تأکید کرد:  باید تحمل‌پذیری را نسبت به سینمای مستند که پنجره‌ای است نسبت به جهان، بیشتر کرد. سینمای مستند ایران ترکیبی از روایت، خلاقیت، جسارت و مسئولیت است که ترکیبی متجانس از سینمایی مؤثر به حساب می‌آید. من مسئول باید خودنظام‌پنداری را کنار بگذارم و سعه صدر را بالا ببرم.
 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب

بازرگانی