چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
نظرات: ۰
۰
-
باور می‌کنید بزرگترین مشکل دانش آموزان بحث «ک.م.م» باشد؟

آماری جالب درباره دانش‌آموزان آنلاین؛ چالش «ک.م.م» دست از سر کلاس‌های مجازی هم برنمی‌دارد!

به گزارش اطلاعات آنلاین، با توسعه بسترهای ارتباطی در فضای مجازی، یکی از مهمترین حوزه‌هایی که به ابزارهای تازه مجهز شده، حوزه تعلیم و تربیت است. تجربه‌ای که در مقطع مواجهه با کرونا منجر به تشکیل کلاس‌های مجازی در همه مقاطع تحصیلی شد، حالا اینترنت را نه یک تهدید برای آموزش که به یک فرصت مهم و غیرقابل چشم‌پوشی تبدیل کرده است.

آموزش آنلاین اما خصوصی

این گستردگی به گونه‌ای است که حالا بخشی از ظرفیت‌های آموزشی مورد اتکا از سوی خانواده‌ها، متکی به اینترنت و محتواهای مجازی است. استفاده از بسترهای مجازی برای برگزاری کلاس درس در سال‌های اخیر، بیشتر سروشکل عمومی داشته اما آرام‌آرام این فضا تبدیل به بستری مطمئن برای برگزاری کلاس‌های خصوصی هم شده است و حالا سایت‌هایی مانند «فیلیمومدرسه» زمینه ارتباط دانش‌آموزان با معلمان خصوصی را فراهم آورده‌اند.

مشکل حل نشدنی «ک.م.م»

 هفته گذشته بود که این سایت اعلام کرد تا پایان ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ بیشترین محصلانی که از محتوای آموزشی آن استفاده می‌کنند، مربوط به پایه هفتم بوده‌اند که چیزی در حدود ۱۸ درصد مجموع کاربرانش را شامل می‌شود و نکته قابل تأمل در آمار مربوط به جستجوهای این محصلان سرفصل‌هایی است که همچنان در صدر پیگیری‌ها قرار دارد.

در میان دروس پایه هفتم مبحث «ک‌.م.م» در بخش ریاضی هفتم، پربیننده‌ترین محتوای درسی به شمار می‌رود و ثبت این رکورد برای این سرفصل آموزشی در حالی است که در سرفصل‌های مرتبط با ریاضیات، از همان سال‌های دو مباحث مرتبط با «ک.م.م» یا همان کوچک‌ترین مضرب مشترک در کنار «ب.م.م» یا همان بزرگ‌ترین مقسوم‌علیه مشترک، از قامض‌ترین و دشوارترین سرفصل‌ها بوده که غالبا مورد پرسش نیز قرار می‌گرفته است.

به نظر می‌رسد در عصر برگزاری کلاس‌های مجازی و بهره‌مندی دانش‌اموزان از محتواهای مجازی، همچنان این سرفصل‌ها در صدر فهرست چالش‌های آموزشی قرار دارند.

هم درس هم مهارت!

اما شاید بد نباشد بدانید محتواهای ارائه شده در سایت‌های آموزشی رسمی که در دسترس دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تنها محدود به سرفصل‌های درسی نیست و آموزش‌های عمومی و مهارتی را هم در بر می‌گیرد. به‌طور نمونه در سایت فیلیمومدرسه، محتواهای متنوعی در حوزه آموزش در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد که محدود به سرفصل‌های درسی نمی‌شود؛ از موضوعات که بیشترین استقبال را از سوی دانش‌آموزان شاهد بوده‌اند می‌توان به «آموزش زبان کره‌ای»، «ساخت اسلایم»، «برنامه‌نویسی پایتون» و «نجوم» اشاره کرد که به ترتیب در فهرست پربیننده‌ترین محتواهای غیردرسی در صدر قرار گرفته‌اند. توسعه بسترهای آموزشی در فضای مجازی و متکی بر اینترنت به همان اندازه که فصل تازه‌ای را پیش روی محصلان و معلمان قرار داده است، داده‌های قابل مطالعه‌ای را هم در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد تا از مسیرهای سهل‌تر تصویری واضح‌تر از شرایط حاکم بر سرفصل‌های آموزشی و ارتباط دانش‌آموزان با آن‌ها به دست آورند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

نظرسنجی

فیلم و سریال‌‌ها را از چه طریقی دنبال می‌کنید؟

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب