دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۷
نظرات: ۰
۰
-
ساحل خواران در مازندران مشغول کارند

سودجویان و منفعت طلبان و سوداگران هر روز و به بهانه‌های مختلف، گاهی ساحل را می‌بلعند و گاهی هم در اعماق جنگل، برج‌های سربه فلک کشیده می‌سازند.

اطلاعات نوشت: دست‌اندازی به طبیعت و منابع ملی و طبیعی در استان‌های شمالی به ویژه در مازندران، رفته رفته تبدیل به یک بحران اجتماعی شده است و این پدیده خزنده که هر روز دامنه آن گسترده‌تر می شود، بخشی ازساحل و جنگل و کوه و دریا را می بلعد و در صورت ادامه این رویه بزودی چیزی از این منابع زیست محیطی باقی نخواهد ماند.

سودجویان و منفعت طلبان و سوداگران هر روز و به بهانه‌های مختلف، گاهی ساحل را می‌بلعند و گاهی هم در اعماق جنگل، برج‌های سربه فلک کشیده می‌سازند.

کمتر روستایی در شهرستان تنکابن دیده می‌شود که در آن شهرکی ایجاد نشده باشد، شهرک‌هایی که به بهای نابودی و تکه تکه کردن اراضی کشاورزی، زراعی و خارج از بافت روستا ایجاد شده است و بانیان آن با همدستی دهیاران قانون را به راحتی دور می‌زنند و اکنون هم ساحل را قرار است به چنگ خود دربیاورند.

پسروی آب دریای خزر طی سال‌های گذشته برای بسیاری از دستگاه‌ها و جوامع محلی در مناطق شمالی ایران دارای تبعات و ضررهایی بوده است از جمله آن که به دلیل عقب نشینی دریا، فعالیت‌های شیلاتی و بنادر دچار مشکلاتی شده است و بیم و خطر تعطیلی آن وجود دارد. این وضع درحالی است که برخی سودجویان و ویلانشینان حریم ساحل این موقعیت را موهبتی برای خود قلمداد و اقدام به تصرف و فنس کشی حریم قانونی ساحل می کنند.

در شهرستان تنکابن و برخی مناطق شاهد دست اندازی برخی افراد سودجو به مناطق مختلف ساحلی هستیم و تاکنون پرونده‌هایی در این زمینه تشکیل شده است.

هشدار درباره شرایط غرب مازندران

یک فعال محیط زیست هم خطر پدیده خزنده ساحل خواری را در کنار جنگل خواری و کوه خواری و عناوینی از این دست را برای غرب مازندران بسیار جدی و نگران کننده توصیف کرد.

علی احمدی اظهار داشت: مهاجرت غیربومیان و توجه آنها به اراضی غرب مازندران به ویژه تنکابن، سیاست‌های ناقص دولت در حفاظت از اراضی کشاورزی و باغی، گرانی نهاده‌های کشاورزی و مقرون به صرفه نبودن تولید محصول برای کشاورزان و باغداران و همچنین کمبود نیروی انسانی در ادارات متولی مانند منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و … از مهمترین علل بروز این پدیده‌ی خزنده خطرناک هستند.

این کارشناس محیط زیست و فعال اجتماعی نمونه بارز این دست اندازی ها را در الیمالات نور، منطقه حفاظت شده سد میجران رامسر، ارتفاعات روستای پلطان تنکابن  قلعه تاریخی مارکوه رامسر اعلام کرد و ادامه داد: این ها فقط مشتی نمونه خروار بوده و وقت آن رسیده است تا دولتمردان و قوه قضائیه با جدیت به این پدیده ورود کنند.

یاسر منتظری رئیس اداره منابع طبیعی تنکابن هم با تأیید خبر ساحل خواری، اظهار داشت: 2 مورد از ساحل خواری در 2 نقطه ساحل تنکابن به این اداره گزارش که برای هر 2 مورد پرونده قضایی تشکیل شد و بزودی جلسه رسیدگی به آن‌ها برگزار می‌شود.

وی خواستار مشارکت مردم در اطلاع رسانی جنگل خواری و ساحل خواری به این اداره شد و افزود: منابع ملی و جنگل‌های هیرکانی ما دارای ارزش بی مثالی بوده و ما تمامی تلاشمان بر حفظ و نگهداری درست منابع طبیعی و ملی است.

مازندران ۴۸۷کیلومتر نوار ساحلی دارد که بیش از ۹۸درصد آن آزاد شده و فقط ۵۲کیلومتر از طول نوار ساحلی استان آزادسازی نشده است.
 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب