شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۳
نظرات: ۲
۰
-
همه کشورها حسرت این سرمایه ایرانی را می‌خورند

آیین های پاسداشت حافظ شیرازی همزمان با سالروز بزرگداشت این شاعر بزرگ ایران زمین در حافظیه و همچنین استان های همدان، مرکزی و اصفهان برگزار شد.

اطلاعات نوشت: شهرهای مختلف کشورمان نظیر شیراز،اصفهان،اراک و همدان طی 2 روز گذشته شاهد برگزاری آیین هایی در پاسداشت لسان الغیب بوده اند.

برگزاری مراسم ویژه در حافظیه

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حافظ را بزرگترین سرمایه فرهنگی ایران در دنیای پرتلاطم امروز دانست و تأکید کرد: در جهان پرتلاطم امروز بیش از هر زمان دیگری، بشریت برای رسیدن به قله صلح باید با ادبیات تساهل و تسامح حافظ آشنا شود.

سیدرضا صالحی امیری در مراسم یادروز حافظ که در جوار آرامگاه حافظ برگزار شد، ادامه داد: باید با صدای بلند بگوییم و بر بلندای تاریخ بنویسیم که ما حافظ داریم.حافظ سرمایه بزرگی است که دیگران به آن حسرت می‌خورند و این شاعر بزرگ، هویت دینی و ملی ماست و بدون او تمدن ایران، ابتر خواهد ماند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حافظ را مخزن اخلاق و اخلاص دانست و گفت: بدون شک حافظ نیاز امروز نسل ما و ضرورت فردای این سرزمین است.

وی با تأکید بر این که حافظ بزرگترین سرمایه فرهنگی ما در دنیای پرتلاطم امروز است، افزود: در دنیای امروز عناصر مادی سرمایه فربه شده‌اند و همه از نفت، موشک، فولاد و معدن سخن می‌گویند ولی باید برای دمیدن روح در این جامعه به حافظ متوسل شویم.

صالحی امیری با بیان این که جامعه ایران به دمیدن روحی نیاز دارد که منشأ آن حافظ و سعدی است، افزود: جامعه بی روح، کالبدی سرد بیش نیست و اگر امروز با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم و تخریب، انگ‌زنی، شایعه و انتقام‌جویی رواج می‌یابد و با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی در جامعه مواجه هستیم به دلیل آن است که از سرمایه‌های فرهنگی خود و در رأس آن از حافظ فاصله گرفتیم.

وی با بیان این که حافظ نماد صلح و دوستی است، افزود: در جهان پرتلاطم امروز بیش از هر زمان دیگری، بشریت برای رسیدن به قله صلح باید با ادبیات تساهل و تسامح حافظ آشنا شود و از این منظر همه ایرانیان بر خوان سفره این بزرگ مرد تاریخ نشسته‌اند و ما بدون تاریخ، جسمی سرد و بی روح خواهیم بود و این شخصیت بزرگ تاریخ‌ساز فرهنگ ماست.

صالحی امیری از تمامی اندیشمندان سراسر ایران و استان فارس قدردانی کرد و شیراز را فراتر از یک جغرافیا دانست.

دستیار اجتماعی رئیس جمهوری هم گفت: حافظ شاعر زندگی است و متن گفتمانی ۵۰سال قبل و حتی «نسل زد» امروز با اشعار او احساس نزدیکی دارد.

علی ربیعی با بیان این که حافظ بین شعر و زندگی توده‌ها رفت و آمد کرده و این رمز جاودانگی اوست، افزود: شعر او بین مردم و ساخت قدرت در رفت و آمد است . شعرهای حافظ در لایه‌های عمیق زندگی مردم حرکت کرده و به همین دلیل ماندگار شده است.

دستیار اجتماعی رئیس جمهوری گفت: هیچ جامعه‌ای بدون فرهنگ پویا کامیاب نمی‌شود و توسعه نخواهد یافت؛ من متاسفم که می‌خواهند ایران را با جدا کردن جامعه از سرمایه‌های فرهنگی اش «از جا کنده» کنند. ایران بدون مولانا، سعدی، حافظ و شهریار از جا کنده و به یغما دادن طیفی از فرهنگ کشور خودزنی است.

در ادامه آیین بزرگداشت حافظ در شیراز از نشان‌واره(لوگو) و هویت برند حافظیه به دست وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و استاندار فارس رونمایی و حافظیه گلباران شد.

میزبانی اراک از آیین بزرگداشت حضرت حافظ

همچنین آیین بزرگداشت حافظ در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این آیین ضمن گرامیداشت روز حافظ گفت: شناخت و معرفی مفاخر موجب تقویت ارزش های اجتماعی می شود، این در حالیست که عدم توجه به مفاخر و بزرگان فرهنگی می تواند موجبات تضعیف هویت فرهنگی و تضعیف نظام های ارزشی را فراهم کند.

حسین محمودی فر  تاکید کرد:عدم توجه به معرفی مفاخر فرهنگی سبب می شود ارزش های جدید و فرهنگ های بیگانه جای آنها را بگیرد و در مواجهه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم با شکست مواجه شویم تا آنجا که اسطوره های بیگانه برای نسل جوان الگو شوند.

وی با بیان این که حقیقتا هیچ شاعر و شخصیتی همانند حافظ، در این سطح اثر گذاری و نفوذ فرهنگی نداشته و تاکنون هیچ شاعری به جایگاه حافظ دست نیافته است، افزود:به جرات می توان گفت که هیچ کتاب آرامش بخشی به جز حافظ بعد از قرآن کریم موفق به کسب جایگاه این چنینی نشده است.

 بزرگداشت حافظ در همدان

همچنین به مناسبت بیستم مهرماه روز حافظ، بزرگداشت این شاعر بزرگ با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاعران و فرهنگ دوستان در همدان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این آیین با بیان این که حافظ شخصیتی است که بعد از گذشت صدها سال همچنان از می خم او علاقه مندان ، دلباختگان و اهل عرفان و معرفت بهره‌مند می‌شوند،ادامه داد: بهره‌مندی از چنین شخصیتی که در سراسر کشورمان از او به نیکی یاد می‌شود، بسی ارزشمند است که همچنان بر مشتاقان او روز به روز افزوده می‌شود.

مسعود ویژه افزود: انجمن حافظ‌ خوانی گاهنامه‌ای را منتشر کرده و مطالبی را از حافظ‌ شناسان منتشر می‌کند که بسیار ارزشمند است و هر کسی به نوعی ارادت خود را به این عارف بزرگ نشان می‌دهد.

اجرای نقالی، تجلیل از اعضای انجمن حافظ‌ خوانی همدان و همچنین تفال به اشعار حافظ با نیت همه حضار که توسط یکی از اعضای انجمن ادبی حافظ قرائت شد پایان بخش این برنامه بود.
 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب