شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
نظرات: ۰
۰
-
جنگ در غزه و اوکراین اقتصاد دنیا را قفل کرده است

اسرائیل با تنگناهای جدی مواجه شده و سقوط ۳۵ درصدی اقتصادی را در حال تجربه کردن است؛ بندر ایلات در جنوب اسرائیل و در کناره دریای سرخ با کاهش ۴۵ درصدی در بارگیری روبرو شده است.

گزارش‌های رسمی که در عرصه بین الملی منتشر می‌شود نشانگر این است که میزان فعالیت اقتصادی جهانی همچنان پایین‌تر از حد استاندارد است. در واقع فضای جنگی جهان موجب شده است، همگرایی درآمد تضعیف شود و آسیب‌پذیری اقتصادها در برابر شوک‌های خارجی روند افزایشی پیدا کند. این شرایط به طور آشکار دلیلی جز این ندارد که نظام بین الملل در سال ۲۰۲۴ درگیر جنگ فرسایشی روسیه و اوکراین و نزاع نظامی جدی حماس و اسرائیل که این روزها با شدت و حدت زیادی در جریانند، است. گویی دنیا نمی‌تواند گرهِ موجود در خاورمیانه و اروپا را باز کند. در واقع موضوع چیزی جز این نیست که قانونی نانوشته در اقتصاد «امنیت» را الزامی اصلی برای تحقق رشد اقتصادی می‌داند و اصلی‌ترین دلیل رکود فعلی دنیا هم چیزی جز درگیری‌های فعلی نمی‌تواند باشد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» دراین باره اظهار داشت: بر اساس نظریه‌های ناظر بر نظام اقتصادی، وقتی جامعه دچار بحران می‌شود، بحران عدم امنیت خودنمایی می‌کند و همچنین عدم امنیت رشد اقتصادی را متوقف می‌کند. در واقع ذات اقتصاد جستگوگر امنیت است و جایی که امنیت نداشته باشد، اقتصاد رشد نمی‌کند. به این دلیل است که دنیا فشار اقتصادی را تجربه می‌کند. یعنی همانطور که مشاهده شد، جنگ اوکراین اتحادیه اروپا را به شدت تحت تاثیر قرار داد و باعث شد این منطقه مهم دنیا ۳ درصد کاهش رشد اقتصادی و ۹ درصد کاهش اشتغال داشته باشد.

تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه گفت: همچنین مساله حوثی‌ها هم مبادلات تجاری را مشکل دار کرده است، به طوریکه تجارت ۲۰ درصدی از دریای سرخ متوقف شده است که این باعث شده مراودات چین و هند را اروپایی‌ها را ۳۰ درصد کم کند. همچنین تحت تاثیر این شرایط هزینه‌های حمل و نقل بیمه بالا رفته است. همه این‌ها باعث شده جامعه بین الملل با یک رکود جدی اقتصادی مواجه شود.

او افزود: در واقع بحرانی که در خاورمیانه جاری است، یک سستی در تجارت جهانی ایجاد کرده است و در صورت ماندگای نزاع در غزه و اوکراین دنیا به استقبال مانع‌های اقتصادی شدیدتری خواهد رفت. همچنین اسرائیل هم با تنگناهای جدی مواجه شده است و سقوط ۳۵ درصدی اقتصادی را در حال تجربه کردن است. به هرحال بندر ایلات در جنوب اسرائیل و در کناره دریای سرخ با کاهش ۴۵ درصدی در بارگیری روبرو شده است.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اجلاس سالانه سران در مقر سازمان ملل فرصت خوبی بود تا کشورها به یک همصدایی برسند و شرایط را برای کاهش جنگ افروزی مهیا کنند. چرا که اقتصاد تهدیدهایی جدی پیش روی خود می‌بیند قرار نیست، جنگ خواهی چند دولت، کلِ جهان را با بحران مالی مواجه کند. البته این نکته ملموس است که روسیه و اسرائیل تک نوازی را بدون تبعات منفی اش دنبال می‌کنند و نمی‌خواهند در راستای بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی نظام بین الملل نقش آفرینی کنند. در واقع جنگ غزه و اوکراین اقتصاد دنیا را قفل کرده است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب