شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۰
نظرات: ۱
۰
-
دولت‌ها اصلاح الگوی مصرف انرژی را جدی نمی‌گیرند

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، ناترازی برق و گاز در سال های اخیر را حاصل اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها دانست.

فریدون اسعدی دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» در واکنش به مباحث مطرح شده درباره ناترازی برق و گاز گفت: ناترازی گاز مشکلی است که پیش بینی شده بود و در گذشته هم دچارش شده بودیم. در واقع در بحث عرضه انرژی سرمایه گذاری استانداردی صورت نگرفته است. همچنین هدفمندی به لحاظ توزیع منابعی که حاصل می‌شود، به شکل مستقیم و البته نادرستی بین مردم توزیع می‌شود. در نتیجهِ چنین روندی عملا از همان ابتدا اعداد و ارقامی که از محل درآمد حاصل از اجرای هدفمندی و توزیع آن بین مردم و عدد و ارقام غیرواقعی‌ای که تخصیص داده شد، باعث شده است که شرکت‌های توزیع کننده انرژی زمین گیر شوند که البته این پیام از سال‌ها قبل ارسال شد، اما متاسفانه گوش شنوایی نبود.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: قانون اصلاح مصرف انرژی اگرچه از سال ۱۳۸۹ تصویب شده است اما بعضی از آیین نامه‌ها به موقع تدوین نشد یا دولت‌هایی که از سال ۱۳۸۸ به بعد روی کار آمدند، موضوع اصلاح الگوی مصرف انرژی را خیلی جدی نگرفتند، عملا ناترازی بسیار جدی‌ای اتفاق افتاد. در کنار این موضوع سیاست‌های ناکارآمد مرتبط به اجرای گاز رسانی و همزمان برخورداری از گاز، برق و شکل‌های دیگر انرژی در کشور باعث شد، ناترازی تقویت شود تا امروز به یک شکلی در قالب قطع گاز پتروشیمی ها، پالایشگاه‌ها و دیگر مراکز خود را نشان می‌دهد.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: اجرای نادرست قانون بسیار مترقی هدفمندی یارانه‌ها کشور را به مصیبتی گرفتار کرد که تاکنون از آن خلاصی حاصل نشده است. مثلا سال گذشته ۲۰۰ ملیون متر مکعب ناترازی گاز داشتیم که این آمار امسال به ۲۵۰ تا ۳۰۰ ملیون متر مکعب رسیده است. در واقع با توجه به اینکه موضوع مهم بهینه سازی به درستی اجرا نمی‌شود، عملا شکاف بین عرضه و تقاضا را بیشتر می‌کند تا کشور به استقبال خسران انرژی برود که محصول بی تدبیری در مدیریت حاکم بر انرژی است.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب