سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
نظرات: ۱
۰
-
خالص‌سازی در دانشگاه‌ها ضربه هولناکی به جامعه می‌زند

استاد دانشگاه تهران گفت که اخراج اساتید دانشگاه ها به بهانه عقیدتی و یک دست سازی ایدئولوژیک یک اشتباه خطرناک بوده است.

ناصر فکوهی، عضو انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی و ایران‌شناسی در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» با اشاره به دستور پزشکیان به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای رسیدگی به وضعیت پرونده اساتید اخراجی، اظهار داشت: در جهان بحرانی امروز، نهادها و به ویژه نهادهای آموزشی و دانشگاه‌ها، نهادهای رسانه‌ای و نهادهای مدنی برای بیان پیشنهادهای مردم، مهم‌ترین نقش را در تربیت، رشد و انسجام پهنه‌های سیاسی و اجتماعی و تداوم مثبت جوامع انسانی دارند. در واقع اینکه دولت‌ها تصور کنند با «یکدست‌سازی ایدئولوژیک» یا «عقیدتی»، یا با خاموش کردن صداهای انتقادی و برعکس با میدان دادن به کنشگران سودجو و فرصت طلب، راه به جایی - اعم از منافع شخصی‌ و منافع جمعی - خواهند برد، بزرگترین اشتباه بوده و توهمی خطرناک است.

این استاد گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه گفت: اخراج اساتید دانشگاه با هر بهانه‌ای که صورت بگیرد، ضربات هولناکی به جامعه ما زده و می زند. نتیجه‌ این رفتار قرار گرفتن تعداد زیادی از افراد فرصت‌طلب در جایگاه‌های مسئولیت و تصمیم‌گیری و رسیدن به وضعیتی است که امروز شاهد آن هستیم و جامعه را از توسعه عقب انداخته است.

به گفته وی، شرایطی که به دلیل تحریم‌ها و برخی موارد داخلی رقم خورده، سودی جز فرصت‌طلبی افرادی که هیچ دغدغه‌ای نسبت به نظام یا آینده ایران ندارند و تنها به فکر انباشتن جیب‌های خود هستند، ندارد. 

این عضو انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی و ایران‌شناسی با اشاره به روند مثبتی که اکنون در کشور شکل گرفته، تصریح کرد: در ایران موقعیت داخلی و خارجی ایجاب می‌کند اقدامات بسیار جدی‌تر از بررسی چند پرونده و اظهار نظر و کارهای پراکنده در اینجا و آنجا انجام داد. این کار، نیاز به شهامت و اراده قدرتمند سیاسی بالایی دارد. زیرا در غیر این صورت در کوتاه یا میان مدت، طبقه متوسط شهری که پایه و اساس ثبات و پایداری هر جامعه‌ای در جهان است، زیر فشار فقر اقتصادی و اجتماعی به کلی تخریب شده و آخرین امیدها به تحول مثبت جامعه در آینده از میان رفته و در نهایت یک رادیکالیزاسیون عمومی در آن به وجود می‌آید که خود را در قالب یک آنومی ویرانگر و غیر قابل کنترل بر کشور تحمیل خواهد کرد.

فکوهی تاکید کرد که بی توجهی به دانشجو، استاد دانشگاه و نهاد دانشگاه با هیچ متر و معیاری همخوانی ندارد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 / 400
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب