سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۶
نظرات: ۰
۰
-
این هنر بی بدیل زنجانی‌ها را نجات دهید

فعالان صنایع دستی استان زنجان در رشته مسگری از سال‌ها گذشته با مشکلات متعددی مانند بیمه و مالیات دست به گریبان هستند و با رفع برخی مسائل در این بخش‌ها از طریق قوانین بالادستی، انتظار تسهیل گری بیشتری در استان دارند.

اطلاعات نوشت: صنایع دستی زنجان در کنار دیگر جاذبه های تاریخی و طبیعی این استان، تجلی مهارت، ذوق و اندیشه هنرمندان و صنعتگرانی است که از گذشته های دور با آفرینش‌های خود روح و هویت فرهنگی این دیار را در آثار خود به نمایش گذاشته اند. از آنجا که بیشترین بخش تولید صنایع دستی زنجان در رشته‌هایی مانند مسگری، چاقوسازی و ملیله دوزی است، این استان رتبه نخست تولید صنایع دستی فلزی را در کشور دارد.

اکنون حجم قابل توجهی از تولیدات صنایع دستی در زنجان را ظروف مسی تشکیل می‌دهد. در این دیار از گذشته بسیار دور، هنرمندان به تولید انواع ظروف مسی ساده مصرفی، تزئینی، نقش دار و قلم خورده در انواع و اقسام آن می‌پرداخته‌اند، که همه این تولیدات به وسیله دست و با ابزارهای ساده انجام می شد و از نظر کیفیت هم نمونه‌های بسیار زیبایی از گذشته موجود است.

تولیدات مس و ظروف مسی در زنجان از جایگاه بسیار بالایی برخوردار بوده و به جرات می توان گفت زنجان مرکز مسگری سنتی کشور است.

اکنون 5000 نفر به طور مستقیم و 3000 نفر به طور غیرمستقیم در مسگری زنجان فعالیت می کنند و به طور میانگین روزانه ۱۵تن ظروف مسی در زنجان تولید و گردش مالی این صنعت ماهانه 4390 میلیارد ریال برآورد می شود.

رئیس اتحادیه مسگران زنجان به ایرنا می‌گوید: یکی از مسائل و مشکلات پیش روی فعالان صنف مسگران، مالیات بود، چراکه فرآورده های این رشته در موارد متعددی جزو صنایع دستی محسوب نمی شد و در موضوع عملکرد واحدها و محصولات آنها سلیقه‌ای عمل می شد ولی با پیگیری ها انجام شده ، مشکل سلیقه ای عمل کردن در تعریف سنتی یا صنعتی بودن صنایع دستی مسی رفع شده است.

محسن سلیمی می‌افزاید: با پیگیری های انجام شده، در رشته های مختلف دیگر مثل دوات گری سنتی، خم کاری فلزات، ‌مس چکشی، ‌قلم زنی، نقره کوبی و فیرزوه کوبی مساله ارزش افزوده هم حل شده است.
وی یکی از مشکلات کنونی هنرمندان این صنف را بیمه صنایع دستی می‌داند و می‌گوید: طبق مصوبه هیات وزیران هر کارگاه زیر 5 نفر می‌توانند برای پوشش بیمه‌ای 5 نفر از کمک دولتی استفاده کنند و این موضوع به نوعی یک قانون است اما در این زمینه حمایت لازم از سوی تامین اجتماعی انجام نمی‌شود هر چند در این باره نامه نگاری ها و پیگیرها انجام می‌شود. 

اکنون از مجموع ۱۵هزار فعال صنایع دستی در استان فقط ۹۵۸نفر بیمه صنایع دستی دارند که یک هشتم بیمه شدگان را شامل می شود.

سلیمی با بیان این که در سال ۱۳۹۸، ‌سهمیه استان در بیمه فعالان صنایع دستی ۲۹۰نفر بود، می‌افزاید: امسال سهمیه استان زنجان در بیمه فعالان صنایع دستی به ۴۵۷نفر افزایش یافته است که ۱۲۱نفر یعنی یک چهارم آن به فعالان مسگری اختصاص دارد ولی برای توسعه صنایع دستی مسی در استان این روند صعودی باید شتاب بیشتری به خود بگیرد.

وی به موضوع قیمت بالای مواد اولیه اشاره می‌کند و ادامه می دهد: این مساله تمامی صنوف را درگیر کرده است و صنف صنایع دستی هم از این قضیه مستثنی نیست چون ۸۰درصد گردش مالی این رشته به مواد اولیه مس و دستمزدها اختصاص دارد و فقط ۲۰درصد سود برای صنعتگر دارد که در برخی مواقع سازمان امور مالیاتی کل گردش مالی رخ داده را به عنوان درآمد برای پرداخت مالیات محاسبه می کند.
رئیس اتحادیه مسگران زنجان تأکید می‌کند: با پیگیری‌های متعدد معافیت مالیاتی کارگاه های صنایع دستی استان طبق ماده ۱۴۲در سال گذشته و امسال اجرا شده است و  اداره امور مالیاتی استان، انعطاف پذیری لازم را نسبت به صنایع دستی دارد به طوری که با پیگیری های انجام شده ، امسال بیشتر کارگاه های صنایع این رشته از مالیات معاف شده‌اند.

سلیمی با بیان این که این رشته از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده صنایع دستی هم معاف است، می‌افزاید: کم کاری  هایی که در سال های گذشته شده است، اسم صنعت مسگری از لیست وزارت میراث فرهنگی و سازمان امور مالیاتی حذف شده بود که با پیگیری‌ها و برگزاری جلسات این مشکل حل شده است و اکنون منتظر ابلاغ آن هستیم.

ضرورت رفع موانع در حوزه صادرات صنایع دستی

همچنین مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر ضرورت رفع موانع در حوزه صادرات صنایع دستی تأکید می‌کند و می‌گوید: بدون صادرات، امکان رشد و توسعه واحدهای تولیدی این حوزه وجود ندارد وپیگیری‌های مربوط به رونق تولید در حوزه صنایع دستی فلزی به طور ویژه انجام می‌شود چرا که این محصولات نشان و هویت زنجان است.

وی با بیان این که عمده مشکل صنعت مس شامل مسائل مالیات، بیمه کارگران، مشکلات مربوط به صادرات و دریافت تسهیلات است، ادامه می دهد: درباره مالیات جلسات متعددی با مسئولان برگزار و یکسری مشکلات استانی تا حدودی حل شده است.

طاهری به موضوع معافیت صنایع دستی از مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: با این وجود در جداول این محصولات، صنایع دستی مس آورده نشده بود که با پیگیری  های انجام شده از طریق وزارتخانه های اقتصاد و میراث فرهنگی، اردیبهشت ماه امسال محصولات صنایع دستی مسی هم در این جدول اضافه شد.
 

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب