دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۷
نظرات: ۰
۰
-
هرمز اولین جزیره سبز ایران می‌شود

یک شرکت استارتاپی طرحی را برای تبدیل جزیره هرمز به عنوان اولین جزیره سبز و بدون پسماند ایران در دست اجرا دارد.

خبرنگار اطلاعات از بندرعباس نوشت:هُرمُز جزیره‌ای ایرانی در خلیج فارس و در ۸ کیلومتری بندرعباس است. این جزیره بیضی‌شکل در مجاورت تنگه هرمز قرار گرفته و از مقصدهای گردشگری جنوب ایران است.

خاک هرمز از چندین رنگ تشکیل شده است که به رنگین کمان خلیج فارس شهرت دارد، اما رنگ سرخ در همه قسمت‌های جزیره هرمز به چشم می‌خورد و به نمادی از جزیره هرمز تبدیل شده‌ است.
جمعیت  این جزیره ۶ هزار نفر است ودرامد ساکنان این جزیره از گردشگری تامین می شود .

در برخی از فصل های سال که آب وهوای مناسب است روزانه ۲ برابر جمعیت جزیره هرمز گردشگر وارد جزیره می شود. با ورود این میزان گردشگر روزانه ۸ تن زباله در این جزیره تولید می شود که  دپو می شود. برخی از آنها سوزانده  وبرخی نیز در جزیره رها می شود.

در پی سوزاندن زباله های رها شده در کوههای این جزیره خاکهای  رنگی  این کوهها نیز سوخته وبه رنگ خاکستر تبدیل می شود.

هرمز اولین جزیره سبز ایران می‌شود

هرمز اولین جزیره سبز ایران می‌شود

برخی از پسماندها مثل شیشه های نوشیدنی نیز به صورت گسترده در طبیعت بکر این جزیره رها شده و چهره بدی به این  جزیره زیبا تحمیل کرده است.

دپوی این زباله ها آسیب های زیادی به این  طبیعت  زیبا می‌زند و در دراز مدت ۸۵ درصد کوههای رنگی جزیره به زباله دان فعالیت های انسانی تبدیل می شود.

مدیر کل محیط زیست هرمزگان در این ارتباط گفت :از آنجایی که هرمز نگین گردشگری کشور به شمار می‌رود اگر راهی برای جلوگیری از رها سازی و خروج این زباله ها پیدا نشود در آینده این نعمت خدادادی را باید با بدترین شکل به نسل آینده منتقل کنیم.

وی  با استقبال از شرکت های دانش بنیان و ایده پرداز برای اجرای ایده های نوین  در راستای جمع آوری، تفکیک وتبدیل پسماند به محصولات ارزش افزوده گفت:باید ایده ها به پروژه وطرح تبدیل واجرا شود تا بتوانیم از این ظرفیت ها   به شیوه های بازیافت پسماند دست پیدا کنیم.

عامری مدیر عامل یک شرکت استارتاپی نیز  با اعلام این که جزیره هرمز به اولین جزیره سبز ایران تبدیل می شود، گفت که شرکت متبوع وی با الگو  برداری از یک جزیره در یونان، جزیره هرمز را به اولین جزیره سبز و بدون پسماندایران تبدیل خواهد کرد.

وی با بیان این که در جزیره ۵ سایت دپو زباله  وجود دارد  که حدود ۹۰ درصد زباله ها رها شده است.
حبیب بهادری فرماندار شهرستان بندرعباس نیز در نشست معرفی اولین جزیره سبز ایران با همت این شرکت استارتاپی گفت:تا زمانی که تکلیف ما با محیط زیست حل نشود، توسعه پایدار شکل نمی‌گیرد؛ البته این موضوعی است که شاید در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار نگیرد.

فرماندار شهرستان بندرعباس اعلام  کرد: برای فاضلاب بندرعباس تاکنون ۳۲ همت از محل مسئولیت‌های اجتماعی هزینه شده و این نشان دهنده جایگاه بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌ها است،.
وی ادامه داد:البته برای محقق شدن این امر باید نقاط مشترک تعریف شود تا صنایع برای مسئولیت اجتماعی ترغیب شود.

بهادری با اشاره به ایده استارتاپی مطرح شده در راستای حل مشکلات جزیره هرمز با کمک مردم و دستگاه‌ها گفت: البته نقدهایی هم به این ایده وارد بود که امیدواریم اصلاح شود، ما هم در کارگروه پسماند بندرعباس آماده هستیم که  این موضوع مطرح شود تا اکوسیستم را در هرمز تعریف کنیم.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب