چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۸
نظرات: ۰
۰
-
اجازه کار به پری صابری در دانشگاه و تئاتر ندادند +عکس

یکی از فرازهای مهم زندگی کاری پری صابری، فعالیت او به عنوان مدیر امور فوق برنامه دانشگاه تهران بود. او که نقش برجسته‌ای در تئاتر ایران داشت، عضویت در هیات مدیره تئاتر شهر را در سال ۱۳۵۷ از فرح پهلوی دریافت کرد. با این حال فعالیت‌های او در دانشگاه تهران به واسطه نمایش‌هایی که روی صحنه می‌برد همواره تحت نظر ساواک بود تا جایی که در برخی از اسناد، گزارشگر ساواک اجرای نمایشنامه‌های صابری را به مصلحت نمی‌دانست.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: پری صابری (زاده ۱ فروردین ۱۳۱۱ در کرمان) کارگردان تئاتر، نمایشنامه نویس و رمان نویس است. صابری پس از پایان دبیرستان برای ادامه تحصیل در رشته سینما و تئاتر به پاریس رفت. در دوران دانشجویی فیلم کوتاهی درباره یکی از رباعیات خیام ساخت که به عنوان بهترین فیلم دانشجویی سال ۱۹۵۴ فرانسه انتخاب شد. پس از آن در سال ۱۳۳۳-۱۳۳۶ در مدرسه تانیا بالاشووا در رشته تئاتر تحصیل کرد و پس از مدتی تحصیل در اسپانیا در سال ۱۳۴۴ به ایران بازگشت. پری صابری در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ در تهران درگذشت.

صابری پس از بازگشت به ایران گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد کرد. همچنین در سال ۵۷-۱۳۴۷ مدیر امور فوق برنامه دانشگاه تهران بود و تالار مولوی تهران را تأسیس کرد. نمایشنامه کرگدن یونسکو را دو بار (پس از ترجمه جلال آل احمد) به فارسی ترجمه کرد. سپس این نمایشنامه توسط احمد سهم مسک با نام «کرگدن» ترجمه و منتشر شد. وی پس از انقلاب از ایران خارج شد. در این سال‌ها نمایشنامه «مرد از کجا، عشق از کجا» را درباره زندگی فروغ فرخزاد نوشت و در سال ۱۳۶۰ در لس آنجلس اجرا کرد که بسیار موفق بود. سپس آن را به زبان انگلیسی در جشنواره هنری بازی های المپیک اجرا کرد که همچنان با استقبال خوبی روبرو شد. سپس تصمیم گرفت به ایران بازگردد.

پس از بازگشت به ایران فعالیت هنری خود را از سر گرفت و نمایش های «من به باغ عرفان» را درباره زندگی سهراب سپهری و «هفت شهر عشق» با الهام از عطار نیشابوری روی صحنه برد. در پی این موفقیت‌ها، آثار دیگری را نوشت و کارگردانی کرد که به گفته خودش نمایش «پرواز شمس» درباره مولوی یکی از بهترین آثار اوست. «خورشید پرنده» و «افسانه سیاوش» دو نمایشی هستند که پری صابری در تالار یونسکو پاریس روی صحنه برد. صابری در سال ۲۰۰۴ نشان لژیون افتخار فرانسه را دریافت کرد. به بهانه درگذشت این هنرمند فقید در ادامه به اسنادی از او که در گنجینه مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود است اشاره می‌شود.

اجازه کار به پری صابری در دانشگاه ندادند و نگذاشتند تئاتر هم کار کند +عکس

جناب آقای هوشنگ نهاوندی

رئیس دفتر مخصوص علیا حضرت شهبانوی ایران

اسامی هیأت مدیره تأتر شهر بشرح زیر میباشد خواهشمند است مراتب را بشرفعرض مبارک علیا حضرت شهبانوی ایران رسانیده تا اوامر معظم‌لها در مورد صدور دستخط امر به ابلاغ گردد. س

خانم ناهید مهدوی عضو هیأت مدیره و مدیرعامل

خانم پری صابری عشو هیأت مدیره

آقای بیژن صفاری عضو هیأت مدیره

آقای تورج فرازمند عضو هیأت مدیره

آقای علیرضا جعفری عضو هیأت مدیره

عبدالمجید مجیدی دبیرکل بنیاد شهبانو فرح

اجازه کار به پری صابری در دانشگاه ندادند و نگذاشتند تئاتر هم کار کند +عکس

فرح پهلوی

بنا باستدعای هیأت امنای بنیاد شهبانو فرح بموجب این دستخط بانو پری صابری را به عضویت هیأت مدیره تأتر شهر منصوب و مقرر می‌داریم که در انجام وظایف محوله اقدام نماید. بتاریخ ششم اردیبهشت ماه 2537 شاهنشاهی. فرح پهلوی

اجازه کار به پری صابری در دانشگاه ندادند و نگذاشتند تئاتر هم کار کند +عکس

نمایشنامه‌هائی که بوسیله دانشجویان دانشگاه تهران اجرا میشود معمولا بدون کسب مجوز از وزارت فرهنگ و هنر و با نظارت خانم صابری سرپرست فعالیتهای فوق برنامه دانشگاه مزبور (دارای سوابقی بوده و بدانشگاه اعلام گردیده اشتغال بکار وی در اموری که بدانشجویان ارتباط دارد بمصلحت نمیباشد) بروی صحنه میآید.

محتوای این نمایشنامه‌ها بعضا رنگ سیاسی داشته و دارای مفاهیم انتقادی و تحریک‌آمیز است بطوریکه گاه تماشاچیان را بشدت تحت تاثیر قرار میدهد.

باتوجه بموارد بالا اصلح است کلیه نمایشنامه‌ها طبق مقررات موجود به تصویب وزارت فرهنگ و هنر رسیده و مسئولین دانشگاه در اجرای آن نظارت کامل داشته باشند.

ارزیابی: خبر صحت دارد.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب