یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
نظرات: ۱
۰
-
ناترازی برق ناشی از کمبود درآمد ملی است

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس یکی از علل ناترازی برق در کشور را کاهش و کمبود درآمد ملی دانست.

مرتضی عزتی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» با اشاره به قطعی مکرر برق که این روزها به کرات مشاهده می‌شود، اظهار داشت: وقتی درآمد کشور کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن اقتصاد به هم می‌ریزد، سیستم تصمیم گیری نمی‌تواند نیازها را برطرف کند. در واقع برای تامین هر کالایی کشور به درآمد احتیاج دارد. مثل یک خانواده که وقتی حقوقش با شروع سال بیشتر نشود، با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

به گفته وی، ایران در ۱۶ سال گذشته به دلائل زیادی رشد اقتصادی معناداری نداشته است که در چنین شرایطی نمی‌توانیم، نیروگاه بسازیم، نمی‌توانیم آب لازم را تامین کنیم، نمی‌توانیم امکانات بهداشتی، رفاهی و ... فراهم کنیم.

او افزود: ما ساعات پر مصرف نزدیک به ۸۰ مگاوات برق مصرف می‌کنیم. اما در ترکیه‌ای که نه نفت و گاز دارد و از هیچ امکانی بهره‌مند نیست، ۱۰ برابر ایران برق تولید می‌کند. چرا؟ چون وضعیت گسترش روند اقتصادی اش مثبت است؛ بنابراین توان بالای سرمایه گذاری دارند و می‌توانند در برق، آب و گاز سرمایه گذاری کنند.

وی اظهار داشت: به جز کمبود درآمد، یکسری موانعی در داخل کشور هستند که سرمایه گذاری و در نتیجه پیشرفت را با تاخیر مواجه می کنند. یعنی دستگاه‌های مرتبط با انرژی- در وزرات نیرو و -در خارج از این وزارت خانه - بخش‌های سرمایه گذاری در سال های اخیر به گونه ای بوده که نتوانسته ایم نیروگاهی جدید تاسیس کنیم. این در حالی است که متاسفانه اعطای مجوز و تسهیلات جهت راه اندازی نیروگاه به کل قطع شده است که با وجود محدودیت‌های اقتصادی جای تاسف و تامل دارد.

عزتی تصریح کرد: این موانع موجب تشدید ناترازی‌ها در بخش‌های مختلف از جمله برق شده است و به همین دلیل در فصل گرم تابستان مردم با خاموشی مکرر روبرو شده اند.

وی با انتقاد از قطعی برق در بخش تولید و صنعتی برای جبران برق خانگی گفت: با اجرای این طرح ضررهای جبران ناپذیری رخ داده است. در این موارد باید شراغ شرکت ها و دستگاه های رفت که تاثیری در روند اقتصادی ندارند

عزتی یادآور شد: در کشور ما سیاست مصرف گرایانه رواج دارد که این با وجود رشد اقتصادی پایین هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد و البته جامعه تحمیل می‌کند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب