شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۸
نظرات: ۰
۰
-
کنسرت بزرگ حافظیه برگزار می‌شود

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ضمن تشریح روند مرمت و بازسازی حافظیه که به زودی انجام می شود، خبر از برگزاری کنسرت موسیقی در ایام بزرگداشت حافظ در حافظیه داد.

اطلاعات نوشت: سال‌هاست که از ساخت بنیاد حافظیه می گذرد و این بنای شکوهند نیاز به مرمت و حتی بازسازی دارد. در این‌باره دکتر محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اطلاعات گفت: ما در استان فارس طرح استانداردسازی را در تمامی اماکن تاریخی و باستانی در دست داریم که شامل مرمت آثار و ایجاد زیرساخت‌های پیرامونی و دسترسی و رفاهی اماکن پیرامونی، فضای سبز، تابلوهای راهنما، نور پردازی مجموعه‌ها است. این طرح‌ها و پروژه‌ها با حضور مهندسان مجرب و مرمت‌گران و هنرمندان مورد تأیید وزارت میراث انجام می‌شود.

دکتر ثابت اقلیدی درباره حافظیه گفت: مشخصا ما در حافظیه برندبوک این اثر را تولید کردیم که مشخص شده لوگوی مرکز چگونه خواهد بود و این هولوگرام‌ها برگرفته از آثاری که در این مرکز داریم تولید شده و تابلوهای راهنمای مجموعه در دست طراحی و تولید است. نورپردازی مجموعه انجام شده و تغییرات اساسی به زودی آغاز و تجهییزات صوتی نیز به زودی نصب می‌شود. اینها هنوز شروع نشده و بودجه آن تا حدودی تأمیین شده و بخشی از بودجه نیز توسط خیرین تأمین می‌شود. ساخت آب‌نماها و مرمت درب‌های چوبی هم آغاز می‌شود و ما تا پایان مهرماه شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. بودجه این مرمت را یک میلیارد و هشتصد میلیون برای پنجره‌ها و درب‌های چوبی و آب‌نماها در نظر گرفتیم. بخشی از مجموع هزینه‌ها را خیرین تأمین می‌کنند.

وی همچنین درباره مرمت مقبره حافظ گفت: کار مرمت مقبره با تعاملی که با فرمانداری شیراز داشتیم از محل اعتبارات شهرستان شیراز تأمین شده و آرامگاه و سقف مسی آن برای اولین بار مرمت می‌شود.

 وی درباره نگرانی اصحاب فرهنگ و دوستداران میراث فرهنگی و به‌ویژه حافظیه درباره مرمت آرمگاه نیز گفت: ما از مرمت‌کاران مورد تأیید وزارت میراث فرهنگی استفاده می‌کنیم و دوستداران حافظیه اصلا نگران نباشند و ما تضمین‌های لازم را می‌دهیم که به هیچ عنوان آسیبی وارد نشود. آسیبی به گنبد نخواهد رسید و خیال شما و مردم عزیز راحت باشد که با رعایت استاندارد و ضوابط خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از اتفاق مهم دیگری در استان فارس به‌ویژه در حافظیه و تخت جمشید صحبت کرد و گفت: اتفاق مهمی که داریم رقم می‌زنیم این است که مراکز مهم تاریخی به مرکز برگزاری رویدادهای فاخر فرهنگی تبدیل می‌شود. ما در هفته بزرگداشت حافظ در حافظیه شاهد برگزاری کنسرت بزرگی خواهیم بود. همچنین برگزاری کنسرت در تخت جمشید هم خواهیم داشت. ما کنسرت علیرضا قربانی را با همراهی بسیاری از دستگاه‌های مهم استان سرانجام در تخت جمشید برگزار کردیم و این روند را ادامه خواهیم داد. من از همین جا و از طریق رسانه اطلاعات هم از هنرمندان کشور دعوت می‌کنم که حضور به هم رسانند. تا کنون با سه هنرمند برجسته کشور رایزنی شده که تقاضای حضور در تخت جمشید و حافظیه را دادند.

وی با اشاره به این نکته که حافظیه در دل مردم جایگاه معنوی و قرآنی دارد، به زمان حلول سال نو در حافظیه هم اشاره کرد و گفت: تنها دو مرکز تاریخی و فرهنگی در کشور میزبان حلول سال نو بود که اولین آن حافظیه بود که بالغ بر سی هزار نفر هنگام تحویل سال آنجا حضور داشتند به طوری که اطراف آرامگاه و خیابان‌های حافظیه جمعیت زیادی بودند که توانستیم برنامه بسیار فاخری را اجرا کنیم و البته بسیار مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت و روزنامه شما هم به نحو عالی خبر این رویداد عظیم ملی را منتشر کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در صحبت‌های خود خبری از موزه مشاهیر داد که تا پایان مهر ماه فاز اول باغ موزه مشاهیر هم افتتاح می‌شود.

دکتر ثابت اقلیدی با تاکید بر این نکته که مشارکت خیرین یک بحث جدی در مرمت اماکن تاریخی و به‌ویژه حافظیه است، گفت: از همین فرصت استفاده می‌کنم و از عموم علاقه‌مندان به حافظ و حافظیه دعوت می‌کنم به عنوان خیر ما را در حوزه مرمت و حفاظت یاری کنند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب