جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
نظرات: ۰
۰
-

امیری فر به برخی ادعاها درباره شباهت تندروهای فعلی با جریان انحرافی نیز اشاره می کند و می گوید؛«تندروها در همان راهی که احمدی‌نژاد را به اینجا رساند، قرار دارند، البته احمدی‌نژاد نسبت به جلیلی این ویژگی را داشت که پر کار بود و سابقه اجرایی در شهرداری داشت و از نظر اجرایی خودش را نشان داده بود اما جلیلی به این ترتیب نیست.

خبرآنلاین نوشت: فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: تندروها در همان راهی که احمدی‌نژاد را به اینجا رساند، قرار دارند، البته احمدی‌نژاد نسبت به جلیلی این ویژگی را داشت که پر کار بود و سابقه اجرایی در شهرداری داشت و از نظر اجرایی خودش را نشان داده بود اما جلیلی به این ترتیب نیست برای مثال بگویند جلیلی کجا معاون وزیر بوده، مدیر سازمان بوده یا وزارتی را برعهده داشته است؟

همین چند روز پیش بود که قالیباف در قالب این عبارت که « برخی قلبشان راضی نیست که دوات موفق شود.» گله‌مندی خود را ابراز کرد. گرچه او بیش از این صراحت به خرج نداد اما عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید منظور قالیباف تندروهای حاضر در مجلس هستند که حتی خود قالیباف را هم می‌زنند همان‌هایی که نمی‌خواستند قالیباف وارد مجلس شود چه برسد که بر کرسی ریاست تکیه بزند.

او می گوید؛«نان تندروها در تندروی است و اینها زمانی که مشارکت کم بود با ۳ در صد آراء وارد مجلس شدند حتی برخی از همین تندروها در دادگاه ویژه محکومیت قضایی دارند، لذا نمی‌دانم اینها چگونه و با چه سفارشی تایید صلاحیت شدند.»

امیری فر به برخی ادعاها درباره شباهت تندروهای فعلی با جریان انحرافی نیز اشاره می کند و می گوید؛«تندروها در همان راهی که احمدی‌نژاد را به اینجا رساند، قرار دارند، البته احمدی‌نژاد نسبت به جلیلی این ویژگی را داشت که پر کار بود و سابقه اجرایی در شهرداری داشت و از نظر اجرایی خودش را نشان داده بود اما جلیلی به این ترتیب نیست»

این چهره سیاسی که زمانی در دولت احمدی نژاد هم حضور داشت و حال از منتقدان اوست، خالص رأی جلیلی را ۴ میلیون می داند و به خبرآنلاین تاکید می کند؛« اگر همین الان هم انتخابات برگزار شود دیگر ۱۳ میلیون رای را نخواهد آورد چراکه بخشی از این رای‌ها مربوط به حاکمیت بودند، بخشی از آرا هم با دخالت فرمانداران، بخشدارها و دخالت مستقیم معاون اجرایی و وزرا در انتخابات، به نفع جلیلی در صندوق ریخته شدند و این باعث شد او این میزان رای بیاورد. ئی رای خود جلیلی رای بخشی از پایداری‌ها، قسمتی از انجمن حجتیه و این تیپ‌های متحجر است، بنابراین به غیر از این افراد کسی به او رای نمی‌داد.»

در ادامه گفتگو با عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصولگرا را می‌خوانید:

***

*آقای امیری‌فر! به نظر می‌رسد جنس اصولگرایان تندرو نسبت به قبل متمایز شده است، طیفی که تنها خود را حق و بقیه را ناحق می دانند، به نظر شما بزرگان اصولگرا می‌توانند این طیف را مدیریت کنند؟

بله اصولگرایان می توانند اینها را مدیریت کنند ضمن اینکه مردم نیز اینها را کنار می‌گذارند چراکه تندروی عاقبت خوشی ندارد و خودشان افول می‌کنند کما اینکه از قدیم گفته شده بارانی که تند ببارد، زود قطع می‌شود یعنی سرانجام تندروی همین است که خودشان منزوی خواهند شد.

امثال رسایی، ثابتی و غضنفری با وجود اینکه خودشان را اصولگرا می‌دانند اما نان‌شان در تندروی است. تندروها حتی  قالیباف را که شخصیت بی‌نظیری است و در پست‌هایی نظیر شهرداری فراجناحی عمل کرده و هم بخشی از اصولگرایان او را قبول دارند هم بخش عظیمی از اصلاح‌طلبان قالیباف را قبول دارند، از طرف دیگر  او در سن ۲۰ سالگی فرمانده جنگ شده و در پست‌هایی که داشته منشا اثر بوده، تخریب می‌کنند چنانچه کامران غضنفری که با ۳ درصد رای نماینده مردم تهران شده اخیرا طی بیانیه‌ای تلاش کرده قالیباف را زیرسوال ببرد در حقیقت او می‌گوید چرا قالیباف با دولت همکاری می‌کند.

تندروها به جایی رسیده اند که علیه رهبری هم موضع می گیرند

تندروها کارشان به جایی خواهد رسید که علیه رهبر انقلاب هم موضع‌گیری کنند. مگر رهبری نگفتند با پزشکیان همکاری کنید که کارهای دولت به ثمر برسد؟

دولت چهاردهم دولت خوبی است، انصافا وقتی پزشکیان صحبت می‌کند انسان از اخلاص و سادگی او لذت می‌برد و به عبارت دیگر می‌توان گفت پزشکیان، احمدی‌نژاد عاقل است یعنی شخصیتی دارد که باید به او گفت احمدی‌نژاد عاقل.

به بیان دیگر پزشکیان نه وعده الکی می‌دهد و نه حرفی می زند که در آن بماند.در مجموع نان تندروها در تندروی است و اینها زمانی که مشارکت کم بود با ۳ در صد آراء وارد مجلس شدند حتی برخی از همین تندروها در دادگاه ویژه محکومیت قضایی دارند، لذا نمی‌دانم اینها چگونه و با چه سفارشی تایید صلاحیت شدند.

پیش بینی مرحوم هاشمی رفسنجانی درباره تندروها

به نظرم اینها هم خودشان منکوب می‌شوند و هم اینکه مردم این طیف را نمی‌پسندند. الان وقت کار و حل کردن مشکلات مردم است و این نظر رهبری است. خاطرم هست می‌گفتندمرحوم هاشمی رفسنجانی به یکی از مقامات عالی ‌رتبه گفته بود این تندروی که احمدی‌نژاد می‌کند به مقامات عالیه هم می‌رسد. الان همین اتفاق افتاده است. بهرحال دوست داریم که تندروها مقداری اصلاح شوند ، حرف رهبری را گوش کنند و اگر ادعای اصولگرایی می‌کنند به آن عمل کنند، خودشان را اصلاح کنند وگرنه خود مردم اینها را کنار می‌گذارند.

برخی از تندروهای مجلس محکومیت قضایی دارند اما...

*اسامی از این افراد را بیان می کنید؟

با توجه به اینکه اگر بگویم امکان دارد آبروی افراد در خطر باشد،  لذا عاقلان را یک اشاره کافی است، دوستان می‌دانند چه کسی منظور بنده است. اینها چند دوره ردصلاحیت شده بودند و یکدفعه در این انتخابات تایید صلاحیت شدند و جای سوال بود اینها که به دلیل محکومیت‌های کیفری و یا حقوقی در دوره‌های قبل ردصلاحیت شده بودند، چگونه در این دوره تایید صلاحیت شد، لذا باید از مسئولین شورای نگهبان پرسید که دلیل تایید صلاحیت این آقایان چه بوده که یکدفعه این تصمیم را گرفتند.

تندروها می خواستند قالیباف نفر سی ام انتخابات شود تا منکوبش کنند

*یعنی فراتر از مجلس در دیگر نهادها هم شاهد حضور تندروها هستیم؟

بله، سوال این است که تندروها با اصلاح‌طلبان اختلاف دارند اما با قالیباف چرا؟ آن هم قالیبافی که در جبهه و جنگ بوده و کار اجرایی کرده است. تندروها در ابتدا تلاش کردند قالیباف در انتخابات مجلس رای نیاورد و بعد تلاش کردند رییس مجلس نشود. می‌خواستند او مانند هاشمی نفر سی‌ام شود و منکوبش کنند اما نتوانستند بعد رفتند مجلس جوسازی کردند که رییس مجلس نشود حالا که رییس مجلس شده و بنابر توصیه رهبری به دولت کمک می‌کند ، حالا هم می‌خواهند قالیباف را زیرسوال ببرند.

قطعا مقامات عالیه با تندروها برخورد خواهند کرد و اگر این رفتارها ادامه پیدا کند قطعا رهبری  با اسم و رسم اینها را مورد خطاب قرار می‌دهند.

پزشکیان گفت کابینه را هماهنگ کرده ام، رهبری هم تایید کردند

*البته به نظر می‌رسد برای تندروها خط قرمزی وجود ندارد کما اینکه ثابتی در جریان جلسه رای اعتماد از عبارت «آن یک نفر» استفاده کرد…

بله، توهین از این بالاتر؟ اگر یک اصلاح‌طلب این کار را می‌کرد حسابی او را نابود می‌کردند ، اما ببینید آن یک نفر یعنی چه؟ ضمن اینکه رهبری فرمودند در مورد کابینه با من هماهنگ کردند، یعنی وقتی پزشکیان می‌گوید هماهنگ کردم، دروغ نمی‌گوید، در حقیقت پزشکیان بنابر اخلاص و مردمی بودن خود این حرف را گفت و رهبری هم تایید فرمودند که بله با من هماهنگ شده است.

البته در مورد چندتا وزیر نگفتند که با من هماهنگ نشده بلکه گفتند شناخت زیادی از آنها ندارم. لذا اینکه  تندروها جوسازی می‌کنند بالاخره با آنها برخورد خواهد شد و خود به خود هم مردم آنها را اذهان خود دور می‌کنند و به تاریخ سپرده خواهند شد.

تندروها با همسر و فرزندان خود هم با تندی برخورد می‌کنند

*یعنی تندروها از طریق بی‌اعتنایی مردم حذف می‌شوند؟

بله، مردم دوره‌های بعد به آنها رای نمی‌دهند. در مجلس اقدامات ناشایست انجام می‌دهند خود مجلس با آنها برخورد می‌کند چنانچه قبلا این اتفاق افتاده است. مردم بهترین قضاوت‌کننده خواهند بود. البته تندروها در همه زندگی خود تندروی می‌کنند یعنی بررسی سابقه زندگی آنها حاکی از این است که تندروی کردند به این معنی که با همسر و فرزندان خود هم با تندی برخورد می‌کنند و همین قضیه به جامعه را تسری می‌دهند ‌عیب آنها زود آشکار می‌شود.

تندروها در همان مسیری هستند که احمدی نژاد رفت

*این روزها برخی مطرح می کنند که جریان تندرو فعلی درحال حرکت به سمتی است که پیشتر جریان انحرافی طی کرده و ...

تندروها در همان راهی که احمدی‌نژاد را به اینجا رساند، قرار دارند، البته احمدی‌نژاد نسبت به جلیلی این ویژگی را داشت که پر کار بود و سابقه اجرایی در شهرداری داشت و از نظر اجرایی خودش را نشان داده بود اما جلیلی به این ترتیب نیست برای مثال بگویند جلیلی کجا معاون وزیر بوده، مدیر سازمان بوده یا وزارتی را برعهده داشته است؟

احمدی‌نژاد منصوری را عزل کرد اما در دولت سیزدهم معاون شد

او هیچ جا خودش را نشان نداده و در مرحله حرف است. جلیلی خودش را دربست در اختیار پایداری‌ها قرار داده است. از آن طرف فرد بی‌کفایتی مانند محسن منصوری در دولت قبل یک شبه به عرش اعلا رسیده و معاون رییس جمهور شد، فردی که حتی احمدی‌نژاد او را از فرمانداری ورامین عزل کرد چراکه توانایی اداره فرمانداری و حتی بخشداری را هم نداشت، چگونه همچین فردی معاون اجرایی می‌ شود؟ این فرد همه چیز را نابود کرده است. اگر جلیلی فکر درستی داشت چنین فردی را رییس ستادش می‌کرد؟ نتیجه حضور چنین فردی همین می‌شود که فرد صاف و صادقی مانند پزشکیان می‌تواند جلیلی را شکست دهد، مردم می‌فهمند.

جلیلی آسیب پذیرتر از احمدی نژاد است

در نتیجه جلیلی به مراتب آسیب‌پذیرتر از احمدی‌نژاد است چراکه اینها از روی اخلاص نه بلکه با سیاست طرفداری احمدی‌نژاد را می‌کنند چراکه می‌خواهند طرفداران احمدی‌نژاد را جذب خودشان کنند والا با هم مسئله دارند.

دقیقا مانند کاری که رییسی کرد به این ترتیب که همه افراد احمدی‌نژاد را آورد و از اعتبار آنها استفاده کرد ولی اینها به مراتب تندتر این کار را انجام می‌دهند. بهرحال جلیلی با توجه به انتصاباتی که داشت، به تاریخ سپرده شد البته قالیباف هم چنین اشتباهی کرد به این معنا که اگر به جای نیکزاد فرد معتبرتری را به عنوان رییس ستادش انتخاب می‌کرد، قالیباف نتیجه بهتری در انتخابات می‌گرفت اما متاسفانه نیکزاد که در اردبیل هم محبوبیت ندارد را به عنوان رییس ستاد انتخابات خود منصوب کرد که بزرگ‌ترین اشتباهش بود. انشالله در دوره‌های بعد این اشتباه را نخواهد کرد.

رأی خود جلیلی بیشتر از ۴ میلیون نیست

اما در هر صورت جلیلی آسیب‌پذیر است و اگر همین الان هم انتخابات برگزار شود دیگر ۱۳ میلیون رای را نخواهد آورد چراکه بخشی از این رای‌ها مربوط به حاکمیت بودند، بخشی از آرا هم با دخالت فرمانداران، بخشدارها و دخالت مستقیم معاون اجرایی و وزرا در انتخابات، به نفع جلیلی در صندوق ریخته شدند و این باعث شد او این میزان رای بیاورد.

اگر اینها در دولت نبودند رای جلیلی بیشتر از ۴ میلیون نبود، یعنی رای خود جلیلی رای بخشی از پایداری‌ها، قسمتی از انجمن حجتیه و این تیپ‌های متحجر است، بنابراین به غیر از این افراد کسی به او رای نمی‌داد.

*تکلیف آن ۹ میلیون رأی باقی مانده جلیلی چه می‌شود؟

یکسری حامیان احمدی‌نژاد بودند، قسمتی حامیان رییسی بودند، بخشی هم پایداری‌ها بودند و تعدادی هم وقتی قالیباف نیامد به او رای دادند. در مجموع با توجه به دوره‌های قبل رای خود جلیلی بیشتر از ۴ میلیون نیست و خالص رای او همین حدود است.

البته به غیر از دخالت دولتی‌ها در انتخابات بعضا حتی تقلب هم صورت گرفته بود و مصادیقی درباره آن وجود داشت. چنانچه گفتند در شهرستان چندتا رای برای جلیلی حاضر کرده بودند و در سایت‌ها هم اعلام شد که تعرفه‌هایی به نام او چاپ کرده بودند منتها به دلیل اینکه پزشکیان برنده شد، این قضیه را دنبال نکردند چراکه تاثیری در نتیجه انتخابات نداشت.

*امکان تکرار چنین روندی در انتخابات بعدی وجود دارد؟

خیر، چرا که نیروهایی که رییسی به کار گرفته بود نیروهای جلیلی بودند و چون نیروهای جلیلی در وزارت کشور و تقریبا همه سازمان‌ها بودند، طبیعی است که اینها به روش‌های مختلف در انتخابات تاثیرگذار بودند تا جلیلی رای بیاورد که خوشبختانه موفق نشدند.

احمدی‌نژاد و جلیلی در مورد مشایی با هم اختلاف دارند

*در قسمتی از صحبت‌های خود به رابطه جلیلی و احمدی‌نژاد اشاره کردید، اطلاعی از رابطه بین این دو دارید؟

احمدی‌نژاد و جلیلی باهم رابطه ندارند چراکه اینها در دولت در مورد مشایی با هم اختلاف داشتند اما اگر الان هم چیزی از احمدی‌نژاد نمی‌گفتند به این دلیل بود که می‌خواستند از سبد رای او استفاده کنند. برفرض اگر جلیلی رییس جمهور می‌شد هیچ موقع از احمدی‌نژاد و نیروهای او استفاده نمی‌کرد و فقط همان کار رییسی را تکرار می‌کرد به این ترتیب که تعدادی از احمدی‌نژادی‌ها استفاده می کرد که از آرای او را جذب کند.

احمدی‌نژاد می‌خواست جلیلی را برکنار کند

احمدی‌نژاد ابتدا با پایداری‌ها خوب بود اما بعدا مشکل پیدا کردند، به این صورت که اول با مصباح خوب بود و بعد مشکل پیدا کردند یعنی تیپ پایداری‌ها که به مصباح وابسته بودند با احمدی‌نژاد زاویه پیدا کرده بودند لذا تنها کاری که احمدی‌نژاد درباره جلیلی کرد این بود که او را دبیر شورای عالی امنیت ملی کرد و بعد هم قدرت برکناری او را نداشت، احمدی‌نژاد می‌خواست جلیلی را برکنار کند اما قدرتش را نداشت چراکه ۲ سال آخر بود و نمی‌توانست قدرت خود را اعمال کند والا جلیلی را برمی‌داشت. 

احمدی‌نژاد و جلیلی هیچ ارتباطی با هم ندارند

*در نتیجه نمی‌توان گزاره رابطه احمدی‌نژاد و جلیلی را در نظر گرفت؟

خیر، این دو ارتباطی با هم ندارند و تا جایی که خبر دارم احمدی‌نژاد و جلیلی باهم خوب نیستند و هیچ ارتباطی باهم ندارند البته امکان دارد در مجمع با هم سلام علیک کنند اما در همین حد است و به صورت تشکیلاتی و حزبی ارتباطی باهم ندارند. 

تندروها از قالیباف کینه دارند

*اینکه قالیباف می‌گوید برخی قلبشان راضی نیست که این دولت موفق شود، منظور او همین تندروها هستند؟

بله، همین افرادی که خود قالیباف را می‌زنند. قالیباف عین فرمایشات رهبری را اجرا می‌کند، جلسات ۳ قوه را هماهنگ می‌کند و از آن طرف خیلی بزرگواری کرد به این معنی که نمایندگان مجلس را به نحوی مدیریت کرد که حتی یک وزیر هم نیفتاد و اینها نسبت به قالیباف کینه پیدا کردند که چرا دو سه  تا از وزرا  نیفتادند در صورتی که نظر رهبری این بود که همه وزرا باید رای بیاورند که کار کنند  یعنی با گذشت ۳ ماه از فوت رییسی کشور تعطیل نماند اما متاسفانه وقتی اینها به کنایه و یا صراحتا قالیباف را می‌زنند و از عبارت «آن یک نفر» استفاده می‌کنند یعنی می‌خواهند رهبری را تحت فشار قرار بدهند که از این دولت حمایت نکنند لذا قالیباف هم به دلیل ناراحتی از رفتارهای تندروهایی نظیر رسایی، ثابتی، غضنفری و دیگران این نکته را مطرح می‌کند، در هر صورت اینها قابل  کنترل هستند و قالیباف هم با مدیریتش آنها را کنترل می‌کند.

شما چه نظری دارید؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدیدترین

پربحث‌ترین

آخرین مطالب