یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۱
نظرات: ۰ |
۰
حذف رانت نورچشمی‌ها؛ قانون واردات آیفون تغییر کرد
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ثبت سفارشهای جدید برای رویه واردات از طریق صادرات خود ( عمدتا مرتبط با تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار) از این پس مشمول بررسی سیستمی سابقه واردات خواهد شد و رانت ایجاد شده برای برخی صادرکنندگان حذف شد.

تسنیم نوشت: بررسی سامانه جامع تجارت نشان می دهد بعد از مطرح شدن شبهات جدی. در خصوص واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود به تازگی تغییرات مجوزها و شرایط ورود این کالا به کشور اعمال شده است.

بر این اساس در گذشته سابقه واردات برای مدل تامین ارز از محل صادرات خود اعمال نمیشد، این موضوع آشفتگیهای جدی در حوزه واردات و عرضه تلفن همراه ایجاد کرده بود. ابعاد ماجرای تا جایی پیشرفت که دقیقا یک سال قبل (شهریور ماه ۱۴۰۲)سازمان توسعه تجارت بر ورود کالاهای نا مرغوب از طریق فعالان اقتصادی غیر مرتبط با حوزه تلفن همراه صحه گذاشت.

این در حالی است که در تازه ترین تغییرات اعمال شده از این پس سابقه واردات برای تمام رویه های مربوط به واردات تلفن همراه اعمال خواهد شد.

اخیراً باگی کشف شده است که به‌سادگی می‌تواند باعث از کار افتادن گوشی آیفون و آیپد شود. جالب اینکه برای فعال‌کردن باگ مذکور فقط به تایپ ۴ کاراکتر نیاز دارید.

بررسی سیستمی سابقه واردات

همانطور که قابل مشاهده است بررسی سیستمی سابقه واردات برای ثبت سفارشی که تامین ارز آن از محل صادرات خود انتخاب شده، فعال گردیده است.

بررسی سابقه واردات به عنوان یک اهرم حمایتی در کنترل مصرف ارزی در واردات کالاهای مختلف به خصوص تلفن همراه اهمیت دارد. از سال ۱۴۰۱ با اعمال رویه واردات درمقابل صادرات خود بدون بررسی سیستمی سابقه واردات عملا یک امتیاز انحصاری مهم برای برخی صادرکنندگان ایجاد شد. حالا با افزایش قابل توجه سابقه برخی فعالان اقتصادی بررسی سیستمی سابقه واردات برای کلیه رویه های مرتبط با تلفن همراه اعمال خواهد شد. بر این اساس بایستی وضعیت واردات بدون سابقه در یکی دو سال اخیر شفاف شود.

گام دوم در حوزه اصلاحات مرتبط با واردات تلفن همراه، تعیین تکلیف واردات بدون خدمات رسمی پس از فروش است. این موضوع منجر به اعتراض سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز شده بود.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب