شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۸
نظرات: ۰ |
۰
پیام مهم حماس به اسرائیل چه بود؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سنوار به دلیل سبک رهبری قاطعانه‌اش و رویکرد متمرکز بر مقاومت در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل شناخته می‌شود و نقش مهمی در شکل‌دهی به استراتژی‌های مقاومت و مدیریت روابط پیچیده سیاسی و اجتماعی غزه داشته است.

اطلاعات نوشت: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در تاریخ ششم اوت اعلام کرد که «یحیی سنوار» به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش انتخاب شده است. او جایگزین اسماعیل هنیه شد که در یک حمله تروریستی توسط اسرائیل در تهران به شهادت رسید.باید یادآوری کنیم که هنیه برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری مسعود پزشکیان در پایتخت ایران حضور داشت.سنوار یکی از برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی حماس است .

او به دلیل پافشاری و ایستادگی بر باور مقاومت  و همچنین توانایی در ایجاد تغییرات بزرگ شناخته می‌شود. انتخاب او که با یک اجماع کامل صورت گرفت ،به عنوان یک  پیام قوی محسوب می شود که حماس با وجود ضربه سخت ناشی از ترور سیاسی هنیه، قدرتمندتر و مقاوم‌تر شده است.

این جنبش به سنوار، معروف به ابراهیم، برای رهبری این مرحله حساس و البته جدید در یک میدان پیچیده محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اطمینان دارد.باید بگوییم سنوار به دلیل سبک رهبری قاطعانه‌اش و رویکرد متمرکز بر مقاومت در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل شناخته می‌شود و نقش مهمی در شکل‌دهی به استراتژی‌های مقاومت و مدیریت روابط پیچیده سیاسی و اجتماعی غزه داشته است.

سنوار در فوریه ۲۰۱۷ به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه انتخاب شد و در آن زمان نیز جایگزین اسماعیل هنیه شد. او در سال ۲۰۲۱ برای دوره دوم انتخاب شد. او رهبری راهپیمایی بزرگ بازگشت در سال ۲۰۱۸ که در حقیقت تلاشی صلح‌آمیز با هدف شکستن محاصره غزه بود و همچنین مدیریت کمپین شمشیر قدس در سال ۲۰۲۱ را بر عهده داشت. شخص سنوار با ایده‌ و اندیشه‌های خود همچنین نقش برجسته‌ای در تقویت روابط با محور مقاومت ایفا کرده است.

رئیس جدید دفتر سیاسی حماس مغز متفکر و فرمانده عملیات حماسی طوفان الاقصی بود که بیش از ۳۰۰ روز طول کشیده است. در سخنرانی خود در مراسم گرامیداشت سی‌وپنجمین سالگرد تأسیس حماس در غزه در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲، او به وقایع ۷ اکتبر اشاره کرد و گفت: ما به سوی شما (اسرائیل) خواهیم آمد؛ ان‌شاءالله، در یک سیل خروشان. ما با موشک‌های بی‌پایان به سوی شما خواهیم آمد، ما با هجومی بی‌پایان از جنگجویان به سوی شما خواهیم آمد، ما با میلیون‌ها نفر از خودمان به سوی شما خواهیم آمد.ما  یک موج بی‌پایان هستیم.

سایر جناح‌های فلسطینی و رهبران محور مقاومت از انتخاب سنوار حمایت کردند و اعتماد خود را به توانایی او برای غلبه بر مشکلات به وجود آمده به دنبال از دست دادن هنیه و ادامه دادن میراث او و تمامی رهبران شهید، به‌ویژه کسانی که در طوفان الاقصی به شهادت رسیدند، نشان دادند.یحیی سنوار در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه پناهندگان خان‌یونس در نوار غزه به دنیا آمد، پس از آنکه خانواده او در نتیجه پاکسازی قومی توسط صهیونیست‌ها در روز نکبت سال ۱۹۴۸ از شهر «مجدل»،عسقلان  یا به عبری (اشکلون) آواره شد، او تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان پسرانه خان‌یونس به پایان رساند. سپس مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان عربی از دانشگاه اسلامی غزه دریافت کرد، جایی که به مدت پنج سال از رهبران شورای دانشجویی بود و به عنوان دبیر کمیته هنری، سپس کمیته ورزشی، نایب رئیس، رئیس شورا و سپس دوباره نایب رئیس از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ خدمت کرد.

او فعالیت سیاسی خود را در جوانی آغاز کرد و از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ رهبری بسیاری از درگیری‌های مردمی علیه دولت اشغالگر صهیونیستی را بر عهده داشت. مشارکت او در تأسیس «مجد»، دستگاه امنیت داخلی حماس که وظیفه کشف جاسوس‌های اسرائیلی را بر عهده داشت، نقشی کلیدی محسوب می شود. او همراه با «صلاح شحاده»، یکی از بنیان‌گذاران گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس در سال ۱۹۹۱ بود.سنوار در سال ۱۹۸۲ توسط اسرائیل دستگیر شد و به دلیل فعالیت‌های مقاومتی‌اش شش ماه را در یکی از زندان‌های فوق امنیتی سپری کرد. وی در سال ۱۹۸۸ دوباره دستگیر شد و به چهار حبس ابد محکوم شد و ۲۳ سال متوالی را در زندان‌های رژیم اسرائیل گذراند.

سنوار در زندان هم توانست به‌طور مکرر رهبری فرماندهی عالی زندانیان حماس را بر عهده بگیرد و وی مجموعه‌ای از اعتصاب‌های غذا را رهبری کرد که برجسته ترین آنها اعتصاب های غذا توسط زندنانیان این گروه مقاومت در سال‌های ۱۹۹۲، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ بود. او زبان عبری را به‌خوبی یاد گرفت و همچنان به این زبانبه صورت مسلط صحبت می‌کند.جالب است بدانید که سنوار دارای نوشته‌ها و ترجمه‌های زیادی در موضوعات سیاسی و امنیتی است.

به‌عنوان مثال، او کتاب‌های «شاباک میان باقی‌مانده‌ها» و «احزاب اسرائیلی» را در سال ۱۹۹۲ ترجمه کرد و نویسنده کتاب‌های «حماس؛ تجربیات و اشتباهات» و «المید» که به فعالیت‌های سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) می‌پردازد، است. سنوار همچنین نویسنده رمانی به نام «خارها و میخک‌ها» است که او در این کتاب به تجربیات مبارزه فلسطینی‌ها از شکست ۱۹۶۷ تا انتفاضه اول (۱۹۸۷-۱۹۹۳) می‌پردازد.

پس از آزادی در سال ۲۰۱۱ در چارچوب معامله تبادل اسرا که طی آن ۱۰۲۷ زندانی فلسطینی در ازای سرباز اسرائیلی گیلعاد شالیت آزاد شدند، او به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه انتخاب شد و در سال ۲۰۱۲ مسئولیت کابینه امنیتی را بر عهده گرفت. او بعدها به دفتر سیاسی عمومی انتخاب شد و در سال ۲۰۱۳ مسئولیت کابینه نظامی را بر عهده گرفت.اکنون، مقاومت مشروع برای آزادی سرزمین تاریخی فلسطین از اشغال، با قدس به‌عنوان پایتخت آن، تحت رهبری یحیی سنوار، یک مبارز ایثارگر ضد استعمارگرایی و ضد اشغال، ادامه دارد. 

نویسنده:مارکوس تنوریو ، منبع:میدل ایست مانیتور، مترجم:آرش میری‌خانی

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب