جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
نظرات: ۱ |
۰
نماینده مجلس: اجرای طرح «اختصاص سهمیه بنزین به نفر» به حل ناترازی و قاچاق بنزین کمک می‌کند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر «اختصاص سهمیه بنزین به نفر» در کنترل مصرف و کاهش قاچاق گفت: وقتی افراد بدانند به میزان مشخصی از سهمیه بنزین یارانه‌ای برخوردار هستند و اگر مصرف را مدیریت نکنند باید اضافه مصرف خود را با قیمت آزاد بخرند، در کنترل مصرف سوخت دقت می‌کنند.

میزان نوشت: بنزین علاوه بر اینکه یک کالای مصرفی در کشور است و شبانه‌روز مردم با آن سر و کار دارند، یک کالای استراتژیک نیز محسوب می‌شود. به‌زعم برخی کارشناسان، عدم حل مشکل بنزین به معنی ضربه‌پذیری کشور در این حوزه است که امنیت انرژی کشور را کاهش می‌دهد.

به عقیده برخی کارشناسان راهکار این است که به طرح «تخصیص سهمیه بنزین به نفر» به‌طور جدی پرداخته شود؛ با استفاده از این روش، از یک طرف می‌توان مصرف بنزین را کنترل کرد و جلوی قاچاق را گرفت و از طرف دیگر، عدالت در توزیع یارانه سوخت اتفاق می‌افتد.  

در همین راستا جعفر پورکبگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به نفر به‌منظور حل و فصل مشکلات در این زمینه منطقی به‌نظر می‌رسد، تصریح کرد: اجرای این طرح می‌تواند کارساز باشد و به ساماندهی موضوع بنزین در کشور کمک کند. این یک واقعیت است که قیمت بنزین در کشور ناعادلانه است و باید برای آن چاره‌اندیشی صورت گیرد.  

وی ادامه داد: اینکه ما امروز تبدیل به واردکننده بنزین شده‌ایم، اصلاً قابل قبول نیست و باید برای حل این موضوع برنامه‌ریزی‌های دقیق و فوری داشته باشیم.  

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شرایط فعلی به عدالت نزدیک نیست. فردی را در نظر بگیرید که خودرو ندارد و فرد دیگری که از تمکن مالی بالایی برخودردار است و چندین خودرو دارد؛ اولی، اصلاً از یارانه بنزین استفاده نمی‌کند و دومی چندین برابر از یارانه سوخت بهره می‌برد. اختصاص سهمیه بنزین به خودرو، این مشکل را دارد در حالی که اختصاص سهمیه بنزین به نفر این مسئله را حل می‌کند.  

به گفته پورکبگانیژ سوخت از منابع کشور است و باید به عدالت بین همگان تقسیم شود، در وضعیت فعلی، در حق برخی افراد ظلم می‌شود و برخی دیگر به وفور از یارانه سوخت بهره می‌برند.  

وی اختصاص سهمیه بنزین به نفر را در کنترل مصرف و کاهش قاچاق سوخت اثرگذار دانست و گفت: وقتی سهمیه بنزین یارانه‌ای برای هر فرد مشخص باشد افراد می‌دانند که در صورت مدیریت‌نکردن سهمیه و اتمام آن باید هزینه مصرف اضافه را با قیمت آزاد پرداخت کنند؛ بنابراین مصرف بنزین را مدیریت خواهند کرد.

پورکبگانی با بیان اینکه ساماندهی موضوع سوخت جزو اولویت‌های وزارت نفت است، اظهار کرد: نیاز است چندین اقدام به صورت همزمان در حوزه بنزین اجرایی شود؛ به‌عنوان مثال افزایش تولید بنزین در پالایشگاه‌ها باید در کنار مدیریت مصرف در دستور کار قرار گیرد و همچنین باید به خودروهای برقی توجه اساسی شود و در این زمینه سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد.  

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب