دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۳
نظرات: ۰ |
۰
دولت پزشکیان روابط سیاسی - اقتصادی با همسایگان را جدی‌تر دنبال کند
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: دولت پزشکیان باید رابطه سیاسی_اقتصادی با کشورهای همسایه را جدی‌تر از حال دنبال کند. ذکر این نکته ضروری است که کشورهای حاشیه خلیج فارس نیاز مبرمی به پتانسیل‌های موجود در ایران دارند. به هرحال کشورهایی مثل امارات، عراق، عمان و ... حتما به رابطه اقتصادی به ایران چراغ سبز نشان خواهند داد. پس بی توجهی به پتانسیل موجود در منطقه با هیچ متر و معیاری توجیه نمی‌شود.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با «اطلاعات آنلاین» گفت: گره سیاست خارجی در دولت سیزدهم باز نشد و حالا که دولتی با مشخصه اصلاح طلبی قرار است زمام امور را به عهده بگیرد، این توقع در اذهان عمومی شکل گرفته است که پزشکیان از همین روزهای ابتدایی دوره چهاردهم قوه مجریه، همهِ تلاشش را برای باز شدن این گره کور به کار بگیرد. به این معنی که در قدم اول با گفتگو و رایزنی با نهادها و ارگان‌های حاکمیتی در موضوع سیاست خارجی ، آن ها  را به این تشخیص مهم برساند که برای رهایی از این شرایط مملو از چالش، احتیاج مبرمی به تجدیدنظر کلی در سیاست گذاری و نگاه مان درباره رابطه با نظام بین الملل داریم.

به گفته وی، ایران همچنین در انتظار انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده است تا دکترین سیاست خارجی تهیه و تبیین شود. به هرحال اگر دونالد ترامپ بعد از ۴ سال به کاخ سفید برگردد، کار برای دولت پزشکیان دشوار خواهد شد. اما اگر کامالیا هریس که همین چند وقت پیش جایگزین جوبایدن در انتخابات ۲۰۲۴ شد، بتواند استقرار دموکرات‌ها را برای ۴ سال دیگر تمدید کند، می‌توان در انتظار توافق و در نتیجه دست آوردهای حداقلی باشیم.

او تصریح کرد: دولت پزشکیان باید رابطه سیاسی_اقتصادی با کشورهای همسایه را جدی‌تر از حال دنبال کند. ذکر این نکته ضروری است که کشورهای حاشیه خلیج فارس نیاز مبرمی به پتانسیل‌های موجود در ایران دارند. به هرحال کشورهایی مثل امارات، عراق، عمان و ... حتما به رابطه اقتصادی به ایران چراغ سبز نشان خواهند داد. پس بی توجهی به پتانسیل موجود در منطقه با هیچ متر و معیاری توجیه نمی‌شود.

وی توضیح داد: اینکه دولت بتواند در سیاست خارجی رویکردی راه گشا داشته باشد، بدون همراهی سایر دستگاه‌ها نشدنی است. یعنی مجلس به عنوان نهاد تقنینی و ناظر و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام و حتی ارگان‌های نظامی باید رویکردی منطقی در قبال رایطه با کشورهای دیگر داشته باشند تا مقدمات برای حضور جدی در بازارهای جهانی اقتصاد فراهم شود. به هرحال آنچه مسلم به نظر می‌رسد، این است که بدون رونق واردات و صادرات، نه تنها فقط ایران بلکه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند نظمِ لازم را به اقتصادش تزریق کند.

نظر شما چیه؟

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب