سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۸
نظرات: ۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

اصفهان سال گذشته فقط ۱۶ روز هوای پاک داشت، بخشی از آلودگی هوای این کلانشهر حاصل فعالیت‌های صنایع ذوب آهن و فولاد است، آلودگی‌ حاوی فلزات سنگین که پژوهش انجام شده در گروه محیط‌زیست دانشگاه آزاد اصفهان نشان می‌دهد که حتی در فضاهای بسته و خانه‌ها هم وجود دارد.

اطلاعات نوشت:  شرایط اضطرار آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌ها دیروز هم در بعضی از شهرهای استان مرکزی ادامه داشت و حتی ادارات آن را به تعطیلی کشاند. از سوی دیگر، اصفهان سال گذشته فقط ۱۶ روز هوای پاک داشت، بخشی از آلودگی هوای این کلانشهر حاصل فعالیت‌های صنایع ذوب آهن و فولاد است، آلودگی‌ حاوی فلزات سنگین که پژوهش انجام شده در گروه محیط‌زیست دانشگاه آزاد اصفهان نشان می‌دهد که حتی در فضاهای بسته و خانه‌ها هم وجود دارد.

به گزارش ایرنا، این مطالعه روی 84 نمونه گرد و غبار جمع‌آوری شده از داخل فضای منازل مسکونی انجام و در این نمونه‌ها عناصری مانند روی و کادمیوم مشاهده شد. علاوه بر عناصر سنگین، وجود هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای هم گزارش شده است که تنفس این عناصر سنگین ریسک ابتلا به انواع بیماری‌ها و از جمله سرطان را بالا می‌برد.

مدیر گروه یاد شده در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: این آلاینده حاصل فعالیت‌های «ابر صنایع متعدد» در پیرامون شهر اصفهان است؛ او تبدیل شدن گاوخونی به کانون گرد و غبار را هم در این وضع موثر می داند.

همچنین پژوهش روی 200 بندناف جنین انجام شده و افزایش میانگین ماهانه مونوکسیدکربن و ریزگرد موجب اختلال در عملکرد کبد و تیروئید جنین‌ها شده و همچنین وزن نوزادان متولد شده در اصفهان را با کاهش قابل توجهی مواجه کرده است.

تعطیلی دوباره ادارات استان مرکزی  

ادامه شرایط اضطرار آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌ها دیروز هم موجب تعطیلی ادارات استان مرکزی شد.

در این زمینه، رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: این تصمیم توسط کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی و به دلیل تداوم شرایط ناسالم کیفی هوا و پیرو هشدار سطح نارنجی شماره ۱۱ اداره کل هواشناسی استان درباره افزایش سرعت وزش باد و تقویت الگوی انتقال گرد و خاک، کاهش دید افقی، تشدید آلودگی هوا و افزایش شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی و همچنین ضرورت مدیریت مصرف انرژی، اتخاذ شد.

علیرضا محرابیان افزود: گرد و خاک دیروز، دوشنبه برای سومین روز متوالی ۲ شهر اراک و شازند را احاطه کرد.متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح دیروز به عدد ۱۷۹ رسید که بیانگر شاخص کیفیت هوای ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی بود و وضعیت هوای اراک یکشنبه شب گذشته در ساعاتی از وضعیت خطرناک هم عبور کرد. وی بیان کرد: شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای شازند هم در این ساعت به ۱۵۶ رسید که بیانگر وضعیت هوای ناسالم برای همه گروه‌های سنی است.

 قم، کانون تولید گردوغبار شد!

با توجه به هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی استان، کارگروه مدیریت شرایط اضطرار پدیده گردوغبار استان قم در اطلاعیه‌ای دیروز ادارات استان قم را تعطیل کرد. مدیرکل هواشناسی قم گفت: گردوخاک و وزش باد شدید تا ۲ روز آینده آسمان این استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
مهران حیدری بنی خاطرنشان کرد: در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری آسمان قم صاف تا کمی ابری خواهد بود و وزش باد نسبتاً شدید و گردوخاک در استان قم رخ خواهد داد.

در همین حال، مدیرکل محیط‌زیست قم با تاکید بر وضعیت نگران‌کننده بخش مهمی از مساحت این استان که به بیابان بدل شده است، گفت: هم اینک افزون بر ۱۰۰ هکتار از اراضی و مساحت استان قم مستعد تولید گردوغبار است. محمدحسین بازگیر، خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار هکتار از مساحت استان قم وضعیت بحرانی از نظر تولید و خیزش ریزگردها دارد.‌ ۲۲ دستگاه در طرح جامع مقابله با گردوغبار عضو هستند و باید با همراهی آنها به سمت احیای کانون‌های آسیب‌دیده حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال حدود ۳۰ روز که معادل یک‌چهارم کل روزهای سپری شده ‌است، هوای قم آلوده بوده و وضعیت ناسالمی داشته‌است. اقداماتی که تاکنون در سطح استان قم در زمینه مهار و کنترل گردوغبار انجام شده، کافی نبوده است و این طرح‌ها باید باقدرت بیشتری پیگیری شود.

هشدار نارنجی هواشناسی در هرمزگان  

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی در استان، گفت: براثر ورود یک سامانه از اواخر وقت امروز سه‌شنبه ۱۹ تیرماه تا اواخر وقت روز جمعه ۲۲ تیرماه شاهد رگبار پراکنده باران و رعد و برق و افزایش باد در ارتفاعات استان و به‌ویژه در مناطق بشاگرد و حاجی‌آباد خواهیم بود.

جدیدترین‌ها

پربحث‌ترین

آخرین مطالب